hjälp! vad har jag gjort fel?
Re: hjälp! vad har jag gjort fel?
jag vet inte om jag ska skämmas men jag har alldrig skruvat koppling förut. tog loss motorn och åkte till en mer rutinerad kompis som på ett kick konstaterade att lammelerna var helt slut och därmed tryckte ut kåpan för långt. bestälde ett renoveringskitt med kompostitlameller, antar att även dessa ska ligga i oljebad innan montering? tack för alla funderingar, jag känner mig lite dum!
finns inga dumma frågor, alla frågor är en vädjan för att öka sin kunskap.pxemil wrote:jag vet inte om jag ska skämmas men jag har alldrig skruvat koppling förut. tog loss motorn och åkte till en mer rutinerad kompis som på ett kick konstaterade att lammelerna var helt slut och därmed tryckte ut kåpan för långt. bestälde ett renoveringskitt med kompostitlameller, antar att även dessa ska ligga i oljebad innan montering? tack för alla funderingar, jag känner mig lite dum!

tack fritte! får väll delarna nästa vecka och återkommer med hur det går, kanske äntligen kan bli en provstart! ska lägga ut lite bilder på skönheten åxå. ska bli jäkligt kul att få köra vespa till våren, var aldelles för länge sen nu. blir till att lägga ut choppern under säljes, man ska inte förneka sitt ursrung. en gång vespa alltid vespa! 

-
- Dekaltrimmare
Skönt att du hittade problemet, just det hade ju faktiskt ingen tänkt på och ärligt så trodde jag inte ens att det kunde vara så. Låsringen håller ju fast korgen i sitt yttersta läge, men man lär sig nåt nytt varje dag.pxemil wrote:jag vet inte om jag ska skämmas men jag har alldrig skruvat koppling förut. tog loss motorn och åkte till en mer rutinerad kompis som på ett kick konstaterade att lammelerna var helt slut och därmed tryckte ut kåpan för långt. bestälde ett renoveringskitt med kompostitlameller, antar att även dessa ska ligga i oljebad innan montering? tack för alla funderingar, jag känner mig lite dum!
Hoppas du får allt att lira.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
satte ihop kopplingen igår och vipps så funkade det! underbart... stack hem med motorn från polarn, satte den i ramen, krånglade ihop alla pinaler och upptäckte att jag glömt kicken hos min vän. attans. blir till att hämta ikväll, spotta i näven, snurra tre varv motsols och hoppas att gudarna är med mig 

japp, igår kväll sattes allt ihop. upptäckte förra veckan att det flödades flitigt från förgasarn så har väntat på en ny nål. fick pinaler igår och kunde äntligen provstarta. hoppade igång på första och efter lite justering av växlarna har det blivit en provtur på 1,5 mil på morgonen. underbart. växlarna funkar kanon men tomgången blir hög när den blir värm. blir kvällens justering. lite elpill behövs åxå. bromsljus och blinkers bak. har inte kollat alls på det men vilken känsla! var många år sen jag körde vespa och det skiljer en aning mot min styva stora motorcykel men ooo så mysigt. ett stort tack till alla som är så vänliga på denna sida 

Härligt! Grattis, visst är känslan skön när man lyckats.
otroligt gött. nu är allt injusterat och en ny reggskylt på väg, sen blir det till besiktningen och dom efterlängtade soliga sommardagarna!