Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

Post by Clater »

Mors!
Börja så sakta montera ihop touring -58. Ett antal frågor dyker upp.... Mest beroende på att modellbeteckningen VGL1T verkar kunna vara nästan vad som helst.....

-När svänghjulet ska monteras finns det fyra prylar: en tjock fasad bricka, en tunn tandad bricka, självaste muttern och en seegersäkring. Är det den uppräknade ordningen som är den korrekta vid montering?

-Mitt fläkthjul saknar en del "flänsar" eller "vingar". Har det ngn betydelse? Om man ska byta, vilket fläkthjul passar i denna moleddbeteckningsdjungel.

-Likadant med stötdämpare bak... Vilken dömpare passar. Har förstått att det är lite speciellt på "tysken"...

-Så till ljuddämparen. Har kvar orginalet och kommer att använda detta till registreringsbesikningen. Sen vill jag ha ett snyggare dämp=effektdämp, inte för effekten utan för att det är....snyggt. Vilket passar på denna omöjliga maskin?

-Yttre tändspolen. Är det vettigt att renovera befintlig, eller finns det bättre alternativ? T ex den hos EM?

/Clas
/Clas
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Efter två misslyckade postorderköp blev det ett effektsystem från Robert. Det passar bra på Vespan, men smälter centralstödgummit på vänster sida. Du kan få se det i mitt garage när du vill. Skicka bara ett PM med ditt telefonnummer så kan vi bestämma tid.

SIP skall ha ett passande orginalsystem, men jag får återkomma med artikelnummer senare.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

en tjock fasad bricka, en tunn tandad bricka, självaste muttern och en seegersäkring. Är det den uppräknade ordningen som är den korrekta vid montering?
Yes, det är korrekt montering.

Någon avslagen kylfläns är väl inte någon fara, men är det många så kan det vara idé att jaga en ny begagnad fläkt.

Denna stötdämpare passar bak:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 1VL13.aspx

Du kan sätta dit en nyare 6V yttre tändspole, samma som t.ex. EM rekommenderar till Vespa 50.

En abarth ljuddämpare kanske?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... barth.aspx
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Tack för bra svar, som vanligt. Intressant att stötdämparen från SIP INTE nämner VGL1T.....som vanligt.
/Clas
BooDaa
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Fri 20 Aug 2010, 13:33
Location: Linköping

Post by BooDaa »

Detta är ganska så likt orginaldämparen, men som du ser i listan så nämns inte vår modell här.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 25+54.aspx

Det kan med andra ord vara smart att maila dem mått och bild för bekräftelse.

Detta system köpte jag FÖR att det är med i listan, men det passar skitdåligt. Någon som vill överta det för 450:-? :-D
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 80150.aspx
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det där är fel kategori. Att skriva -57 är lurigt av SIP. Den kategorin gäller de nyare motorerna, jag skulle nog säga 59 och framåt.

Ni ska leta prylar i "Spareparts - Vespa 98/125/150/GS -`56"-kategorin.
Det är inte säkert att VL1-3/VB-dämpare passar på VGL på grund av 10-tumshjulen. Den som är mest lik är den till VS1, men på den är kröken fetare.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det står väl även GS150 och VGL1T?
Och byt till V50-spole, eller renovera den gamla. Jag har riktigt usla erfarenheter av de nytillverkade bakelitspolarna.

Clater wrote:Tack för bra svar, som vanligt. Intressant att stötdämparen från SIP INTE nämner VGL1T.....som vanligt.
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Re: Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

Post by Clater »

Hej!
Tar upp en gammal tråd med en "enkel" fråga. Kan detta blås passa på in VGL1T?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... I+for.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
/Clas
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

Post by Ola Lång »

Nej. Svingfästet är annorlunda, vinkeln på röret blir knas vid utblåset samt att jag inte är helt säker på att avgasstosdian överensstämmer med pipan. ev kan stödet ta i också.
Men med en schysst vinkelslip och en bra svets kan man få det mesta att passa.
Om du vill se ett sånt här rör live så kom och drick kaffe i garaget ikväll istället för att sitta uppe på nätet och göra torrbeställningar på prylar du ändå får skicka tillbaka :lol: :lol: 8) :lol:
Välkommen!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Re: Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

Post by Clater »

Om jag ändå kunde.... eftermiddagen hos banken och kvällen med byggfirman...... halvkul. Men snart så.... Vet du något manligt blås som passar utan svets, vinkelslip eller härdsmälta?
/Clas
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

Post by Ola Lång »

Siganturen BOODAA här på forumet smattrar runt och gör Linköpings bakgator osäkra med ett schuckert blås i gammal stil. Han kan säkert berätta vad det är för något.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Re: Uppsamlingsheat i touringfrågor. So far....

Post by Clater »

Jo, det är väl en Abarth-kopia, twinpipe..... Bra alternativ, men jag vill ha fetare! Får väl inse begränsningarna på knarren.
/Clas
Post Reply