Hej jag är ny här och står inför ett vespa köp, mitt första.
Jag ska köpa en lx 50, frågan är om jag ska köpa den klassiska 2-taktaren eller den nya 4-taktaren (4v).
Jag ska köra den inne i stan så därför är "rödljus accelerationen" viktig men enligt Vespas egna pressrealeser så är den nya 4t:n lika kvick som en 2-taktare. Men jag tvivlar. Eftersom det knappt har sålts några sådana i Sverige än så kanske det finns en risk att vara först med en ny teknik, vad tror ni?. Är det någon som har prövat eller vet någonting om den nya motorn så skulle jag bli väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig. Beslutet måste tas så snabbt som möjligt så jag kan beställa den och komma igång med scootersäsongen så snart snön smält.
Tack på förhand.
/Nippe
Vad tycker ni? Nya lx 50 4t 4v eller klassiska 2t
Re: Vad tycker ni? Nya lx 50 4t 4v eller klassiska 2t
Hej Nippe!
det är svårt att ge tips- för att det är en fråga om "magkänsla" och plånbok. Antingen gillar man 4T ljudet & automat lådan samt känslan att sitta på en modern snygg retro -Vespa, eller så tycker man om "den där original med patina stilen / "äkta vara", att kläderna alltid luktar lite 2T efter en tur, att det låter lite mera, att vara något långsammare än de moderna maskinerna (om man inte hjälper till med lite trim) och att man altid har lite olja under fingernaglarna - för att de gamla 2T maskinerna behöver mer kärlek.
Själv älskar jag de gamla 50 kubikerna, men tyvärr har jag bytt "vikt-klass" uppåt och skulle i nuläget föredra en modern 4T 50kubik Vespa! ...
...om du går "old school" akta dig för automatväxlade PK50 som säljs billigt - det finns inga reservdelar till dessa motorer... (inte ännu)
/Tobias
det är svårt att ge tips- för att det är en fråga om "magkänsla" och plånbok. Antingen gillar man 4T ljudet & automat lådan samt känslan att sitta på en modern snygg retro -Vespa, eller så tycker man om "den där original med patina stilen / "äkta vara", att kläderna alltid luktar lite 2T efter en tur, att det låter lite mera, att vara något långsammare än de moderna maskinerna (om man inte hjälper till med lite trim) och att man altid har lite olja under fingernaglarna - för att de gamla 2T maskinerna behöver mer kärlek.
Själv älskar jag de gamla 50 kubikerna, men tyvärr har jag bytt "vikt-klass" uppåt och skulle i nuläget föredra en modern 4T 50kubik Vespa! ...
...om du går "old school" akta dig för automatväxlade PK50 som säljs billigt - det finns inga reservdelar till dessa motorer... (inte ännu)
/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
Fast jag tror frågan rörde 4- eller 2-takts LX?
Jag hade, för rätt många år sedan, en ET4 50, som är en 4-taktare. Utan att komma ihåg allför väl så tyckte jag nog den räckte bra för jobbpendling i stan.
Vädret är ju inte det bästa, men jag skulle föreslå en provkörning av båda maskinerna. Hur lång leveranstid är det? Kan du inte slå till när väglaget är lite bättre?
Jag hade, för rätt många år sedan, en ET4 50, som är en 4-taktare. Utan att komma ihåg allför väl så tyckte jag nog den räckte bra för jobbpendling i stan.
Vädret är ju inte det bästa, men jag skulle föreslå en provkörning av båda maskinerna. Hur lång leveranstid är det? Kan du inte slå till när väglaget är lite bättre?
Tack för svaret. Om valet står mellan en ny 4t eller en ny 2t skulle svaret bli detsamma eller är det liten skillnad på nya vespor? Är det någon som har kört den nya 4-taktaren så skulle jag bli jättetacksam för en lite recension.
Tack
Tack
Precis Johan det gäller en ny lx.
Problemet är att det inte finns några 4t i sverige så vill jag ha en kan de beställa hem men jag måste nog köpa grisen i säcken då för det kan vara hyffsad leveranstid. På många sätt känns en 4-takatare bättre framförallt för miljön och förbrukning samtidigt vill man ju inte gå miste om körglädjen och känslan. Den nya 4-takataren tror jag kom 2010 så den är fortfarande ganska ny på marknaden så det är svårt att hitta någon info om den.
Problemet är att det inte finns några 4t i sverige så vill jag ha en kan de beställa hem men jag måste nog köpa grisen i säcken då för det kan vara hyffsad leveranstid. På många sätt känns en 4-takatare bättre framförallt för miljön och förbrukning samtidigt vill man ju inte gå miste om körglädjen och känslan. Den nya 4-takataren tror jag kom 2010 så den är fortfarande ganska ny på marknaden så det är svårt att hitta någon info om den.
En aspekt kan vara reservdelstillgången. Visserligen ska du troligen inte behöva några delar, och det ska givetvis gå på garanti, men ändå, tråkigt om din Vespa blir stående när våren eller sommaren är som vackrast. Been there, done that, med en Vespa PK125SA, den ovanligaste av de ovanligaNippe wrote:Precis Johan det gäller en ny lx.

4-taktaren är en ny motor säger du, inga delar finns då sannolikt i lager hos någon enda firma. 2-taktaren är den vanligaste motorn av alla, väldigt mycket finns hemma hos de flesta verkstäder. Spontant skulle jag satsa på 2-taktaren.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Tack för era inputs.
Jag har nu beställt en lx 50 4 taktare och väntar med spänning på våren.
Har den kommit?Nippe wrote:Tack för era inputs.
/Strmbrg,
Det låg två sådana ute på Blocket i veckan, varav den ena är kvar.jencla wrote:Vespa PK125SA, den ovanligaste av de ovanliga![]()
OnT: Jag hade köpt tvåtaktare framför fyrtaktare alla dagar i veckan - så oändligt mycket trevligare motorkaraktär.
Mvh
/ Fredrik