Fritte, lite osäker på vad du menar med växelspaken.. Men pedalen på moppen har alltid suttit där

trodde det var vridhandtagsväxel som standard...patrikh wrote:TackarHelt okej med länken Robban, det är bara kul!
Fritte, lite osäker på vad du menar med växelspaken.. Men pedalen på moppen har alltid suttit därDäremot har jag börjat pyssla lite med växellänkage men det syns inte på bild!
med en rulle enligt byggmästarns egen uppgift några snäpp upp...marre wrote:En fråga bara: Kan man spänna kedjan på något sätt? ser inga horisontella slitsar i "svingarmen" för att kunna skjuta hjulet bakåt eller du kanske ska lösa det på nåt annat sätt?
Hoppsan, nu hittade jag detfritte wrote:med en rulle enligt byggmästarns egen uppgift några snäpp upp...marre wrote:En fråga bara: Kan man spänna kedjan på något sätt? ser inga horisontella slitsar i "svingarmen" för att kunna skjuta hjulet bakåt eller du kanske ska lösa det på nåt annat sätt?
Kicken borde naturligtvis peka bakåt, man är lite insnöad på vespa....patrikh wrote:Något liknande har slagit mig också, problemet blir ju att axeln måste sticka ut utanför kåpan vilket försvårar av och påtagning.. nåväl får se om det blir någon kick eller inte
Jepp splines på axeln och kick i alu, lite bökigt blir det.. Man får tacka! Det är kul att prova något nytt, nackdelen är att det inte finns något rätt svar när något skiter sigfritte wrote:
Kickaxeln har väl splines o kicken är väl i aluminium vilket inte gör det lättare...
Ditt smide och snickarglädje är otroligt imponerande, väldigt proffsigt o kreativt!!!
Jag mätte på original slutkonan så gott det gick, den var lite böjd så det var lite knepigt, och gjorde den nya konan efter dom dimensionerna. Det är möjligt att den blev både kortare och brantare, det återstår att se hur det funkarmarre wrote:Eftersom jag brukar pyssla ganska mycket med att öka effekten i mina 2t motorer så måste jag fråga om du tänkt på vad som händer när du fixat en jättebrant och motkona på ditt rör. Jag skulle med en vild gissning från lite rör-formler tro att du kortat det redan korta effektbandet och ökat varvtalet för maxeffekten när det är så kort. Har du nån tanke bakom det eller ordnade du en motkona som fick rum under kåpan?
Du får nog svårt att hålla dig kvar på den hur än pipan ser ut!!!!!!!!!!patrikh wrote:Jepp splines på axeln och kick i alu, lite bökigt blir det.. Man får tacka! Det är kul att prova något nytt, nackdelen är att det inte finns något rätt svar när något skiter sigfritte wrote:
Kickaxeln har väl splines o kicken är väl i aluminium vilket inte gör det lättare...
Ditt smide och snickarglädje är otroligt imponerande, väldigt proffsigt o kreativt!!!![]()
Jag mätte på original slutkonan så gott det gick, den var lite böjd så det var lite knepigt, och gjorde den nya konan efter dom dimensionerna. Det är möjligt att den blev både kortare och brantare, det återstår att se hur det funkarmarre wrote:Eftersom jag brukar pyssla ganska mycket med att öka effekten i mina 2t motorer så måste jag fråga om du tänkt på vad som händer när du fixat en jättebrant och motkona på ditt rör. Jag skulle med en vild gissning från lite rör-formler tro att du kortat det redan korta effektbandet och ökat varvtalet för maxeffekten när det är så kort. Har du nån tanke bakom det eller ordnade du en motkona som fick rum under kåpan?Har funderat lite på om man skulle räkna ut en egen pipa och bygga dit, speciellt om jag skulle börja fila lite i cyllen.. men det är så mycket jobb så det väntar jag med tills jag provat hur det här funkar!
EN BLYGSAM GISSNING ÄR MOPPEN, DET STÅR "SCOOTEREL" UNDER BILDEN...patrikh wrote:Stiligt! Och väldigt snygg moppe du har där! Vad var det som batterierna skulle driva?
Toppfarten är blyga(lagliga) 25... begränsad elektroniskt av styrdosan.. Räckvidden när jag testade blev 38 km. Mycket praktisk moped. Ren å tyst och hög acceleration (jämfört med min gamla Compakt).patrikh wrote:Ballt! Och ligger väl ganska rätt i tiden med tanke på dagens miljöhysteri, och självklart dom stigande bensinpriserna! Själv går man väl åt rakt motsatt hållHur länge räcker batterierna då och toppfart på den?