Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
paatarr
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Mon 14 Mar 2011, 01:39
Location: Åland, Mariehamn

Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by paatarr »

Hej, ny här på forumet!

För tillfället kör jag en Honda innova 07:a men den är lite för trött och vindkänslig för mig, så jag har funderat på om jag istället skulle köpa en Vespa med lite större motor i. Har tittat på lite trådar här och blir lite förvirrad.

250:an går väl inte att köpa ny längre? men iaf skulle det bli en begagnat för mig.

Jag skulle vilja veta lite småsaker om vesporna:

1. Bränsleförbrukning
2. Acceleration
3. Topphastighet :P
4. Vindkänslighet
5. Övriga för- och nackdelar, reflektioner

Är endast 22år och vill inte ha en "sporthoj" eller något i den stilen, en kraftig scooter skulle vara perfekt för mitt bruk och längd förhållandena på Åland.

Lägg gärna upp bilder eller länkar på Vespan och ev. extra tillbehör man kan köpa till.
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by mejiro »

Vespa GTS finns som 2011 års modell i 125, 250 och 300 versionerna, där GTS 125 har 125 cc och 15 Hp, GTS 250 har 244 cc och 21 Hp och GTS 300 har 277 cc och 22 Hp. På pappret inte så stor skillnad mellan 250 och 300 alltså. Men när man kör märker man stor skillnad mellan 250 och 300, då 300:an har bättre vrid och sin maxeffekt på mycket lägra varv än 250. Det ger en mycket bra accelleration från stillastående upp till 80-90 km/h. När det gäller topphastighet kan dock 250 visa sig aningen snabbare, men båda kommer upp i runt 125 km/h. GTS-modellerna är stabila och säkra scootrar, med bra bromsar. Dock finns inte ABS-bromsar i det svenska modellprogrammet. De har elektronisk insprutning och klarar de senaste avgaskraven, men särskilt bränslesnåla är de inte.

Men man köper inte en GTS för prestandan. Då finns det massor av scootrar som ger mer för pengarna, t.ex. Honda eller Kymco. Vespa köper man istället för känslan. De är vackra och har en "själ" som gör att man ogärna byter till något annat, när man väl fastnat. GTS är en modern klassiker.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
paatarr
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Mon 14 Mar 2011, 01:39
Location: Åland, Mariehamn

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by paatarr »

Okej tack för den infon, vet att det finns flera vassare scootrar för samma eller mindre slant, har dock fastnat för Vespa och GTS modellen, så jag vill ha det bästa av det bästa så att säga, om du förstår vad jag menar :D

En annan sak jag undra var instrumenteringen, har 2011 årsmodell av 250 digitalmätare eller har den också fått digital som 300:an?
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Thu 28 May 2009, 00:18

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by vägkung »

Hej!

Övriga reflektioner ang GTS modellerna.

Jag har en GTS 300 som jag trivs med i allmänhet, men otrivs i synnerhet med sadelns utformning. Det känns som om man glider framåt, jag hamnar alltså för långt fram på dynan, och det känns som om jag får hålla emot i styret för att inte glida av dynan, och jag kan inte sätta mig längre bak, då hamnar jag mer eller mindre på passagerardelen av dynan.
Jag skulle vilja ha en annan typ av dyna (annan utformning), då skulle 300:hundran vara perfekt.
Äger också en LX 125:a, den sitter jag mycket bättre på, men jag saknar draget från GTS:en, annars funkar den utmärkt som pendlarvespa.

PS: Om det är någon som har förslag på annan dyna till 300:an, hör av er bara.
mejiro
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Tue 15 Jul 2008, 09:03
Location: Stockholm

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by mejiro »

Paatarr: Jag har inte kört 2011-års GTS 250 men jag har för mig att den har den analoga mätartavlan (vilken jag tycker är snyggare och mer "rätt" stilmässig än den stora LCD-panelen på tidigare årsmodeller). Det fanns en diskussion om detta på Modernvespa.com. En bra site med massor av tips och bilder.

Vägkung: Jag uppklever inte att jag glider framåt på min GTS, inte ens vid kraftiga inbromsningar. Jag har inte GTS 300, utan den svarta sadeln som sitter på GTS 250 och GTS 125 med lite mattare yta. Det kanske kan vara förklaringen. Det kan ju också vara körställningen som bidrar. Det går ju att ha fötterna ganska långt fram så att man får lite motskjut vid inbromsningen. GTS 300 Super Sport fick ju en ny sadel med tvärgående räfflor som ser ut att ge lite mer friktion. Tipset är väl att provköra GTS 250 och GTS 300 Super Sport, för att se om de sadlarna känns annorlunda. Isåfall lär det inte vara svårt att byta. Sen finns ju alltid GTV-sadeln. Vet att några på ModernVespa har bytt till GTV-sadeln, fast fler har nog bytt på andra hållet (dvs, satt en GTS-sadel på sin GTV).
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by victor »

De två modellerna är så pass likvärdiga att det som jag ser det endast är priset som avgör.

Själv har jag inte haft något problem med att glida på sadeln alls, men jag har ju också en 250.

Den digitala tavlan är inte heldigital utan varvtal, trippmätare, termometer och klocka är digitala medans hastighetsmätaren är analog. Själv föredrar jag den digitala varianten då den har trippmätare och termometer vilket 300:ans tavla saknar.

Vridet är som sagt något bättre på 300:an, och om du inte som jag gjorde byter stötdämpare är även dessa något bättre på 300:an.

Dock, jag tycker inte detta motiverar skillnaden i prisbild.

PS: jag rekommenderar att montera elvärme i handtagen. Gjorde det och det gör en fantastisk skillnad såväl vinter som sommar (då det ju kan vara lite småkallt nattetid)...
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 96
Joined: Thu 28 May 2009, 00:18

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by vägkung »

Hej igen!

Nu är det inte så att jag halkar av dynan pga dynans klädsel/material. Det är snarare dynans utformning i relation till "karossens" utformning.
Tittar man på bilder på GTS-modellerna, och då i synnerhet i profil när den står på hjulen (alltså inte vilande på stödet) kan man se att bakänden i relation till framänden är "högre", det ser ut som om den skulle vara höjd i bakänden (al'a 70-tals mustang mamba).
Detta får till följd att "man" kommer att sitta lite framåtlutad, i vart fall känns det så.
Och om man tittar på en originaldyna till en GTS, ja då kan man se att dynan är relativt tunn precis vid själva "sittdelen", jag tror att konstruktörerna insett, att om dynan vore tjockare där, ja då skulle man nog uppleva att man kommer att hamna i en mer "framåtlutad" ställning.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Vespa GTS 300 eller 250? berätta för och nackdelar

Post by jencla »

vägkung wrote:Hej igen!

Nu är det inte så att jag halkar av dynan pga dynans klädsel/material. Det är snarare dynans utformning i relation till "karossens" utformning.
Tittar man på bilder på GTS-modellerna, och då i synnerhet i profil när den står på hjulen (alltså inte vilande på stödet) kan man se att bakänden i relation till framänden är "högre", det ser ut som om den skulle vara höjd i bakänden (al'a 70-tals mustang mamba).
Detta får till följd att "man" kommer att sitta lite framåtlutad, i vart fall känns det så.
Och om man tittar på en originaldyna till en GTS, ja då kan man se att dynan är relativt tunn precis vid själva "sittdelen", jag tror att konstruktörerna insett, att om dynan vore tjockare där, ja då skulle man nog uppleva att man kommer att hamna i en mer "framåtlutad" ställning.
Detta bör väl vara personligt och ha att göra med hur man är konstruerad. Längd, ben- och armlängd etc. Även jag upplevde att jag satt bäst med rumpan någonstans i "nerförsbacken" mitt på sadeln. När jag låg i stadstrafik och bromsade hårt och ofta så ledde sadelns utformning till att jag hela tiden gled framåt, lite störande. Det är väl det klassiska problemet som även funnits på sydeuropeiska bilar, att de är byggda för människor som genomsnittligt är lite kortare än vi-
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply