Värdering av Rally 180
Värdering av Rally 180
Hallå! Var tvungen att regga mig i detta forum för att kunna lösa ett lyxproblem jag har. I början av 90-talet köpte jag en fantastiskt vacker turkos Rally från 1969 (troligtvis Rally 180?). Det visade sig att kolvarna hade rostat så jag fick aldrig den att fungera och bad en mekaniker om hjälp. Han demonterade motorn men sen försvann lusten att lägga ner mer pengar på projektet. Sen dess har den alltså stått förvarad i sitt demonterade skick. Köpte en ny sadel och nytt lås till förvaringsfacket innan jag lade ner projektet. Hojen är i fint skick utan allvarliga rostangrepp och den har en vacker backspegel placerad mitt på vänstra sidan av fronten (om jag minns rätt). Inga konstigheter alls med självaste karossen alltså utan det är motorn som är demonterad.
Nu vill jag nog sälja vidare min gamla hoj som inte rörts sen ca -94. Vad kan jag få för den tror ni? Själv så gissar jag på mellan 2-4000? Hur ska jag sälja den? Har extremt dåliga kunskaper om scootervärlden i Sverige nämligen.
Hjälp skulle uppskattas väldigt mycket!
Nu vill jag nog sälja vidare min gamla hoj som inte rörts sen ca -94. Vad kan jag få för den tror ni? Själv så gissar jag på mellan 2-4000? Hur ska jag sälja den? Har extremt dåliga kunskaper om scootervärlden i Sverige nämligen.
Re: Värdering av Rally 180
quoth wrote:Hallå! Var tvungen att regga mig i detta forum för att kunna lösa ett lyxproblem jag har. I början av 90-talet köpte jag en fantastiskt vacker turkos Rally från 1969 (troligtvis Rally 180?). Det visade sig att kolvarna hade rostat så jag fick aldrig den att fungera och bad en mekaniker om hjälp. Han demonterade motorn men sen försvann lusten att lägga ner mer pengar på projektet. Sen dess har den alltså stått förvarad i sitt demonterade skick. Köpte en ny sadel och nytt lås till förvaringsfacket innan jag lade ner projektet. Hojen är i fint skick utan allvarliga rostangrepp och den har en vacker backspegel placerad mitt på vänstra sidan av fronten (om jag minns rätt). Inga konstigheter alls med självaste karossen alltså utan det är motorn som är demonterad.
Nej ! Sälj den inte för 2-4000 ! (Om du inte gör det till mig)
Sök lite på forumet på pris / värde osv... Givetvis är det svårt att säga då mycket beror på skicket. Turkos säger du? Spontant låter det inte som en originalfärg på en vespa rally, men det finns många andra här på forumet som vet bättre...
tycker 15 000 är en bättre utgångspunkt. Sen kanske man kan gå ner om det inte är originallack och motorn är nedgången. Om den är i fint skick och med originallack tycker jag du ska gå upp i pris.... Rally 180 tycker jag själv är en riktigt trevlig model =)
Vespa Rally 180 1971
Snider wrote:Nej ! Sälj den inte för 2-4000 ! (Om du inte gör det till mig)
Sök lite på forumet på pris / värde osv... Givetvis är det svårt att säga då mycket beror på skicket. Turkos säger du? Spontant låter det inte som en originalfärg på en vespa rally, men det finns många andra här på forumet som vet bättre...
tycker 15 000 är en bättre utgångspunkt. Sen kanske man kan gå ner om det inte är originallack och motorn är nedgången. Om den är i fint skick och med originallack tycker jag du ska gå upp i pris.... Rally 180 tycker jag själv är en riktigt trevlig model =)
Tack för svaret! Hoppades faktiskt att du skulle höra av dig eftersom jag såg att du hade något liknande. Nej det är inte originallack utan något penseljobb tror jag men karossen är fin med minimalt med rost. Fick nyss reda på att den troligtvis blev importerad från Italien 1974 eftersom det finns med IT i identifieringsmärkningen. Har dessutom betalat avställningsavgiften varje år så den ska fortfarande vara registrerad vilket borde underlätta för en entusiast eller hur? En sak som förbryllar mig är backspegeln som sitter lite coolt vintage-aktigt på frontpanelen istället för uppe vid handtaget. Har inte sett någon bild på en sån uppsättning. Någon som har en förklaring?
Nja, om du menar ramnumret så har alla Rally180 beteckningen VSD1T. Det kanske är ettan som ser ut som ett I.
Man kan tyda det som Vespa - Sport - D (modell) - 1 (version) - T (telaio = chassi)
/P
Man kan tyda det som Vespa - Sport - D (modell) - 1 (version) - T (telaio = chassi)
/P
Aha! Det förklarade lite. Jo den har beteckningen VSD1T i början. Tack!Paka wrote:Nja, om du menar ramnumret så har alla Rally180 beteckningen VSD1T. Det kanske är ettan som ser ut som ett I.
/P
..det är alltid svårt att bedöma värde på ett fordon utan att har sett bilder...
Det finns ingen prislista som man kan gå efter och det är oftast entusiaster som letar efter speciella modeller som kanske betalar lite mer.
Definitivt tycker jag att 15.000;- för en Rally 180 med demonterad motor och i obesiktigad skick, är för dyrt! Det är normalpriset för en Rally som rullar och är i bra bruksskick. Mer än 15.000;- kan man betala om den sticker ut...då kan priserna gå upp över 20.000;-
6000 - 10.000;- är kanske mer rimligt, men som sagt beror det på skicket!
Tyvärr har man upplevt för många gånger att säljare annonserar "i delar, men komplett" och det saknades just de smådelarna som gjorde att motorn alldrig sattes ihop igen - man ärver problemet så att säga...
Om du vill ha en seriös bedömning av din Rally - lägg gärna upp lite bilder!
Mvh
Tobias
Ägare till en Rally 180 i nyskick.
Det finns ingen prislista som man kan gå efter och det är oftast entusiaster som letar efter speciella modeller som kanske betalar lite mer.
Definitivt tycker jag att 15.000;- för en Rally 180 med demonterad motor och i obesiktigad skick, är för dyrt! Det är normalpriset för en Rally som rullar och är i bra bruksskick. Mer än 15.000;- kan man betala om den sticker ut...då kan priserna gå upp över 20.000;-
6000 - 10.000;- är kanske mer rimligt, men som sagt beror det på skicket!
Tyvärr har man upplevt för många gånger att säljare annonserar "i delar, men komplett" och det saknades just de smådelarna som gjorde att motorn alldrig sattes ihop igen - man ärver problemet så att säga...
Om du vill ha en seriös bedömning av din Rally - lägg gärna upp lite bilder!
Mvh
Tobias
Ägare till en Rally 180 i nyskick.
"Blech und Freude Rollerjungen"
För en Rally 180 i bruksskick och orginal, med väl fungerande motor/reglage, samt inreggad och besiktigad, skulle jag säga minst 15000-20000:- Ej orginalfärg (finns inga turkosa R180 vad jag vet), isärplockad motor, obesiktigad...jag skulle inte ge mer än kanske 5000:- för den. Detta för att det kommer att kosta mig 5-10000:- bara att fixa till motorn.
Hade det varit en Rally 200 hade jag lagt på runt 5000:- på alla ovanstående summor.
/G
Hade det varit en Rally 200 hade jag lagt på runt 5000:- på alla ovanstående summor.
/G
quoth wrote:Hallå! Var tvungen att regga mig i detta forum för att kunna lösa ett lyxproblem jag har. I början av 90-talet köpte jag en fantastiskt vacker turkos Rally från 1969 (troligtvis Rally 180?). Det visade sig att kolvarna hade rostat så jag fick aldrig den att fungera och bad en mekaniker om hjälp. Han demonterade motorn men sen försvann lusten att lägga ner mer pengar på projektet. Sen dess har den alltså stått förvarad i sitt demonterade skick. Köpte en ny sadel och nytt lås till förvaringsfacket innan jag lade ner projektet. Hojen är i fint skick utan allvarliga rostangrepp och den har en vacker backspegel placerad mitt på vänstra sidan av fronten (om jag minns rätt). Inga konstigheter alls med självaste karossen alltså utan det är motorn som är demonterad.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tack för svaren!
Hojen är till salu och ni är välkomna att höra av er om ni vill diskutera en affär. Värt att nämna är att den står på Gotland och jag har för tillfället inga möjligheter att frakta över den till fastlandet utan de som kan hämta på Gotland går före. Minst 6000kr vill jag ha för den.
Här är några bilder:

Hojen är till salu och ni är välkomna att höra av er om ni vill diskutera en affär. Värt att nämna är att den står på Gotland och jag har för tillfället inga möjligheter att frakta över den till fastlandet utan de som kan hämta på Gotland går före. Minst 6000kr vill jag ha för den.
Här är några bilder:

Det finns ju flera trevliga gotlänningar i Visby Vespa Club. Sälj den till nån av dem (om nån är intresserad) och slipp en massa jidder.
Jag tror säkert att du får låna den nån helg sedan när den fungerar som den ska.
/P
Jag tror säkert att du får låna den nån helg sedan när den fungerar som den ska.
/P
Aah! Är det så de heter! Ska kolla upp det. Tack!
-
- Dekaltrimmare
Jag får inte köpa fler men jag har tipsat en god vän här på gotland som var riktigt sugen...
PX200 -02, Lambretta Li150 -59, GS -58
Tack men det verkar som att jag har en köpare nu. Jag lägger upp ett meddelande om den blir såld eller inte.LambrettAA wrote:Jag får inte köpa fler men jag har tipsat en god vän här på gotland som var riktigt sugen...