Hej!
Köpte ny tändplatta och elsystem till Primavera på SIP härförleden. Detta för att ha fräscha grejer samt komma från en del elproblem som jag dragits med. Denna tändplatta var det jag köpte:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... PVV90.aspx
Allt är nu monterat, men det visar sig att tändplattan äter 6-voltslampor. Precis samma beteende som min tidigare tändplatta som lämnade 16 v på tomgång... (har ännu inte mätt spänningen på den nya).
Förra gången detta hände (med den äldre tändplattan) fick jag exprimentera mig fram med 12 v-lampor och så lär det väl bli denna gången också.
Någon som vet hur mycket SIP:s tändplattor till PV enligt ovan ska lämna i volt och watt? Vad kan jag göra för att komma tillrätta med problemet?
Tack på förhand!
Mvh
/ Fredrik
Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Det står ju ingenting om 12V, tvärtom skall den ju passa alla 6V-modeller utan att man behöver ändra något. Så den lämnar nog 6V.
Tänk på att de äldre modellerna är väldigt känsliga. De reglerar sin strömstyrka (A) med komponenterna i kretsen (lampor etc), så är en lampa trasig så kommer de andra smälla strax efter.
/G
Tänk på att de äldre modellerna är väldigt känsliga. De reglerar sin strömstyrka (A) med komponenterna i kretsen (lampor etc), så är en lampa trasig så kommer de andra smälla strax efter.
/G
Woodstock wrote:Hej!
Köpte ny tändplatta och elsystem till Primavera på SIP härförleden. Detta för att ha fräscha grejer samt komma från en del elproblem som jag dragits med. Denna tändplatta var det jag köpte:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... PVV90.aspx
Allt är nu monterat, men det visar sig att tändplattan äter 6-voltslampor. Precis samma beteende som min tidigare tändplatta som lämnade 16 v på tomgång... (har ännu inte mätt spänningen på den nya).
Förra gången detta hände (med den äldre tändplattan) fick jag exprimentera mig fram med 12 v-lampor och så lär det väl bli denna gången också.
Någon som vet hur mycket SIP:s tändplattor till PV enligt ovan ska lämna i volt och watt? Vad kan jag göra för att komma tillrätta med problemet?
Tack på förhand!
Mvh
/ Fredrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Tänk på att den lämar 6 volt när den är rätt belastad! Belastningen brukar vara hel/half ljus + bak lampa (25w + 10w = 35w (35w/6v=5.8A)). En obelastad platta ger nog närmare 50 volt, med lite belastning, t.ex 10w så kan 15-20v vara rimligt, då håller inte lamporna. Om Du ska mäta tänk på att det är växelström.
Ta min V50, den har en spole som levererar ström till allt.
Så fort man stänger av något, släcker strålkastaren fram t.ex. så jordar man den kretsen.
Detta för att spänningen ska vara 0v. Det innebär att när man tänder en lampa så kopplas kretsen från jord (chassie) till lampan, då håller lampan eftersom spänningen byggs upp från 0v till 6v. Spolarna är designade för att jobba på det sättet.
Har man en Vespa med flera spolar så kan man fixa ström till flera förbrukare utan att dom påverkar varandra.
Nu var kanske en V50 ett dåligt val eftersom den även har en seriekrets (helljus + bakljus ligger i serie) men principen är densamma.
Kan med säkerhet säga att Du har ett kopplingsfel i ditt elsystem, signalknappen t.ex. ska kortsluta över signalhornet när Du kör som vanligt, ska Du signalera så bryter man upp den kortslutningen och strömmen går då via signalen till övriga förbrukare (vanligtvis strålkastare). Samma sak gäller bromsljus, man kortsluter när man inte bromsar. Kolla dessa kopplingar, sedan är det viktigt att själva ljusomkopplaren är felfri och rätt inkopplad, den ska också kortsluta lite här och där
. Det vktigaste är att den inte lämnar någon spole obelastad, i så fall får Du den typ av fel som Du har.
Lägg gärna upp ditt kopplingsschema så går det kanske att hitta nåt mer kul.
Ta min V50, den har en spole som levererar ström till allt.
Så fort man stänger av något, släcker strålkastaren fram t.ex. så jordar man den kretsen.
Detta för att spänningen ska vara 0v. Det innebär att när man tänder en lampa så kopplas kretsen från jord (chassie) till lampan, då håller lampan eftersom spänningen byggs upp från 0v till 6v. Spolarna är designade för att jobba på det sättet.
Har man en Vespa med flera spolar så kan man fixa ström till flera förbrukare utan att dom påverkar varandra.
Nu var kanske en V50 ett dåligt val eftersom den även har en seriekrets (helljus + bakljus ligger i serie) men principen är densamma.
Kan med säkerhet säga att Du har ett kopplingsfel i ditt elsystem, signalknappen t.ex. ska kortsluta över signalhornet när Du kör som vanligt, ska Du signalera så bryter man upp den kortslutningen och strömmen går då via signalen till övriga förbrukare (vanligtvis strålkastare). Samma sak gäller bromsljus, man kortsluter när man inte bromsar. Kolla dessa kopplingar, sedan är det viktigt att själva ljusomkopplaren är felfri och rätt inkopplad, den ska också kortsluta lite här och där

Lägg gärna upp ditt kopplingsschema så går det kanske att hitta nåt mer kul.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Tusen tack för era svar!
All hjälp framåt är tacksamt då mitt tålamod med denna satans italienska skrothög är mycket hårt prövat vi det här laget. Gång på gång ska denna undermåliga italienska "ingenjörskonst" samarbeta med Murphy's lag och göra livet surt för mig. Det är inte "litet då och då", utan det är VARENDA JÄVLA DAG!!!
Jo, förresten, jag glömde att skriva i förra inlägget att strålkastarlampan (som ju är på en annan krets) lyser mycket, mycket svagt (gäller både hel- och halvljus). Ingen risk att den 6-voltslampan smäller iallafall, alltid något...
Tycker det är konstigt att den äter lampor (den klipper 6-voltare direkt, 12-voltare håller en stund) om den bara lämnar 6 v? Min förra tändplatta ser exakt likadan ut (tror det är samma tillverkare) och den lämnade som nämnt 16 v på tomgång. Ska ta hjälp av en kompis och mäta i helgen.
Som avslutning kan jag nämna att det mesta elrelaterat är nytt: kabelstam, tändplatta, ljusomkopplare, strålkastarinsats. Har dubbelkollat att allt är rätt kopplat. Va fan, det ska ju bara funka!?!?

Mvh
/ Fredrik
All hjälp framåt är tacksamt då mitt tålamod med denna satans italienska skrothög är mycket hårt prövat vi det här laget. Gång på gång ska denna undermåliga italienska "ingenjörskonst" samarbeta med Murphy's lag och göra livet surt för mig. Det är inte "litet då och då", utan det är VARENDA JÄVLA DAG!!!

Jo, förresten, jag glömde att skriva i förra inlägget att strålkastarlampan (som ju är på en annan krets) lyser mycket, mycket svagt (gäller både hel- och halvljus). Ingen risk att den 6-voltslampan smäller iallafall, alltid något...

Tycker det är konstigt att den äter lampor (den klipper 6-voltare direkt, 12-voltare håller en stund) om den bara lämnar 6 v? Min förra tändplatta ser exakt likadan ut (tror det är samma tillverkare) och den lämnade som nämnt 16 v på tomgång. Ska ta hjälp av en kompis och mäta i helgen.
Som avslutning kan jag nämna att det mesta elrelaterat är nytt: kabelstam, tändplatta, ljusomkopplare, strålkastarinsats. Har dubbelkollat att allt är rätt kopplat. Va fan, det ska ju bara funka!?!?


Mvh
/ Fredrik
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Hmmm, det enda som jag kan tänka mig, utan att se/mäta på din PV är att spolarna till strålkastaren och den övriga belysningen är skiftade.
Kolla här. Som Du ser så är systemet delat i två delar ett för hel/halv (6V 25W) och signal, resten drivs via den andra spolen på tändplatten.
Den första behöver en belastning på 25W för att "komma ned" till 6V, lasta man mindre så kan spänningen säkert stiga till 15-20V.
Den andra slingan är faktiskt serie kopplad, det är därför bromslampan är på 6V 10W och resten (pilot, bakljus och speedo) på c:a samma (dom är paralellkopplade, 5+5+0,6=10,6W), då delar man på spänningen från den spolen som borde vara runt 12V vid 10W belastning dvs 6V över resp lampa. Detta förutsätter att allt är kopplat rätt
.
Är spolarna av någon anledning skiftade så att serieslingan går till belysningen så kommer strålkastaren bara att glöda! Å andra sidan så kommer resten av lamporna att får en betydande överspänning eftersom belastningen i den kretsen är alldeles för låg. Stämmer ju fyfsat med dina problem
Gör så här, kolla upp kopplingen mellan tändplattan och kopplingsplinten, det kan vara felmärkt (fel färg) från tändplattan eller så kan kablarna från elsystemet vara skitiga (lätt att blanda ihop grön och blå).
Hittar Du inget så hör av dej så ska jag försöka hjälpa dig mer.
Kolla här. Som Du ser så är systemet delat i två delar ett för hel/halv (6V 25W) och signal, resten drivs via den andra spolen på tändplatten.
Den första behöver en belastning på 25W för att "komma ned" till 6V, lasta man mindre så kan spänningen säkert stiga till 15-20V.
Den andra slingan är faktiskt serie kopplad, det är därför bromslampan är på 6V 10W och resten (pilot, bakljus och speedo) på c:a samma (dom är paralellkopplade, 5+5+0,6=10,6W), då delar man på spänningen från den spolen som borde vara runt 12V vid 10W belastning dvs 6V över resp lampa. Detta förutsätter att allt är kopplat rätt

Är spolarna av någon anledning skiftade så att serieslingan går till belysningen så kommer strålkastaren bara att glöda! Å andra sidan så kommer resten av lamporna att får en betydande överspänning eftersom belastningen i den kretsen är alldeles för låg. Stämmer ju fyfsat med dina problem

Gör så här, kolla upp kopplingen mellan tändplattan och kopplingsplinten, det kan vara felmärkt (fel färg) från tändplattan eller så kan kablarna från elsystemet vara skitiga (lätt att blanda ihop grön och blå).
Hittar Du inget så hör av dej så ska jag försöka hjälpa dig mer.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Tack så mycket för din input, Vespalun - mycket vänligt och mycket uppskattat!
Jag ska be en kompis kolla på det i helgen och se om han hittar något. Ska viadrebefordra dina kloka tips och uppslag till honom (tyvärr är jag själv en riktig sopa på el).
Mvh
/ Fredrik

Jag ska be en kompis kolla på det i helgen och se om han hittar något. Ska viadrebefordra dina kloka tips och uppslag till honom (tyvärr är jag själv en riktig sopa på el).
Mvh
/ Fredrik
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Precis så var det minsann! Det visade sig att spolarna var felkopplade från fabrik. Således funkade allt perfekt när vi bytade grön mot gul i kopplingsdosan.Vespalun wrote:Är spolarna av någon anledning skiftade så att serieslingan går till belysningen så kommer strålkastaren bara att glöda! Å andra sidan så kommer resten av lamporna att får en betydande överspänning eftersom belastningen i den kretsen är alldeles för låg. Stämmer ju fyfsat med dina problem![]()
Återigen, tack så mycket för all din input, Leif!

Mvh
/ Fredrik
Re: Lämnar SIP:s tändplattor 12 v?
Kul att kunna hjälpa till
.

//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57