M7???
M7???
Aloha,
Står i begrepp att skicka iväg min supersport på blästring och lack. Tänkte skruva i skruvar i alla hål för att skydda gängorna. Blev väldigt konfunderad när det visade sig att de två bakre skruvarna som håller fast tanken är M7 av alla jävla dimensioner.
Jag undrar nu om det är så från början? Och var jag kan köpa M7-bultar, det är ju en något udda dimension?
Kan för övrigt nämna att vevhusbultarna var omgängade till tum-dimension... gissningsvis någon som dragit sönder gängorna och tagit det gängsnitt man hade tillgängligt som låg närmast under i dimension.
/simon
Står i begrepp att skicka iväg min supersport på blästring och lack. Tänkte skruva i skruvar i alla hål för att skydda gängorna. Blev väldigt konfunderad när det visade sig att de två bakre skruvarna som håller fast tanken är M7 av alla jävla dimensioner.
Jag undrar nu om det är så från början? Och var jag kan köpa M7-bultar, det är ju en något udda dimension?
Kan för övrigt nämna att vevhusbultarna var omgängade till tum-dimension... gissningsvis någon som dragit sönder gängorna och tagit det gängsnitt man hade tillgängligt som låg närmast under i dimension.
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
Lugn, bara lugn. M7 är en dimension som finns lite här och där på din Vespa. Finns att köpa hos en scooterhandlare nära dig. Dessutom vet jag att vänner funnit M7 hos verkstäder som jobbar med Alfa Romeo.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: M7???
Lysande!jencla wrote:Lugn, bara lugn. M7 är en dimension som finns lite här och där på din Vespa. Finns att köpa hos en scooterhandlare nära dig. Dessutom vet jag att vänner funnit M7 hos verkstäder som jobbar med Alfa Romeo.
/jens
Eftersom jag bor på Marklandsgatan och har garaget bortåt stan till så kvalar ju Em-scooters utan tvekan in som en scooterhandlare nära mig.
Som Triumpägare närde jag en naiv förhoppning om att när jag nu mekar vespa skulle alla skruvar vara av i handeln vanligt förekommande dimensioner...
Gick väl sådär kan man konstatera...
/s
Last edited by sssimon on Sat 26 Mar 2011, 01:29, edited 1 time in total.
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Re: M7???
Och vi som också håller på med gamla Citroëner håller oss också med M7. Det är mycket på en 2CV som M7 håller ihop.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Re: M7???
Well, jag har en brittisk motorcykel, en italiensk vespa så jag antar att en fransk bil borde stå på tur härnäst...
/simon
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
Ja,vad hindrar mig...
Förutom ekonomin så börjar jag känna att jag nått taket för hur mycket prylar jag kan ta hand om. Kan man säga. http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Med på bilderna finns inte den lilla motorbåten vars växelhus rasade förra året. Och som nu behöver åtgärdas innan sommaren. Oljan hade runnit ur växelhuset och saltvattnet runnit in...
Känns både lite deppigt och dyrt att ha bil när man bor i storstan också. Men jag gillar verkligen gamla franska bilar. Och Italienska. Och Saab.
/s
Förutom ekonomin så börjar jag känna att jag nått taket för hur mycket prylar jag kan ta hand om. Kan man säga. http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Med på bilderna finns inte den lilla motorbåten vars växelhus rasade förra året. Och som nu behöver åtgärdas innan sommaren. Oljan hade runnit ur växelhuset och saltvattnet runnit in...
Känns både lite deppigt och dyrt att ha bil när man bor i storstan också. Men jag gillar verkligen gamla franska bilar. Och Italienska. Och Saab.
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
jo visst men det behöver inte bli så dyrt egentligen, cittran kosta 6', rostfri och används dagligdags... Bx är en billig bil, eller tja alla cittror innan "C" modellerna är billiga. Snygg traja! liknande stuk som min, http://www.tomccsweden.se/forum/topic/a ... er-som-var
Kör hårt och få ut vespan på vägen nu! Det är fint väder och jag har redan behövt tanka både Touringen och Trajan en gång
Kör hårt och få ut vespan på vägen nu! Det är fint väder och jag har redan behövt tanka både Touringen och Trajan en gång

Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Re: M7???
jencla wrote:Aha, nu vet jag vem du är! Den flakmoppen glömmer man inte, cool är förnamnet. Visst var du med den på EM någon gång för kanske ett år sedan ...
/jens
Jepp!
Stämmer bra det.
Var där och köpte ett luftfilter med 90 graders gummi-snorkel på som passade fint mellan ram och förgasare. Det är lite trångt runt motorn på sina ställen.
Ska i hederlighetens namn påpeka att jag inte är ensam hjärna bakom mopeden. Köpte projektet påbörjat och har således inte gjort allt jobbet med ram och hjul (framhjulen påstås komma från en hundkoja). Och han jag köpte den av i Herrljunga hade i sin tur köpt den av någon annan som eventuellt var den som påbörjat projektet.
I vilket fall som helst så är det min mor 65 år som fräser omkring på den ute i skärgården!
Last edited by sssimon on Mon 28 Mar 2011, 22:23, edited 1 time in total.
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
Har faktiskt ett par sådana upplagda avgasrör som ska på vid tillfälle. Och när även en förhoppning om att en dag kroma hela ramen.Fredde wrote:Snygg traja! liknande stuk som min, http://www.tomccsweden.se/forum/topic/a ... er-som-var
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
Nej då inte alls för sent! Vespan är hos lackeraren nu och sedan kommer jag ju behöva skruvar både här och där när den ska skruvas ihop kan man anta.LIJ wrote:Lite sent kanske, men Kindstrands Järn vid Järtorget har M7. Om man frågar plockar de fram en låda.
Var inne på Kindstrands och kryssade runt bland hyllorna. Övervägde att fråga men tänkte att det var dumt när dom har så mycket bult och skruv stående framme "inte har dom väl då en låda M7 stående lite gömd så där" tänkte jag i min enfald.
Men nu vet jag bättre!
Förresten så är tydligen Laverda fullkomligt nerlusade med M7 har man förtäljt mig.
/s
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
Jag vågade mig på att fråga när jag var där och då plockade de lite motvilligt fram en sorteringsask i plast och frågade lite motsträvigt vem som överhuvudtaget behövde en M7 i dessa dar. Jag förklarade mitt ärende och gick därifrån med några guleloxerade skruvar. I mitt fall skulle de hålla fast cylinderkåpan på min Vespa gtr. Jag vågar inte svära på att det är den bästa kvalitén - mannen i butiken tog nämligen adjö med frasen: "Jag lovar att de kommer att rosta". Ärligt i alla fall...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Re: M7???
OK.
Eftersom jag kommer köpa en del grejer från Em-scooters så köper jag nog skruv och bult på samma gång där. Som Triumph-ägare har jag utvecklat en lättare gäng-fetisch och gläds nu något oerhört åt att en tråd enbart om skruvdimensionen M7 nu sträcker sig över två sidor.
Även om ungefär hälften av inläggen är mina egna...
/s
Eftersom jag kommer köpa en del grejer från Em-scooters så köper jag nog skruv och bult på samma gång där. Som Triumph-ägare har jag utvecklat en lättare gäng-fetisch och gläds nu något oerhört åt att en tråd enbart om skruvdimensionen M7 nu sträcker sig över två sidor.
Även om ungefär hälften av inläggen är mina egna...
/s
Last edited by sssimon on Mon 11 Apr 2011, 19:40, edited 1 time in total.
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Re: M7???
kolla att de har hållfasthetsklass 8.8 minst, dumt att ha för mjuka skruvar....LIJ wrote:Lite sent kanske, men Kindstrands Järn vid Järtorget har M7. Om man frågar plockar de fram en låda.
