Norge-vespa!
Norge-vespa!
En bekant bad mig identifiera denna vespa, men jag är mestadels "insnöad" på 50-60-tals-vespor och gick bet.
Kan Du se vad det är för modell mm - trots dåliga bilder!
Kan man också spåra en vespa utan handlingar från Norge genom Norsk registrering-plåt, på samma sätt som man kan i Sverige via Landsarkiven?
Erling
Kan Du se vad det är för modell mm - trots dåliga bilder!
Kan man också spåra en vespa utan handlingar från Norge genom Norsk registrering-plåt, på samma sätt som man kan i Sverige via Landsarkiven?
Erling
- Attachments
-
- IMAG0183 [VGLB].jpg (74.08 KiB) Viewed 9818 times
-
- IMAG0182 [VGLB].jpg (54.27 KiB) Viewed 9818 times
-
- IMAG0181 [VGLB].jpg (88.16 KiB) Viewed 9818 times
Re: Norge-vespa!
PK 125 ETS eller ET3????? En vassare variant av PK125...
Tack fritte!
Har letat i Vespa Tecnica men kanske bläddrat förbi??
Erling
Har letat i Vespa Tecnica men kanske bläddrat förbi??
Erling
Jag gissar på PK50, XL2 eller FL2, kanske Automatica till och med. Tror att de har det där gallret i skölden.
Eller nej, den ser ut att ha en bromspedal.
/P
Eller nej, den ser ut att ha en bromspedal.
/P
jag prenumererade motociclisemo (2 ord i rad som antagligen är felstavade) på 80-talet och där fanns artiklar om den. Avsaknad av grill i tutkåpan minns jag speciellt... tutan satt väl bredvid bakom slitsarna.... 

Nu blir det spännande...
Två ESS spekulerar/funderar!
Erling
Två ESS spekulerar/funderar!
Erling
Låset till handskfacket (fram) verkar sitta längst ner till höger, och profillinjen i sidled på fronten, verkar vara i en något böjd linje utåt/neråt, utan avbrott av något "utskjutande"?
Erling
Erling
Modellen ser ut att vara samma som den min jobbarkompis har.
Det är isåfall en HP 50. Just den vespan kom till Sverige med en
container kakelplattor som en byggfirma fick med på köpet...
Det är isåfall en HP 50. Just den vespan kom till Sverige med en
container kakelplattor som en byggfirma fick med på köpet...
Verkar ha en "mäktig" instrumentpanel!
Erling
Erling
ETS har en kantigare tutkåpa.... se videoklipp...
PK 50 XL2.... ifrån början av 90-talet - fanns med single & dubbelsadel
köpte en till min tjej för några år sedan på ebay...kommer alldrig göra om det igen (handla scooter på ebay alltså)...
dessutom var det en automatic - så att det är nästintill omöjligt att hitta reservdelar till motorn/kopplingen.
efter några år i Sverige gav jag bort den till en vän
och nu "ruttnar" den på Hamburgs gator...
här finns en liknande:
http://www.rollerladen.com/product_info ... eeae98023d
köpte en till min tjej för några år sedan på ebay...kommer alldrig göra om det igen (handla scooter på ebay alltså)...
dessutom var det en automatic - så att det är nästintill omöjligt att hitta reservdelar till motorn/kopplingen.
efter några år i Sverige gav jag bort den till en vän

här finns en liknande:
http://www.rollerladen.com/product_info ... eeae98023d
"Blech und Freude Rollerjungen"
Erling wrote:Låset till handskfacket (fram) verkar sitta längst ner till höger, och profillinjen i sidled på fronten, verkar vara i en något böjd linje utåt/neråt, utan avbrott av något "utskjutande"?
Erling
Hej Erling -
Det du ser på handsfacket längs ned till höger är ett plastmärke med "Vespa" loggan på - handsfacket öppnas genom att trycka i tändningslåset/med nyckel i.
/T
..just det... om någon undrar:
bakom det fräsiga gallret sitter bara tutan
- nix hightech kylare eller annat trimm
bakom det fräsiga gallret sitter bara tutan

- nix hightech kylare eller annat trimm
det verkar inte vara någon "höjdare-modell" om jag anar rätt?
Visst är det en moppe? - alltså körkortslös!
Eller en liknande Vespa 50S - den fyrväxlade versionen med 10" tums hjul och fyrväxlad, som kräver körkort!
Erling
PS: norrmannen vill sälja den för en tusenlapp, men det ska man kanske passa sig för? DS:
Eller en liknande Vespa 50S - den fyrväxlade versionen med 10" tums hjul och fyrväxlad, som kräver körkort!
Erling
PS: norrmannen vill sälja den för en tusenlapp, men det ska man kanske passa sig för? DS:
För att den ska kunna köras legalt som moped i Sverige måste den ha typbesiktigats som moped i Sverige och ha ett svenskt VOV-nummer. Det har den inte, eftersom denna modell av Vespa aldrig såldes som ny i Sverige. Så tyvärr ...Erling wrote:det verkar inte vara någon "höjdare-modell" om jag anar rätt?
Erling
Däremot är det en vanlig Vespa i flera länder nere på kontinenten, vill minnas att jag sett många i bl a Paris. Så vi ska inte tala illa om den lille norrmannen

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Absolut inget ont om norrmän jencla
En Norgehistoria kanske är på plats: (som Du säkert hört?)
"Varför kommer det inga norrmän till Göteborg?"
"Det står en vägskylt väster om stan - BACKA 6 km"
Erling

En Norgehistoria kanske är på plats: (som Du säkert hört?)
"Varför kommer det inga norrmän till Göteborg?"
"Det står en vägskylt väster om stan - BACKA 6 km"
Erling
hyggligt OT:
Men den där historien fick kong harald höra talas om, han satte sig i Cadillacen och drog iväg mot Gbg, kom till skylten
"BACKA" och körde glatt förbi och sade - Ha det där gäller inte mig, jag är ju kungen av Norge! Men sen fick han också
vända. Varför då ? Jo han fick se en skylt där det sto "KUNGSBACKA"
Motsvarande historia finns om den svenske kungen i Norge, först kommer han till RYGGE ( backa på norska) och sedan måsta han svänga innan oslo då han ser skylten KONGSVINGER!
Men den där historien fick kong harald höra talas om, han satte sig i Cadillacen och drog iväg mot Gbg, kom till skylten
"BACKA" och körde glatt förbi och sade - Ha det där gäller inte mig, jag är ju kungen av Norge! Men sen fick han också
vända. Varför då ? Jo han fick se en skylt där det sto "KUNGSBACKA"

Motsvarande historia finns om den svenske kungen i Norge, först kommer han till RYGGE ( backa på norska) och sedan måsta han svänga innan oslo då han ser skylten KONGSVINGER!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Historien blev dubbelt så bra med Ditt tillägg!
Ha, ha, ha...
Erling
Ha, ha, ha...

Erling