Kopplingsfråga Touring 1960

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast

Kopplingsfråga Touring 1960

Post by madoc »

Håller på att fixa en touring 1960. Har aldig kört den. Hoppas på någon rutinerna scootermekare som kan reda ut det här:

Kanterna på kopplingskorgen ser riktigt fina ut, men fattar inte riktigt:

1. Dreven på kopplingen glappar ordentligt mot plattan som de sitter nitade på. Jag får in ett bladmått på 0,4 mellan dreven och plattan. Man kan vrida så att största kuggen flyttar sig en halv mm i sidled. OK? Slut?
2. Självklart blir det lamellbyte, men funderar på fjädrarna. Kan man veta om de är slut? Mina är 25,5 - 26,2 mm.

/M
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Kopplingsfråga Touring 1960

Post by Hedge »

Nu är jag ingen expert på just Touring, men om min PX hade ett primärdrev som glappade i nitarna, så skulle jag byta det direkt. Det ska vara stumt där om du frågar mig. Passa också på att kolla status på det andra primärdrevet, i 'botten' på julgranen. Skaka på det. Rasslar det, så är ryckutjämnarfjädrarna slut. Kolla alla nitar också.

Mvh

G
madoc wrote:Håller på att fixa en touring 1960. Har aldig kört den. Hoppas på någon rutinerna scootermekare som kan reda ut det här:

Kanterna på kopplingskorgen ser riktigt fina ut, men fattar inte riktigt:

1. Dreven på kopplingen glappar ordentligt mot plattan som de sitter nitade på. Jag får in ett bladmått på 0,4 mellan dreven och plattan. Man kan vrida så att största kuggen flyttar sig en halv mm i sidled. OK? Slut?
2. Självklart blir det lamellbyte, men funderar på fjädrarna. Kan man veta om de är slut? Mina är 25,5 - 26,2 mm.

/M
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply