En PX som ska på spa...
-
- Nybörjare
En PX som ska på spa...
osäker på om det ska in under "trimma mera" eller "renovera en pärla", men nån pärla är hon definitivt inte... lite märkt av livet som vi allihop. Nåväl, jag har en saftig spricka bak som förre ägaren hade målat över så nu måste vespan plockas ned och svetsas, då tänkte jag passa på att åtgärda sånt som jag har stört mig på. Jag vill ha lite tips och råd av er veteraner:
Skivbroms. Jag är inte ute efter nån racing-performance men vill kunna stanna utan att sätta ned fötterna. Vilken sats ska man köpa och vad ska man tänka på?
Trim. Samma sak här, behöver inte kunna dra en BMW vid rödljusen men vill få upp marschfarten lite. Kan man göra nåt med befintliga delar?
Stötdämpare fram. Nån modell som är att föredra? Gärna någorlunda lättmonterad och inte tokdyr...
tacksam för alla kommentarer!
Skivbroms. Jag är inte ute efter nån racing-performance men vill kunna stanna utan att sätta ned fötterna. Vilken sats ska man köpa och vad ska man tänka på?
Trim. Samma sak här, behöver inte kunna dra en BMW vid rödljusen men vill få upp marschfarten lite. Kan man göra nåt med befintliga delar?
Stötdämpare fram. Nån modell som är att föredra? Gärna någorlunda lättmonterad och inte tokdyr...
trimtips till px finns här:
http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... espa-px125
Man måste vara betalande medlem för att komma åt sidan, men det är du väl?
C
http://www.scooterklubben.com/mektips/n ... espa-px125
Man måste vara betalande medlem för att komma åt sidan, men det är du väl?

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
-
- Nybörjare
Re: En PX som ska på spa...
Grimecas semihydrauliska kit är bra om man vill låta bli att paja styret (alternativt köpa ett nytt) med ett stort hydraulgrepp. Annars kan man köpa piaggios egna framnav med skivbroms, men då får man ett framhjul som ser väldigt modernt ut...kanske inte alltid det man vill ha. ScootRS i Vietnam har ett som många köper till både Lambretta och Vespa, och skall enligt vad jag hört vara bra, se till att handla tillsammans med några andra så ni kan dela på frakten bara, det är dyr frakt.
Trim: Det enklaste om man vill använda befintlig cylinder är att byta veven till en long stroke vev (60 mm slag) och öka kompet. Då får man lite mer vrid. Sätter du på ett lite bättre blås (SITO+, Simonini) så kan du få upp maxvarvet lite och således öka toppfarten en aning. Vill du ha mer än så är det mer dramatiska bitar som behöver inhandlas.
Stötdämpare: En fräsch orginaldämpare är allt man behöver. Man kan köpa bara dämparen, och återanvända fjädern. Alternativt finns Sebac, som ibland är bra, ibland riktigt dåliga. Bitubo är en annan som har gasjustering, men den är dyr. Finns massor med andra också.
Mvh
Guran
Trim: Det enklaste om man vill använda befintlig cylinder är att byta veven till en long stroke vev (60 mm slag) och öka kompet. Då får man lite mer vrid. Sätter du på ett lite bättre blås (SITO+, Simonini) så kan du få upp maxvarvet lite och således öka toppfarten en aning. Vill du ha mer än så är det mer dramatiska bitar som behöver inhandlas.
Stötdämpare: En fräsch orginaldämpare är allt man behöver. Man kan köpa bara dämparen, och återanvända fjädern. Alternativt finns Sebac, som ibland är bra, ibland riktigt dåliga. Bitubo är en annan som har gasjustering, men den är dyr. Finns massor med andra också.
Mvh
Guran
Johnny Handsome wrote:osäker på om det ska in under "trimma mera" eller "renovera en pärla", men nån pärla är hon definitivt inte... lite märkt av livet som vi allihop. Nåväl, jag har en saftig spricka bak som förre ägaren hade målat över så nu måste vespan plockas ned och svetsas, då tänkte jag passa på att åtgärda sånt som jag har stört mig på. Jag vill ha lite tips och råd av er veteraner:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Nybörjare
Mycket intressant, tack! Känns som jag vill göra så mycket jag har råd och ork till nu när jag ändå måste plocka ner den. Blir nog originaldämpare fram. Eftersom det inte är någon showvinnare (och aldrig kan bli...) så kan jag stå ut med en hydraulbehållare på styret.
Fan vad mycket att tänka på... och det är lite för inspirerande att hänga här på forumet. Risken är att den blir liggandes i en låda i flera år. Som min Honda-chopper som inget var bra nog för...
Fan vad mycket att tänka på... och det är lite för inspirerande att hänga här på forumet. Risken är att den blir liggandes i en låda i flera år. Som min Honda-chopper som inget var bra nog för...
Ökar du slaget till 60mm så kommer kolven gå 1mm längre upp både uppe och nere. Det kompenserar du med att antingen schimsa 1mm under cylindern (= högre porttider) eller 1mm mellan topp/cylinder (= lägre porttider).
Man får kolla av squish och komp som vanligt, och se om det behöver justeras.
/G
Man får kolla av squish och komp som vanligt, och se om det behöver justeras.
/G
OlleM wrote:Att öka slaglängden till 60 mm innebär väl att volymen ökar till 208 cc? Men hur påverkas kompressionen? Någon som vet? Ska man även svarva av toppen och i så fall hur mycket? Påverkas även porttiderna av att byta till 60 mm slaglängd?
Helt rätt.
För mycket Lambretta (= 58mm slag). Hade faktiskt glömt att Vespan kör 57mm. Sorry!
/G
För mycket Lambretta (= 58mm slag). Hade faktiskt glömt att Vespan kör 57mm. Sorry!
/G
fritte wrote:Hedge är trött idag, (60 - 57) /2 = 1,5 mm.Hedge wrote:Ökar du slaget till 60mm så kommer kolven gå 1mm längre upp både uppe och nere. Det kompenserar du med att antingen schimsa 1mm under cylindern (= högre porttider) eller 1mm mellan topp/cylinder (= lägre porttider).
Och mät inte kompet med en kompmätare. Den kan bara ge dig kompressionstrycket, och inte kompressionsförhållandet.
Räkna ut kompressionsförhållandet:
1) Kolv i ÖD, fyll olja genom tändstiftshålet med en graderad spruta. Notera hur många cc olja som går i.
2) Räkna ut följande formel:
(TSV + ÖDV) / ÖDV = Kompressionsförhållande
TSV = Total slagvolym i cc
ÖDV = Volymen du tog fram i 1).
Sen kan man också räkna ut det korrigerade kompressionsförhållandet, då mäter man TSV genom att endast räkna volym ovanför avgasporten. Vissa tycker att det är det enda korrekta sättet, andra tycker annorlunda.
Mvh
G
Räkna ut kompressionsförhållandet:
1) Kolv i ÖD, fyll olja genom tändstiftshålet med en graderad spruta. Notera hur många cc olja som går i.
2) Räkna ut följande formel:
(TSV + ÖDV) / ÖDV = Kompressionsförhållande
TSV = Total slagvolym i cc
ÖDV = Volymen du tog fram i 1).
Sen kan man också räkna ut det korrigerade kompressionsförhållandet, då mäter man TSV genom att endast räkna volym ovanför avgasporten. Vissa tycker att det är det enda korrekta sättet, andra tycker annorlunda.
Mvh
G
colsson wrote:Böj till en bit tjock lödtenn ( format som ett "L") och stick ner genom tändstiftshålet. Dra runt kolven och vips!vespaman wrote:Man får kolla av squish och komp som vanligt, och se om det behöver justeras.
Hur kollar men enklast squishen? Modellera?
Kompressionen i en 2-t motor sker i två steg. Först suges gasen från förgasaren med kolvens uppåtgående rörelse, när kolven sedan går ner trycks gasen (1:a kompressionökningen) genom överströmningskanalerna till förbränningsrummet där 2:a kompressionökningen sker när kolven går upp. Så som Hedge räknar:(TSV + ÖDV) / ÖDV = Kompressionsförhållande är närmast sanningen men flödesmotståndet gör att siffran är något för hög.Hedge wrote:Sen kan man också räkna ut det korrigerade kompressionsförhållandet, då mäter man TSV genom att endast räkna volym ovanför avgasporten. Vissa tycker att det är det enda korrekta sättet, andra tycker annorlunda.
Leif
-
- Lärling
En tidigare fråga till forumet har uppenbarligen försvunnit i cyberrymnden. Jag undrar om någon vet vad man kan vinna i effekt på en PX200E om man svarvar av topplocket 0,8 mm och därmed ändrar kompressionsförhållandet från 8,8:1 till 9,8:1, alltså till samma som P200E har enl Hynes Workshop Manual?
/Olle

Samma sak som man vinner på alla motorer när man ökar kompet: Mer kraft och bättre förbränning. Men också större risk för knack med sämre soppa, felställd tändning och/eller mager blandning.
P200E har lite annan form på förbränningsrummet också, om jag inte minns fel. Väldigt stor squishyta, och litet förbränningsrum. Ökar risken för knack. Vill minnas att PX200 har mindre squish och större förbränningsrum, vilket är vad som orsakat det lägre kompet.
Någon som har jämfört de två topparna bredvid varandra?
/G
P200E har lite annan form på förbränningsrummet också, om jag inte minns fel. Väldigt stor squishyta, och litet förbränningsrum. Ökar risken för knack. Vill minnas att PX200 har mindre squish och större förbränningsrum, vilket är vad som orsakat det lägre kompet.
Någon som har jämfört de två topparna bredvid varandra?
/G
OlleM wrote:En tidigare fråga till forumet har uppenbarligen försvunnit i cyberrymnden. Jag undrar om någon vet vad man kan vinna i effekt på en PX200E om man svarvar av topplocket 0,8 mm och därmed ändrar kompressionsförhållandet från 8,8:1 till 9,8:1, alltså till samma som P200E har enl Hynes Workshop Manual?/Olle
-
- Nybörjare
lyfter tråden...
ålrajt, nu är det vår! Det blev bara det akuta gjort i somras, plus en finfin lack... nu ska jag beställa lite grejor, skivbroms från ScootRS bland annat. Jag hinner inte trimma så värst mycket nu heller, men jag vill hjälpa lilla Carina att andas lättare.
Har ni tips på vad för ljuddämpare jag kan köpa? Helst från RS då eftersom jag ändå ska beställa därifrån. Luftfilter? Och hur ska förgasaren bestyckas?
ålrajt, nu är det vår! Det blev bara det akuta gjort i somras, plus en finfin lack... nu ska jag beställa lite grejor, skivbroms från ScootRS bland annat. Jag hinner inte trimma så värst mycket nu heller, men jag vill hjälpa lilla Carina att andas lättare.
Har ni tips på vad för ljuddämpare jag kan köpa? Helst från RS då eftersom jag ändå ska beställa därifrån. Luftfilter? Och hur ska förgasaren bestyckas?
Kan varmt rekommendera SIP Road, ett kanon system 

Piaggio Skipper 172 -1994
Trevligt att höra! Har just beställt ett till min otrimmade men snabba långrese-PX200 http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 00&start=0.k650 wrote:Kan varmt rekommendera SIP Road, ett kanon system
/jens
PS Johnny: Sorry att jag blandar mig i din tråd ...
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
Det är bara mysigt, vi blir som en liten gröt liksom... OK, SIP road, ska kolla, tack! Behöver jag nya munstycken till förgasaren?jencla wrote:Trevligt att höra! Har just beställt ett till min otrimmade men snabba långrese-PX200 http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 00&start=0.k650 wrote:Kan varmt rekommendera SIP Road, ett kanon system
/jens
Gå upp ett steg i huvudmunstycke. 122 har jag för mig att jag har på min.Johnny Handsome wrote:Det är bara mysigt, vi blir som en liten gröt liksom... OK, SIP road, ska kolla, tack! Behöver jag nya munstycken till förgasaren?jencla wrote:Trevligt att höra! Har just beställt ett till min otrimmade men snabba långrese-PX200 http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 00&start=0.k650 wrote:Kan varmt rekommendera SIP Road, ett kanon system
/jens
Jag gick från 116 till 118 och den går kanon i hela registret.
Piaggio Skipper 172 -1994
En förklaring för den som ev undrar:
På Johans Rally 200 blandas oljan i bensinen. Oljan ska alltså passera med bensinen genom huvudmunstycket som därmed måste vara lite större.
K650:s PX200 däremot har separatsmörjning, på den går oljan andra vägar och det är bara bensinen som går genom huvudmunstycket som alltså är några snäpp mindre.
Och jag beställde 118 och 120 till min PX200, som nu (standard) har 116.
/jens
På Johans Rally 200 blandas oljan i bensinen. Oljan ska alltså passera med bensinen genom huvudmunstycket som därmed måste vara lite större.
K650:s PX200 däremot har separatsmörjning, på den går oljan andra vägar och det är bara bensinen som går genom huvudmunstycket som alltså är några snäpp mindre.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
Min PX är ingen PX, det är en P från -83... utan separatsmörjning. Så för mig borde det vara 122 då?jencla wrote:En förklaring för den som ev undrar:
/jens
Stämmer! Borde kanske ha kompletterat med informationen att jag har röret på en Rally, som då inte har separatblandningen av oljan.Johnny Handsome wrote:Min PX är ingen PX, det är en P från -83... utan separatsmörjning. Så för mig borde det vara 122 då?jencla wrote:En förklaring för den som ev undrar:
/jens

Johan