Delat motorn-lite svårt komma igång.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Delat motorn-lite svårt komma igång.

Post by robmic »

Hej. Grejat ny vev, ramlager, koppling osv. Delat motorn och nu är det dags börja byta ut ramlagrena.
På kopplingssidan så gled veven ur ramlagret när jag delade motorn, men nu sitter jag med veven fast i andra ramlagret som sitter fast i motorhalvan.
Jag provade banka lite försiktigt med gummiklubba på svänghjulssidan (vevens axel) men veven vill inte glida ut. Började värma men det gav inget. Tänkte mest höra-behöver lite uppmuntran-om jag måste införskaffa en avdragare av något slag.
Eller ska jag lägga ut hela motorn utomhus över natten nu när det är kallt och sedan snabbt värma med värmepistol kring packboxen på tändsidan och banka försiktigt på vevens utgående gängade axel (ska ju ersätta veven).
Hur gör ni när ni sedan ska ha ut själva ramlagret ur motorhalvorna.
Kylsprej?
Jag går lite som katten kring het gröt-kommer inte riktigt till skott..../Robban
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Delat motorn-lite svårt komma igång.

Post by Vespalun »

Hej!
Ja sitter den så sitter den!
Jag har väl inte haft dessa problem men det kan ju vara så att tidigare renoverare har t.ex. limmat lagret i blockhalvan och då sitter det ordentligt.
Så här gör jag när det sitter fast:
Har ett större skruvstycke som kan gapa så stort att man kan lägga blockhalvan på backarna, så att veven går helt fri.
Ta en tung plast/gummi klubba och knacka bestämt på veven. Om Du inte har en tung gummiklubba så kan Du ta en tung hammar/liten slägga och en träbit eller en tjock plastskiva (typ skärbräda) på axeln, sen är det bara att banka.
Idén är att blockhalvan ska ligga stumt, då är det lättast att knacka bort veven/lagret.
Som alltid så ska man ta i med förnuft.

När allt ska ihop så är det bäst att värma/kyla. Kolla http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... tera+lager.

Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Veven släppte till slut efter en del bankande tyvärr blev den gängade delen lite sned (hade mutter på i allafall) men den veven hamnar ju i lådan.
Ena ramlagret gick tvinga ut med en liten hemsnickrad avdragare. Så nu känns det lite roligare. Tyckte dock när jag jämförde med originallagret mot nya SKFlagret att det var "samma glapp" så det gamla kanske inte var slitet ändå. Ja strunt samma nu.
/Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Provade kyl/värmetekniken men lagret gled bara in ca 5 mm.Sen satt det stenhårt. Fick dra ut det nya lagret på inneringen så det är nog sabb fast det satt inte speciellt hårt. Kanske köper ett nytt på momentum i Västerås.
Jo till saken, den nya lager/packboxsatsen (köpt i Sverige men CIF.IT) ser jag nu innehåller SKFlager och packboxar. Bra så men lagrena från SKF har benämningen c3 och c4 medans de gamla hade c4 på kopplingssidan (smörjer på växellådssidan) och den andra sidan har c5. Jag antar att de gamla lagrena hade en "högre-bättre" klassificering. Å andra sidan ska bara en italienstandardvev in.
Vad ska jag göra? Köpa nya lager med rättt C-benämning eller bara köra på eftersom den satsen är gjord för V50:n och högre är bara overkill.
Suck nu går det trögt igen.
/Robban
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

När det gäller C3, C4 och C5 så är det bara hur "glappa" lagren är. Högre siffra mer glapp!
Orsaken är att man klassar lager på detta sätt är att ett lager som jobbar hårt och blir mycket varmt måste vara mer glapp för att oljan ska kunna ge en skyddanda film på metallytorna. I ett lager som går varm expanderar innerring och kulor så mycket att det blir lite för tight och risken finns att lagret nyper/skär.
När det gäller elmotorer som går varma, >110C, så använde man speciella högtemplager och dessa lager är helt vanliga med C3 eller C4 klassning. Samma regler gäller för 2 taktare.
Jag har alltid använt C3 lager till mina V50 maskiner utan några som helst problem, även dom trimmade (102cc maskin), tror faktiskt att man skulle kunna använda vanliga standard lager på en V50 eftersom den inte går speciellt varmt. När det gäller lagret som Du tog ut "på innerringen" så är det nog ingen fara, kolla att det går runt utan att hacka.
Anledningen att man lägger med C3 och C4 lager i dessa V50 satser är nog att det är lättare att få bra priser om man köper en hel pall C4 lager :wink:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Stort tack för tipsen. Måste sluta vara så nojjig över allt.
Då vet jag-ju högre siffra-ju glappare för att klara högre temeperaturer/utvidgning.
Tack /Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej igen. Hört mig för och troligtvis har någon redan bytt ramlagrena en gång och satt i ett par med högre c värden. Den kanske gick varmt.
Så jag verkar ha fått rätt grejer i "renoveringsatsen".
/robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Ramlagrena ploppade i till slut. Fastnade naturligtvis en gång till men.
Man får elda på samt kyla rejält så funkar trixet väldigt bra. Jag småfegade nog med kylspayen första gången.
/Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Det går inget bra.
Jag tillverkade ett sånt där verktyg för att dra in veven snyggt och prydligt in i ramlagret (på svänghjulssidan) och drog det försiktigt tills ramlagrets innerring tog i kragkanten på veven. Detta gjorde jag när den halvan låg löst vilket säkert var dumt. Men det var enklare än att göra det på plats tyck¨te jag då i allafall. Tittade in där veven ligger an i "kompressionsrummet" och ser att det går fritt men väldigt, väldigt tajt mot sidan.
Nåväl försöker sätta ihop motorn och får nog fippla om packningen ett par ggr (halvdålig passning) men till slut lyckas jag.
För hand utan skruvar få ihop det men är ej säker om jag fått in kuggarna på dreven ordentligt då det klickar liksom när jag snurrar på kopplingsskruven (nästan som att det kuggar över). Men annars hade väl inte halvorna gått ihop antar jag...
Men veven går halvtrögt. Det är ingen lätt snurr men inte tvätnit. Hur ska man veta om det är rätt spel i sidled om man kikar ner i kompressionsrummet?
Det känns nästan som att det som verkar "ta i" eller i allafall förhindra att det löper väldigt lätt kan vara den runda anliggningsytan på veven som löper an mot insugshålet. Dvs den del som ska täta och öppna för insugshålet.
Jag tror att dels sitter veven för tajt mot tändningssidan och om så är fallet hur få jag den att vandra ut lite mot växellådssidan. Är det bara börja om eller kan man med kilar lirka ur veven ur lagret typ 1 mm i sidled? Eller kan man ha sån tur att om jag med verktyget drar på växellådssidan får med mig hela veven. Tveksamt va? När jag skulle ta bort gamla strypta veven fick jag banka järnet och med den metoden sabbar jag garanterat nya veven.
Vad göra. Finns det några kluriga gossar i Västeråstrakten. Annars får jag nog ta motorn i en låda till EHR...

/Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

:evil: Grr hade inte tålamod utan hämtade i desperation kylsprayen och kylde ner den långa vevtappen och slog "lagom hårt" 3 ggr och lyckades lirka ut den ca 3 mm.
Tror ramlagret klarade sig och hoppas inte nya veven blev sne men det vet jag väl först vid uppstart.
Nya tag imorgon med ihopsättningen-igen.
PS: Såg att det där som kuggade över var visst helt enkelt kickanordningen
/Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Veven är i motorn nu och rullar lätt.
Finlir kvar tänkte jag och skulle dra dit nya kopplingen (köpte ett helt "hus" för att slippa mecka så mycket). Men det verkar gå troll i meckandet.
På något vis så verkar själva kopplingskroppen som ska träs på axeln och samtidigt passa i "korgen" inte gå i.
Jag har provat vända på kopplingskroppen så bakändan kommer utåt och då löper i alla fall alla taggar in i korgen utan problem.
Det som skiljer då är ju att axeln som ska in i kopplingen inte är i (och "styr")..

Det känns som att antingen har axeln på vilken kopplingkroppen ska sitta blivit sne. Jo jag bände lite för att få av den gamla kopplingskroppen men inte så fasligt mycket. Dock ska erkännas så lyckades jag inte lirka ut den gamla kopplingen då jag inte fattade att den skulle stå i ett speciellt läge utan fick plocka bort lamell för lamell.
Det jag undrar är om någon av er haft dåliga erfarenheter av dessa kopplinsgkit. Kan det vara sneborrat?
Jag har försökt mäta på den gamla kopplingens inre del som snurrar på axeln gentemot kopplingskorgen och det skiljer väl ca 0.3 mm på ett varv. Men det är i ytterkant och har något kantrat lite så är ju sträckan som ska löpa parallellt ganska lång.
Ska ev ikväll försöka få ihop den gamla kopplingen för att se om den går in i korgen. Så frustrerande. Börjar bli orolig för att jag krökt axeln och då blir det till å splitta motorn och ersätta den lilla julgranens axel. Men vi är inte där än.
På kortet kan ni se att på vänster sida så är taggarna innanför kopplingskorgen men kantrar och på höger sida så syns det att taggarna ligger utanför kopplingskorgen.
När man sätter ihop motorn så är det ju egentligen bara veven som ska in, kickaxeln, bakhjulsaxelns ena lagring samt kopplingsaxel(lilla julgranen). Det går väl liksom inte förskjuta speciellt mycket i förhållande till kopplingskorgen som ju satt fast i motorkropppen.

usch usch-så basic meckande och så blir det ändå fel.

/Robban
Attachments
koppling.JPG
koppling.JPG (221.56 KiB) Viewed 6232 times
Woodstock

Post by Woodstock »

Hej!

Jag tror att kopplingsfjädern har hamnat snett i kopplingskorgen. Prova att demontera lamellpaketet och sätt i det igen.

Om du inte har en kopplingsavdragare kan du bygga ett komprimeringsverktyg själv, så att du kan lyfta ut lamell efter lamell och sedan sätta ihop det igen. Dessa delar behöver du:

* En ca 10 cm gängad M10-stång.
* En bricka som är mellan 38-39 mm i diameter (varken mer eller mindre) med centrumhål passande M10-stången.
* Två M10-muttrar.

Förfarande: Lossa först muttern till kopplingskorgen och skruva på en M10-mutter till hälften av gängorna där. Ta sedan och skruva i den gängade stången ned i resten av muttern (OBS! Se till att muttern inte lämnar sin ursprungsposition och att muttern täcker hälften av varje gängad del. Dra åt hårt.) På med brickan och gänga på den andra M10-muttern nedför den gängade stången tills full komprimering av kopplingsfjädern erhålls. Ta loss låsringen som håller kopplingspaketet och lyft ur lamellerna. Dekomprimera kopplingsfjädern och plocka ur den.

Mvh

/ Fredrik
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Slog ihop den gamla kopplingskroppen inkl de gamla lamellerna. Då slinker kroppen i på dels axel och dels i kopplingskorgen.
Nu har jag iofs kört på utan kilen (så inte den spände)...men ja det gick bra, den vandrar på.
Jag har haft isär det nya kopplingspaketet och kikat samt passat på olja in det .
Skruvat ihop det och likt förbenat vill det inte gå på.
Provat justera allting igen men nej. Känns som något står snett. Fjädern såg ju ok ut-jag tror inte änden vandrat ut och sneställt det hela.

Det viktigaste var väl att i allafall avgöra om den gamla kopplingen inte gick på. Hade den inte gjort det så hade ju någonting varit snett-typ axel.
Jag vet inte om det går ta vitala delar från den nya kopplingen (lameller och fjäder) och sätta i den gamla.

Hela anledningen till att just köpa en ny var att slippa gegga med detta. Men jag skickar nog ner kopplingen ev på måndag till affären så får de kolla om jag tänkt fel.
Jag får nog fortsätta slänga dit cylinder och annat så länge (snart är ju sommaren här....).
/Robban
Post Reply