Vespa LX

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Maria
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jun 2006, 09:39
Location: Sweden

Vespa LX

Post by Maria »

Hej!
Jag är sugen på att köpa en Vespa LX, och eftersom det blir min första
Vespa undrar jag vad jag ska tänka på? Tips någon?

Till att börja med, är det ett bra val? Jämfört med Piaggio Liberty och Fly?
Tips på bra handlare i Stockholm? Bra försäkringsbolag?

Hälsnignar
Maria
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Hej Maria. En Vespa är alltid en Vespa. Det finns billigare scooters men en Vespa är liksom i en klass över de andra. Detta beror bland annat på att karossen är av plåt och inte plast.
Hade du tänkt dig en EU-moppe eller en 125-kubikare, som kräver MC-körkort?

/Jörgen
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Välkommen till scooterismens underbara värld:)

EHR motor (www.eumoped.nu) på Tulegatan har Piaggio/Vespa och även Aprilia, jag tycker personligen att Aprilia Mojito 50 custom är ett snyggare alternativ till de nya vesporna, om det är en moped du ska ha. EHR har låååååång erfarenhet av vespor och är trevliga, om än inte alltid superbilliga på reservdelar till gamla plåtscootrar...
Maria
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jun 2006, 09:39
Location: Sweden

Post by Maria »

Hej,
Tack! :o)
Jag har kollat hos Vespa-Service/EHR - verkligen supertrevlig!
Och det är en 45km/h-variant jag tänkte mig. Men nu har jag börjat kollat försäkringar och det är ju verkligen äckligt dyrt... :o(
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

LX'en är också, jämfört med sin föregångare ET, riktigt snygg och Vespig. Liberty har höga hjul, vilket jag avskyr, Fly ser ut som vilken plastmoppe som helst. Piaggio brukar dessutom var lite mer noggranna med detaljerna än andra märken, vilket jag tycker märks extra mycket på LX. Lättservad och så.

Visst är det dyrt med försäkring, det är det. Kolla med Bilsport&MC-försäkringar, du får ju rabatt där om du är medlem i SSK. Brukar bli lite billigare. Eller ring runt, det brukar skilja massor mellan bolagen, så det är definitivt värt det.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Maria</i>
<br />Hej,
Tack! :o)
Jag har kollat hos Vespa-Service/EHR - verkligen supertrevlig!
Och det är en 45km/h-variant jag tänkte mig. Men nu har jag börjat kollat försäkringar och det är ju verkligen äckligt dyrt... :o(
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

[quote]
Visst är det dyrt med försäkring, det är det. Kolla med Bilsport&MC-försäkringar, du får ju rabatt där om du är medlem i SSK.

/Guran
[quote]

tror inte att bilsport-mc har eu-moppeförsäkringar, tyvärr.

om du ska köpa nytt, köp Vespa! det är klass och stil

Federico
Maria
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jun 2006, 09:39
Location: Sweden

Post by Maria »

Tänkte bara bekräfta att Bilsport&MC Specialförsäkringar inte försäkrar EU-moppar, om det är ngn som udnrade. Det verkar inte vara så många som är sugna på att försäkra eu-mopeder överhuvudtaget, om man ser till priserna.

Jag har stor beslutsångest, fast som min sambo sa "...du har ju som ingen last i övrigt, och det enda du lägger pengar på i vanliga fall är pocketböcker..."
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ett tips, om än något komplicerat, är att du kan ta körkort för lätt mc. Vespa ET4/LX4 finns även i med 125 cc fyrtaktsmotor och då är den MYCKET billigare att försäkra.

En av mina söner körde till nyligen en ET4 125 1998 års modell och han (man 23 boende centralt i Göteborg) betalade 1100 kr/år för helförsäkring (Folksam).

Fast det är ju inte gratis att ta mc-kort förstås.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Fast det är ju inte gratis att ta mc-kort förstås.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

men oj vad mycket kul man kan ha, värt varje krona

Federico
Maria
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jun 2006, 09:39
Location: Sweden

Post by Maria »

Det är ett bra tips och jag har funderat på det. Men jag känner att jag börjar med en EU-moped och är det kul och min grej kanske jag uppgraderar mig så småningom. Känns inte helt rätt att lägga ut pengar och tid på ett mc-kort och sen inse att jag hellre åker t-bana (av ngn konstig anledning som jag inte kommer på just nu, haha).
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Börja med moppen, och se om du fastnar för det. Nu såhär i trängseltider, ska det väl till ett mirakel om du inte gör det, men vi är ju alla olika.

Jag började min scooterbana med en EU-moppe (ledsnade på gröna linjens signalproblem), och det dröjde inte länge innan jag ryckte strypningarna på den så att den gjorde sina 70-80. Allt annat kändes lite jobbigt och tidvis farligt, speciellt på tranebergsbron eller andra större vägar. Det slutade iallfall med att jag fastnade rejält i scooterkärret, har fem scootrar nu, varav fyra är gamla plåtisar. Men kör man bara i stan, så räcker en eu-moppe mer än väl, och har mycket bra bromsar. Man snittar aldrig mer än runt 30 inne i stan. Se bara till att låsa den väl, och alltid. Helst bör du ha ett garage eller iallfall minst ett kapell som du kan dra över den när den står för natten.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Maria</i>
<br />Det är ett bra tips och jag har funderat på det. Men jag känner att jag börjar med en EU-moped och är det kul och min grej kanske jag uppgraderar mig så småningom. Känns inte helt rätt att lägga ut pengar och tid på ett mc-kort och sen inse att jag hellre åker t-bana (av ngn konstig anledning som jag inte kommer på just nu, haha).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Maria</i>
<br />jag känner att jag börjar med en EU-moped och är det kul och min grej kanske jag uppgraderar mig så småningom.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En utmärkt strategi. Du får ju körträning på moppen, som du har nytta av när du ska övningsköra för MC. Bör göra kortet billigare att ta, så du har igen lite av kostnaden för moppetiden, om du sköter dina kort rätt (förlåt vitsen).

/Jörgen
Maria
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 27 Jun 2006, 09:39
Location: Sweden

Post by Maria »

Gaaaaah. Jag har varit och provkört en vit Vespa LX och jo... jag är förälskad :oops:. Fan att det ska vara så dyrt med försäkringar, just nu är det den detaljen som tar emot allra mest.:evil:

Tack för alla råd och kommentarer förresten, vepsafolket verkar vara ett trevligt släkte! :)
Post Reply