Får skamset erkänna att Råttan blivit lite åsidosatt till förmån för annat sista tiden, men igår hade vi en lite mekkväll med Blacksmiths och då passade jag på att ge den lite TLC. Efter en stunds grävande i kartonger fyllda av skrot jag sparat då jag bytt grejer på andra scootrar, lite mätande, lödande och skruvande hällde jag i soppa, kickade och...tja, resultatet finns att beskåda på följande YouTube-länk:
http://www.youtube.com/watch?v=4R6Osg1kUtI
Råttan gör entré! (Mycket bilder)
-
- Lärling
På min Touring 1961 sitter det ett exakt likadant baklyse (original), jag hade dessutom också en SI20/17B med choken i luftfiltret innan jag uppdaterade till en lite modernare förgasare.Ronnie wrote:Aha. Ja, det kan vara så att den av någon anledning är reggad som fel årsmodell. Vore ju inte första gången...borje wrote:"Det här bakljuset lär väl knappast vara original? Det skiljer sig iaf en del från det på min andra Touring -60. "
En sådan lampa har jag på min 62'a
Förgasaren är inte riktigt likadan heller som på min andra Touring 60 heller. I min andra sitter det en SI21/17A (har jag för mig), i Råttan en B (den som har choken i filtret så att säga)...
Så ditt lyse är troligen original.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Aha - ja, då lär det ju vara original. Skumt att det är annorlunda på min -60:a dock...iofs var väl Piaggio inte direkt kända för att vara helt konsekventa i vilka delar de använde.anders2011 wrote: På min Touring 1961 sitter det ett exakt likadant baklyse (original), jag hade dessutom också en SI20/17B med choken i luftfiltret innan jag uppdaterade till en lite modernare förgasare.
Så ditt lyse är troligen original.
//Anders

Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Känns som om det är dags för en liten update här...tyvärr har Råttan pga av Lambrettatrimmande, annat scootermekande, en hel del åkande på träffar, jobb och andra mer eller mindre dåliga ursäkter blivit en smula åsidosatt sista tiden.
Efter en del funderande har jag dock klurat lite på vad jag skall göra med den och funderar nu på att, åtminstone tillfälligt, flytta över motorn från min P200 till den. Jag har egentligen ingen direkt känsla för den sistnämnda nämligen och sista tiden har den bara stått. Tanken på Råttan med pigg motor är ganska lockande så vi får väl se...det är ju ingen jättestor operation direkt och ångrar jag mig är det ju bara att byta tillbaka igen.
Vi får väl se...update kommer så småningom.
Efter en del funderande har jag dock klurat lite på vad jag skall göra med den och funderar nu på att, åtminstone tillfälligt, flytta över motorn från min P200 till den. Jag har egentligen ingen direkt känsla för den sistnämnda nämligen och sista tiden har den bara stått. Tanken på Råttan med pigg motor är ganska lockande så vi får väl se...det är ju ingen jättestor operation direkt och ångrar jag mig är det ju bara att byta tillbaka igen.
Vi får väl se...update kommer så småningom.

-
- Dekaltrimmare
Re: Råttan gör entré! (Mycket bilder)
Hur går det för dig Ronnie?
Tar du med dig "Råttan" till premiären i Stockholm?

Tar du med dig "Råttan" till premiären i Stockholm?

V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Råttan gör entré! (Mycket bilder)
Jodå, det går framåt! Har dock, åtminstone för tillfället, stekt planerna på att sätta i P200-motorn då jag ev har andra planer för den.
Istället har jag spenderat lite av vintertiden på att pilla med originalmotorn som nu går riktigt fint.
Kvarstår lite finjusteringar, nya vajrar samt byte av däck och fälgar (den känns lite svajjig det lilla jag provkört nu - fälgarna ser en smula skeva ut så förhoppningsvis beror det bara på det).
Sedan kanske jag bör kolla framgaffeln också, eftersom det inte verkar finnas något styrstopp nu.
Den lär vara på vägarna till våren men om den får följa med till scooterpremiären är tveksamt. Verkar faktiskt som om jag kanske kommer att missa den för första gången på länge i år eftersom jag har ett dop att bevista samma förmiddag. Kommer nog till kvällsaktiviteterna dock, men det blir i så fall utan scooter.
Istället har jag spenderat lite av vintertiden på att pilla med originalmotorn som nu går riktigt fint.
Kvarstår lite finjusteringar, nya vajrar samt byte av däck och fälgar (den känns lite svajjig det lilla jag provkört nu - fälgarna ser en smula skeva ut så förhoppningsvis beror det bara på det).
Sedan kanske jag bör kolla framgaffeln också, eftersom det inte verkar finnas något styrstopp nu.

Den lär vara på vägarna till våren men om den får följa med till scooterpremiären är tveksamt. Verkar faktiskt som om jag kanske kommer att missa den för första gången på länge i år eftersom jag har ett dop att bevista samma förmiddag. Kommer nog till kvällsaktiviteterna dock, men det blir i så fall utan scooter.