Ljuddämparen helt slut på min gts300

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ljuddämparen helt slut på min gts300

Post by Nicko35 »

Tog ut min GTS300 på en liten provtur igår och upptäckte att det var hål på ljuddämparen.Tycker att det är riktigt kass på en så pass ny vespa,men jag måste byta så min fråga är vad ska jag köpa?Orginal verkar inte som en bra ide med tanke på kvaliteten,men den ska ändå se bra ut och passa på modelen och kan man dessutom få lite extra pulver samt lite fränare ljud så hade det inte vat dumt.
Länka gärna!
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Ljuddämparen helt slut på min gts300

Post by Nicko35 »

Ingen som har något bra tips på vilken ljuddämpare jag ska köpa och var?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag googlade lite och hittade denna tråd:
http://modernvespa.com/forum/topic75693
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vespa av alla årgångar är lysande trevliga men inte gjorda för svenskt väder i allmänhet och svenska vintrar i synnerhet. Dessutom har jag av kunniga Vespamekar i min omgivning hört att de moderna hojarna med katalysator har mycket nögre temperatur i ljuddämparen än förr vilket gör att de rostar än värre.

Lösningen är givetvis en rostfri eftermarknadsljuddämpare, finns av många fabrikat.

Kungen är nog den engelska dämparen från PM Tuning https://www.pmtuning.co.uk/Merchant2/me ... S3000GTSIE. En god vän med GTS250 kör med en sådan och är mycket nöjd.

Andra fabrikat jag känner till är LeoVince, Scorpion m fl. Här kan du se några som säljs av SIP i Tyskland http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... a=1&sort=0 de har bra priser och mycket rimlig fraktkostnad.

Nackdelen med ett sådant här avgassystem att din Vespa kommer att låta mer som den encylindriga fyrtaktare den är. Love it or hate it 8)

EDIT: Idag snurrade mitt nät på bättre, la in lite länkar /jens

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nicko35
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Nicko35 »

På SIP fanns det ett som verkade riktigt fint,dessutom så lät det trevligt med vi får se,nu verkar det som om jag ska kunna reklamera det som sitter på men frågan är om jag vill ha ett orginal igen?med tanke på kvaliteten.Lutar nog att jag beställer detta ändå.
http://www.sip-scootershop.com/DE/Produ ... Road+.aspx
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

LeoVince är ett välkänt fabrikat. Har inte sett den här dämparen monterad men den var ju snygg och lät riktigt bra. Självklart ska du ta emot en ny originaldämpare om du får den på garantin. Funderar lite på hur det funkar med eftermarknadsdämparen när du besiktigar, ev måste du byta tillfälligt då. Sannolikt har den inte katalysator och får du en riktigt gnetig besiktningsman :yuck:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Min GTS 125 har gått i ur och skur sedan inköpet 2008 och det finns inte antydan till rost på ljuddämparen. Tricket är att jag torkar av dämparen med en trasa när den blivit skitig, kanske ett par gånger i veckan beroende på väderlek. Det är sannolikt smutsen som är boven i dramat. På MC-parkeringen vid jobbet står flera GTS under körsäsongen, och de som är skitiga i allmänhet är också de som har rostiga ljuddämpare. Får du ny dämpare på garantin ska du absolut tacka ja, och sen är det bara att hålla de ren så varar den många år. Sen ska jag erkänna att jag har svårt för utseendet på de där aftermarket-dämparna till GTS (fast jag har själv aftermarket-dämpare på min Triumph Bonneville, men det är en helt annan sak ;-)
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by TMax500 »

jencla wrote:LeoVince är ett välkänt fabrikat. Har inte sett den här dämparen monterad men den var ju snygg och lät riktigt bra.
Visserligen inte en Vespa... men jag har kört flera år med Leo Vince 4Road. Nöjd med kvalitet och prestanda (liite mer vrid, liite mer varvvillig). Se avatar/foto med/utan "tonårsdekal" :-) Min dämpare är i ett lite äldre utförande än i länkarna nedan, köpte den för 3-4 år sedan.
Attachments
DSC00018_liten.JPG
DSC00018_liten.JPG (105.71 KiB) Viewed 8055 times
Float like a butterfly, sting like a bee

Kawasaki J300
Triumph Thruxton
Triumph Sprint ST
Triumph Tiger 1050

Tidigare:
Yamaha YP 125 - såld
Yamaha TMax 500 - såld
Aprilia SportCity 200 - såld
Piaggio X9 180 - såld
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

wanten wrote:Jag googlade lite och hittade denna tråd:
http://modernvespa.com/forum/topic75693" onclick="window.open(this.href);return false;
Helt underbart ljud i denna! :lol:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01