Lås till V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Lås till V50

Post by Jor El »

Hej!

Jag är en alldeles nybliven ägare till en Vespa 50R -75.

Hur låser jag den?

Var hittar jag lås lite snabbt i Malmö...skåne-området..känns ganska akut ;-)

/joakim
upsetter
Nybörjare
Nybörjare

Post by upsetter »

Skaffa något rejält! folk knycker vespor som om det vore smågodis...
Ett godkänt kättinglås som du kan dra runt golvet o fäster runt något som sitter fast i marken borde väl vara en bra början, ibland hjälper dock inte det heller som var fallet med min gamla...
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Hej

Problemet är att jag inte har någonstans att fästa moppen där jag parkerar.

Finns det ingen fiffighet för hjulen, typ skivbromslås eller nått sånt?

/joakim
upsetter
Nybörjare
Nybörjare

Post by upsetter »

Fast du har väl ingen skivbroms på din V50 ?
Jag vet inte men om man inte kan fästa den i något så är det svårt att få den stöldsäker...
Även om man låser ett hjul så finns det uppfinningsrika gangsters som tex lägger en skateboard under det låsta hjulet!! sen är det bara att rulla iväg (helt sant, har hänt)
Men kolla under "mektips" här på sidan, där finns en beskrivning på hur man låser centralstödet för att göra det lite besvärligare.
Ett sånt där regnskydd som täcker moppen kan även det vara bra, tjuven ser ju inte vad det är direkt o struntar nog ofta i den.
Någon annan som har ett tips? Detta är ju en ganska viktig fråga för oss alla!
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Nej, jag har ingen skivbroms. Tanken var nog snarare att ett skivbromslås "kanske" kunde funka att fästa på själva fälgen...liksom. Rakt ur huvudet, vet inte riktigt hur ett sånt lås ser ut ;-) Bara gissade.

/joakim
Patrik
Entusiast
Entusiast

Post by Patrik »

Jag har någonstans sett hur man kande tillverka ett lås till stödet. Man svetsade fast en ögla tror jag under moppen och så kunde man låsa fast stödet så att den inte gick att rulla. Kommer inte riktigt ihåg men nån annan kanske gör?

Pe
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Finns folk som borrar fälgen så man kan sticka igenom ett bygellås så den inte går att rulla.
Om moppen inte går att låsa fast med en fet klass 3-kätting så rekommenderas att ha styrlås plus lås som gör att mopeden inte går att rulla i båda hjulen, gärna stödet också.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Är din vespa inte fastlåst vid något fast föremål går den lätt att lyfta in i en skåpbil och så ser du inte den mer. Trist! Lås som spärrar stället i utfällt läge finns att köpa färdiga i England. I Spanien har många en modell som låser ihop styrets en ände med ramen. Jag har inte sett någon av modellerna till salu i Sverige men det går ju lätt att köpa från utlandet, sök på nätet.

Lev väl
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Små-ramarna är inte lätta att låsa och framförallt så är dom lätta att bära iväg med.... Dom låsalternativ jag vet är:

(1) En rejält kättinglås, typ ABUS. Kostar tyvärr massor men man brukar få ha dom i fred. Jag köpte det största och dyraste som HD killarna har. Sen gäller det att låsa fast den i nått som verkligen sitter fast, tex ett vägräcke eller en lyktstolpe. Kjedjan drar man runt midjan på fotbrädan och se till att det inte går att tråckla sig ur kjedjan.

(2) Vet att några scootrahandlare har tagit hem snöscooterkås som enligt ryktet är ett bygellås som passar bra runt styrhuvudet som man sen låser fast i nått permanent med en kjedja som medföljer.

(3) Montera en låsögla i ramen, till båtar finns det sk Stävöglor som är låsklassade, har själv kört med det pluss den kraftigaste Abuskättingen och har fått ha mina grejjor kvar även om dom har stått ute på Söder i stockholm (dock snor dom ju direkt verktyg odl man har i verktygsfacket). En stävögla kräver att man borrar två hål i karossen och det kanske inte är så snyggt. Själv satt jag den mellan bensinkranen och sadeln. När man väl har satt den där tror jag man inte får bort den eftersom den monteras med brytmuttrar och lockttie..

Lycka till!
/Henrik
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Finns folk som borrar fälgen så man kan sticka igenom ett bygellås så den inte går att rulla.
Om moppen inte går att låsa fast med en fet klass 3-kätting så rekommenderas att ha styrlås plus lås som gör att mopeden inte går att rulla i båda hjulen, gärna stödet också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kör med Abus bygellås på min V50, det passar i befintliga hålen i fälgen. Har haft den låst så i snart 17 år. Funderar dock på att komplettera med att byta till ett nytt lås till styret också då det har blivit attraktivt med Vespa på senare år.

V50
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

Tack för förslagen.

Vågar man fila i fälgen så att man får igenom ett bygellås?

Ang. kätting så skulle jag behöva minst tre meter för att
kunna låsa fast den i närmaste pelare i garaget där jag
parkerar. Finns det så långa? Finns det nån sorts kätting
som är rejält härdad. Klassning är inte så viktigt, det har
jag ju på bygellåset, men det skall vara tillräckligt besvärligt
för banditen.

/joakim
sbjihp
Nybörjare
Nybörjare

Post by sbjihp »

Jag beövde inte fila något i fälgen. Däremot så passar låset bara på vissa ställen så man får snurra lite på fälgen när man skall låsa så man hittar rätt. Det beror ju lite på vilken tjocklek det är på låset oxå, men det är ju bara att mäta innan.

V50
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jor El</i>
<br />Tack för förslagen.

Vågar man fila i fälgen så att man får igenom ett bygellås?

Ang. kätting så skulle jag behöva minst tre meter för att
kunna låsa fast den i närmaste pelare i garaget där jag
parkerar. Finns det så långa? Finns det nån sorts kätting
som är rejält härdad. Klassning är inte så viktigt, det har
jag ju på bygellåset, men det skall vara tillräckligt besvärligt
för banditen.

/joakim

Min klass3-kätting är 3 meter lång eller nåt liknande. Låser den runt golvet och sedan upp i taket då det är där den enda järnbalken finns.
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Har sett folk med hål i fotplattan, för kätting. har funderat på det, men vill ju inte borra i ramen.

har ca 3-4 mm nerfilat i framdäcket, så där går en kätting igenom. dock räcker väl inte det. har tänkt på att skaffa en låsbar motorkåpa och sätta dit ett tändningslås, det gör den svårare att starta (vilket inte riktigt behövs på min v50 då den vägrar, utan lås) men inte helt omöjlig att stjäla.
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Så här har jag gjort med ungarnas V50:or: På en stålplatta c:a 40 x 80mm svetsade jag fast en halv kättinglänk, modell grov. Plattan fick sedan 2 hål motsvarande fästhålen för reservhjulshållaren på smallframe. Två pinnbultar (gängad M8-stång kapad till c:a 15mm)skruvades i fästhålen så långt att de inte nådde upp genom hålen i kättingplattan varefter pinnbultarna svetsades flush med plattan. Voilá ett ganska just lås/kättingfäste utan att borra i Vespan. Med borr och tålamod går det utmärkt att återställa till original, om man vill.

Dag
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Ang borrat hål i fälgen

Har kört många tusen mil med borrat hål i fälgen utan problem, se bara till att placera hålet så att det finns ordentligt med material kvar runt om. Vill man sedan försäkra sig om att fälgen inte spricker p.g.a hålet så är det bara att svetsa dit en vanlig planbricka på lämplig sida av fälgen, då har man försäkrat sig om att det håller och på samma gång återställt viktbalansen i det bortborrade materialet med brickans vikt (tror inte att det påverkar så mycket men ändå...)

På Vespa 50 och Primavera kan det också räcka med att man filar ett uttag i fälgen liknande det som redan finns för ventilen, på större modeller fungerar det inte lika bra då avståndet mellan fälg och trumma är mindre. Mät låsbygeln och för att inte behöva borra onödigt stort hål så kan man skära bort lite av plasten som sitter utanpå metallbygeln, skär bara bort så mycket som behövs för att precis få igenom bygeln. Det är ju bra om bygeln ser så stor och kraftig ut som möjligt.

Tändningslås är ju också en bra sak som säkert gör att tjuven lämnar Vespan i närheten då den inte gick att köra iväg. Göm en brytare på något bra ställe.

/Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

fäljarna ser ju olika ut på olika v50 också, de gamla har mgt mindre utrymme än de nyare...

har tänkt lite på tändningslås. borde det inte vara hyfsat säkert med en nyckelströmbrytare från elfa eller dyl på en låsbar motorkåpa?
alt. bara gömma en strömbrytare, men då är det ju bara att koppla om, inte så vårt att lista ut var den sitter heller om man följer kabeln.

låser man en kätting runt styrhuvudet och har fyra länkar i ett hänglås borde det ju bli hyfsat bra också; så man gör en liten ögla runt styrhuvudhalsen eller vad man ska säga, så det inte går att trä av.

ett annat lite mer omständigt alternativ är att plocka med sig framhjulet.
de flesta tjyvar bär nog inte med sig ett extra vespa 50-hjul. som man säger, tillfället gör tjuven. på iaf min v50 från 82 är det ju bara 4 skruvar, och de går ju fortare att plocka och sätta på än det tar att säga scootertjuv.
hjulupphängningen eller vad det heter, framgaffeln längst ner, är ju tacksam att dra igenom lås i också.

v50 x2
jamerson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Jag tänkte dra liv i den här gamla diskussionen.

Jag har gjort så här:
Grundtanken är att tillfället gör tjuven, och att den ambitiöse vespatjuven får med sig vespan hur man än låser.

Framhjul: Borrade två hål som motsvarar avståndet mellan "benen" på ett bygellås. Låset jag valde går precis att få runt gaffeln, så när låset är genom hjulet och över gaffeln går det inte att rulla vespan. Beror givetvis på vilken typ av fälgar man har. På min funkade det, även om det kändes otäckt att borra i fälgen.

Ram: Eftersom jag inte har något reservhjul tänkte jag att jag borde kunna använda hålen lite med samma tanke Dag hade. Men jag tog en rörklammer för avgasrör etc. Finns att köpa på Biltema och lite varstans kan jag tänka. Min låg i pappas garage, så jag vet inte varifrån den kommer. Hur som helst så var den gängad med M8. Jag sågade den i tu och skruvade i de två delarna för sig. Sedan miggade jag ihop dem och slipade bort så att de ser ut som en enda bygel. Genom den tänkte jag dra en kätting och låsa fast moppen.

Tror ni att jag behöver mer.

Den ambitiöse vespatjuven kan givetvis knäcka mitt framhjulslås enkelt med bultsax/rondellslip. Och att såga/slipa/klippa sönder bygeln är ju inte heller något problem, men om han ser låsen och tänker: Hmmm den ser låst ut, så kanske han ger fan i det.

Ska köpa ett styrlås också, så snart snön smälter och jag kan ta in vespan till stan.
Jor El
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jor El »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jamerson</i>
<br />
Ska köpa ett styrlås också, så snart snön smälter och jag kan ta in vespan till stan.

Jag har ett styrlås liggande, helt nytt från EM. Så om du finns i Malmö kan jag
hjälpa dig med det.

Ang. låsning löste jag det med bygellås genom framfälgen, och en tjock och
tung Gunnebo båtkätting runt golvet, det funkar bra om än lite bökigt ;-)

/joakim

Dekaltrimmare

Post by jamerson »

Är i Göteborg, dessvärre. Men en god tanke!
Jorgelattof
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jorgelattof »

Bilder på borrad fälg för bygel lås.

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 6484#26484
Primavera 125 cc 1981

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
Post Reply