Crescent Skoterett, sleeper

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Crescent Skoterett, sleeper

Post by patrikh »

Tackar :) Helt okej med länken Robban, det är bara kul!

Fritte, lite osäker på vad du menar med växelspaken.. Men pedalen på moppen har alltid suttit där :P Däremot har jag börjat pyssla lite med växellänkage men det syns inte på bild!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

En fråga bara: Kan man spänna kedjan på något sätt? ser inga horisontella slitsar i "svingarmen" för att kunna skjuta hjulet bakåt eller du kanske ska lösa det på nåt annat sätt?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikh wrote:Tackar :) Helt okej med länken Robban, det är bara kul!

Fritte, lite osäker på vad du menar med växelspaken.. Men pedalen på moppen har alltid suttit där :P Däremot har jag börjat pyssla lite med växellänkage men det syns inte på bild!
trodde det var vridhandtagsväxel som standard... :roll:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

marre wrote:En fråga bara: Kan man spänna kedjan på något sätt? ser inga horisontella slitsar i "svingarmen" för att kunna skjuta hjulet bakåt eller du kanske ska lösa det på nåt annat sätt?
med en rulle enligt byggmästarns egen uppgift några snäpp upp...
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

fritte wrote:
marre wrote:En fråga bara: Kan man spänna kedjan på något sätt? ser inga horisontella slitsar i "svingarmen" för att kunna skjuta hjulet bakåt eller du kanske ska lösa det på nåt annat sätt?
med en rulle enligt byggmästarns egen uppgift några snäpp upp...
Hoppsan, nu hittade jag det :D
Drg 200
Tph 173

patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Hehe ja lätt o missa, jag skippade slitsarna då hjulet helt enkelt måste sitta i en fast position för att allt ska få plats :P Kommer sitta en justerbar kedjerulle som spänner på nedre delen av kedjan sen!

Fritte, nej den här är tvåväxlad fot original så pedalen sitter redan där vilket är skönt! Har säkert funnits modeller med vridväxel men det har jag inte koll på :P
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Här kommer lite av vad som hänt senaste veckan.

Image
Knåpat till en kedjesträckare, örat i ramen är gängat för att kunna låsa bulten.

Image
Lite fantasilös osymetrisk förstärkning av motorfästena.

Image
Så ser det ut med hjul och kedja på, tänk att jag fick användning för ett av alla hål jag borrade åtminstone :thumbright:

Image
Kåpan på.

Image
Andra sidan, bromsskivan kanske är lite väl stor och iögonfallande... men den var billig! :hihi:

Image
En liten helhetsbild kan ju inte skada!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Blir det springstart eller kick? :)
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Tanken var att försöka få till något länkage till en kick som sitter i underkant på kåpan som original, men får se om det går :P är ju inte prio ett just nu, och det går ju bra att rulla igång den som du skrev :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikh wrote:Tanken var att försöka få till något länkage till en kick som sitter i underkant på kåpan som original, men får se om det går :P är ju inte prio ett just nu, och det går ju bra att rulla igång den som du skrev :wink:

Image

Ett urtag i kåpan o sedan smida till nåt sånthär??????? :) :)
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Något liknande har slagit mig också, problemet blir ju att axeln måste sticka ut utanför kåpan vilket försvårar av och påtagning.. nåväl får se om det blir någon kick eller inte :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikh wrote:Något liknande har slagit mig också, problemet blir ju att axeln måste sticka ut utanför kåpan vilket försvårar av och påtagning.. nåväl får se om det blir någon kick eller inte :)
Kicken borde naturligtvis peka bakåt, man är lite insnöad på vespa.... :roll:

Hålet i kåpan ser ut att sitta c:a ½ dm snett upp till höger från kickaxelns centrum, är det kanske möjligt att klippa ut en förbindelse till axelns centrum från hålet?

Kickaxeln har väl splines o kicken är väl i aluminium vilket inte gör det lättare...

En annan lösning vore att bara göra ett runt hål i kåpan, göra en förlängningsbit till axeln med en 4-kant att fästa kicken i. Det finns väl nån kickpedal som har 4-kantshål, om nget annat har HD 750 sidventilare det...

Ditt smide och snickarglädje är otroligt imponerande, väldigt proffsigt o kreativt!!!
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Eftersom jag brukar pyssla ganska mycket med att öka effekten i mina 2t motorer så måste jag fråga om du tänkt på vad som händer när du fixat en jättebrant och motkona på ditt rör. Jag skulle med en vild gissning från lite rör-formler tro att du kortat det redan korta effektbandet och ökat varvtalet för maxeffekten när det är så kort. Har du nån tanke bakom det eller ordnade du en motkona som fick rum under kåpan? :mrgreen:
Drg 200
Tph 173

patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

fritte wrote:
Kickaxeln har väl splines o kicken är väl i aluminium vilket inte gör det lättare...

Ditt smide och snickarglädje är otroligt imponerande, väldigt proffsigt o kreativt!!!
Jepp splines på axeln och kick i alu, lite bökigt blir det.. Man får tacka! Det är kul att prova något nytt, nackdelen är att det inte finns något rätt svar när något skiter sig :lol:
marre wrote:Eftersom jag brukar pyssla ganska mycket med att öka effekten i mina 2t motorer så måste jag fråga om du tänkt på vad som händer när du fixat en jättebrant och motkona på ditt rör. Jag skulle med en vild gissning från lite rör-formler tro att du kortat det redan korta effektbandet och ökat varvtalet för maxeffekten när det är så kort. Har du nån tanke bakom det eller ordnade du en motkona som fick rum under kåpan? :mrgreen:
Jag mätte på original slutkonan så gott det gick, den var lite böjd så det var lite knepigt, och gjorde den nya konan efter dom dimensionerna. Det är möjligt att den blev både kortare och brantare, det återstår att se hur det funkar :P Har funderat lite på om man skulle räkna ut en egen pipa och bygga dit, speciellt om jag skulle börja fila lite i cyllen.. men det är så mycket jobb så det väntar jag med tills jag provat hur det här funkar!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikh wrote:
fritte wrote:

Jepp splines på axeln och kick i alu, lite bökigt blir det.. Man får tacka! Det är kul att prova något nytt, nackdelen är att det inte finns något rätt svar när något skiter sig :lol:
marre wrote:Eftersom jag brukar pyssla ganska mycket med att öka effekten i mina 2t motorer så måste jag fråga om du tänkt på vad som händer när du fixat en jättebrant och motkona på ditt rör. Jag skulle med en vild gissning från lite rör-formler tro att du kortat det redan korta effektbandet och ökat varvtalet för maxeffekten när det är så kort. Har du nån tanke bakom det eller ordnade du en motkona som fick rum under kåpan? :mrgreen:
Jag mätte på original slutkonan så gott det gick, den var lite böjd så det var lite knepigt, och gjorde den nya konan efter dom dimensionerna. Det är möjligt att den blev både kortare och brantare, det återstår att se hur det funkar :P Har funderat lite på om man skulle räkna ut en egen pipa och bygga dit, speciellt om jag skulle börja fila lite i cyllen.. men det är så mycket jobb så det väntar jag med tills jag provat hur det här funkar!
Du får nog svårt att hålla dig kvar på den hur än pipan ser ut!!!!!!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

quote nackdelen är att det inte finns något rätt svar när något skiter sig

om det man gör aldrig skiter sig så har man varit för mesig, och får inte samma glädjerus när det äntligen funkar... :D :D
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Farsan hittade en gammal låda i gömmorna som satt som en smäck! Ifall jag ska ha kylaren under kåpan (förutsatt att jag kan få ström från motorn och ha en ordentlig kylfläkt) och tanken i lådan! Rymmer drygt 6 liter om man gör en tank som passar precis i!

Image
(Har en sadel som har helt överdrag och som är lagomt patinerad som ska på sen)

Image
:lol:
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Så enkelt och så smart!!!!!!!!!!!
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

Det verkar bli jättebra!

Jag gjorde samma sak (fast för batterier) men använde en liten hård resväska istället. Det är också ett bra alternativ!
Resväska
Resväska
Skoterel_resväska.jpg (31.35 KiB) Viewed 38036 times
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Stiligt! Och väldigt snygg moppe du har där! Vad var det som batterierna skulle driva? :P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikh wrote:Stiligt! Och väldigt snygg moppe du har där! Vad var det som batterierna skulle driva? :P
EN BLYGSAM GISSNING ÄR MOPPEN, DET STÅR "SCOOTEREL" UNDER BILDEN... :mrgreen:
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

Javisst ja, det är moppen som går på el.

Jag köpte ett tomt skal utan motor och slängde in ett nav med elmotor bak och hade först batterierna på pakethållaren. Numera är batterierna där motorn normalt är. Finns mycket plats där när både motor och bränsletank är borta :D
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Ballt! Och ligger väl ganska rätt i tiden med tanke på dagens miljöhysteri, och självklart dom stigande bensinpriserna! Själv går man väl åt rakt motsatt håll :lol: Hur länge räcker batterierna då och toppfart på den?
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

patrikh wrote:Ballt! Och ligger väl ganska rätt i tiden med tanke på dagens miljöhysteri, och självklart dom stigande bensinpriserna! Själv går man väl åt rakt motsatt håll :lol: Hur länge räcker batterierna då och toppfart på den?
Toppfarten är blyga(lagliga) 25... begränsad elektroniskt av styrdosan.. Räckvidden när jag testade blev 38 km. Mycket praktisk moped. Ren å tyst och hög acceleration (jämfört med min gamla Compakt).
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by patrikh »

Nu var det ett tag sen det uppdaterades sist så tänkte visa att jag lever iallafall.

Image
Köpte en till tändplatta för att knycka en spole ifrån, original satt den lilla spolen där för sig själv, fräste ner fästena så att jag kunde klämma in en spole till. Fick ut drygt 1 volt när jag körde runt motorn med mutterpickan som kanske snurrar 5-600rpm? Känns bra att jag fått ström iallafall! Blir väl batteri och voltregulator så man får stabil ström till kylfläkten.

Image
Även smitt till ett växelstag, justerbart ifall det behövs.

Image
Vajerstyrning till bromscylindern.

Utöver detta så har jag köpt en kylare till en derbi crossmoppe med kylfläkt och separat expansionskärl så jag kan montera kylaren liggandes, blev inga bilder på det då batteriet i kameran dog.. Men jag har klurat lite och som det ser ut nu så kommer kylaren och tanken rymmas innanför kåpan. Då med kylaren placerad i kåpan under pakethållaren med lite hål borrade för att släppa ut luften.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Äntligen lite mer bilder :D Blir den klar till någon scooterpremiär? Eller kanske ska fråga vart du bor iställer så man kan hoppas på att få se den live sen :mrgreen:
Drg 200
Tph 173

Post Reply