Vilken bensin och olja kör ni med?
Re: Vilken bensin och olja kör ni med?
Ojoj, vilka fantasier och teorier folk har om oljor. 

Piaggio Skipper 172 -1994
Jag vill starkt avråda från att köra med Castrol R40. Efter några månaders körning märkte jag allteftersom att Vespan bler mer och mer svårstartad, för att en dag inte vilja starta alls. När jag demonterade cylinder och kolv visade det sig att oljan bildat extremt mycket avlagringar som dessutom är fasansfullt svåra att få bort. Dessa avlagringar hade medfört att kolvringarna fastnat i spåren, helt intryckta utan att flexa, varpå kompressionen sjönk succecivt, för att en dag bli så dåligt att Vespan inte ens ville gå igång.
Mvh
/ Fredrik
Mvh
/ Fredrik
Du kanske borde använda en blandning med lite R40 och annan 2T olja så att du har lagom mycket R40 för att täta och förbättra kompressionen och effekthöjningen du fick initialt men inte så mkt att kolvringerna börjar klibba fast.
/Aryan
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Enligt instruktionerna på flaskan kan Castrol R40 inte blandas med andra oljor. Jag kan inte i ord beskriva hur hårt avlagringarna satt när jag skulle rengöra kolv och cylinder. Det var ett mindre helsike att få spåren för kolvringarna rent igen. Aldrig mer!aryan wrote:Du kanske borde använda en blandning med lite R40 och annan 2T olja så att du har lagom mycket R40 för att täta och förbättra kompressionen och effekthöjningen du fick initialt men inte så mkt att kolvringerna börjar klibba fast.
/Aryan

Mvh
/ Fredrik
Aha, det funkade utmärkt att blanda Klotz helsyntet med lite R40, dessa blandningar finns även fördigt att köpa. Men det är båda oljor som funkar med E85 kanske de separerar lätt i en mineral olja, men jag har svårt att tänka mig at det inte skulle funka att blanda R40 och vanlig olja i samma bensin.
Att ricinolja kan ge hårda avlaringar vet även modellflygare, fast de använder mkt mera olja 30% tror jag. Fördelen av det kan vara att det fyller ut glapp/stora toleranser i en sliten motor, ricinolja lär även vara bra på att stå emot extrema belastningar då motorn med en vanlig olja skulle skära. Därför används den till racing men lämpar den sig inte för normal lugn körning (det står väll oxo på paktet?).
Hur mycket olja hade du förresten i bensinen?
Att ricinolja kan ge hårda avlaringar vet även modellflygare, fast de använder mkt mera olja 30% tror jag. Fördelen av det kan vara att det fyller ut glapp/stora toleranser i en sliten motor, ricinolja lär även vara bra på att stå emot extrema belastningar då motorn med en vanlig olja skulle skära. Därför används den till racing men lämpar den sig inte för normal lugn körning (det står väll oxo på paktet?).
Hur mycket olja hade du förresten i bensinen?
Jag körde med precis 2 %, varken mer eller mindre. Jag ska ta en bild av texten på flaskan vid tillfälle, men jag är säker på att där står att den inte kan blandas med andra oljor under några omständigheter.
Jo, Castrol R40 har säkerligen sina fördelar, men med facit i hand skulle jag låtit bli att använda den. Tror till och med att det står "for racing use only" på flaskan och det kanske har sin förklaring i att racingmotorer servas mer frekvent, vilket medför att man har bättre kontroll på dessa svåra avlagringar.
Kan också tillägga att kolvringarna gick sönder när jag försökte få ur dem ur spåren, något som var helt oundvikligt - de satt verkligen som fastlimmade. Tur att man har köpt på sig ett lager av diverse slitdelar...
Mvh
/ Fredrik
Jo, Castrol R40 har säkerligen sina fördelar, men med facit i hand skulle jag låtit bli att använda den. Tror till och med att det står "for racing use only" på flaskan och det kanske har sin förklaring i att racingmotorer servas mer frekvent, vilket medför att man har bättre kontroll på dessa svåra avlagringar.
Kan också tillägga att kolvringarna gick sönder när jag försökte få ur dem ur spåren, något som var helt oundvikligt - de satt verkligen som fastlimmade. Tur att man har köpt på sig ett lager av diverse slitdelar...

Mvh
/ Fredrik
Re:
Äntligen ett bra inlägg i den fantasifulla oljevärlden. Att det fortfarande finns folk som tror att flashiga flaskor från märkeshandlaren ska smörja bättre är märkligt. Som Hedge skriver, det finns en standard och den gäller oavsett tillverkare.Hedge wrote:Det tål tydligen att upprepas: Det finns ingen svart magi kring kvalitetsklasserna för tvåtaktsolja.
En helsyntetisk olja som uppfyller eller överglänser API-TC/JASO-FC/ISO-L-EGD anses duga för högvarviga luftkylda tvåtaktsmotorer, och är således alltid OK för en vespa- eller lambrettamotor. Det spelar ingen roll vilket märke som står på flaskan, såvida den inte är bluffmärkt.
Det man vill ha är en olja som har goda smörjegenskaper, bra värmetålighet och som koksar/ryker så lite som möjligt. API-TC/JASO-FC/ISO-L-EGD uppfyller alltid alla de kraven. Enkelt, eller hur?
Vid inkörning av cylindrar, så är kan det vara önskvärt med en lite sämre olja, eftersom det underlättar inslipningen av kolvringarna mot cylinderloppet. En mineralolja funkar då bra. Dock skall man alltid undvika oljor som är avsedda för utombordsmotorer, då de är avsedda för helt andra förhållanden än de som råder i våra motorer. När inkörningen är klar, (200-300 km), byter man till den bättre oljan.
Att hålla på med att tro och känna kostar bara en massa tid och pengar. Finns det en olja som uppfyller ovanstående krav, köp den. Den funkar. Det är det som standardiseringen är tänkt för.
/G
Federico wrote:Biltemas olja kan säkert vara hur bra som helst, men också dålig. Jag är ganska säker på att det svänger en del och att dom köper från den leverantör som är billigast för tillfället. Flaskorna ser likadana ut, men innehållet?
Ja vad ska man kontra med?
Håller i alla fall med Hedge, all olja som säljs som klarar kraven är bra, eller tillräckligt bra för en gammal Vespa!
Har kört på det flesta standard oljorna (direkt från macken) och aldrig blivit besviken, just nu kör jag på Biltemas (ja dom öppnade en butik i stan förra sommaren) mineralolja, fungera utmärkt. Har även kört på den helsytetiska och semisyntetiska.
Det enda direkta "klagomålet" som jag har är att mineraloljan är ROSA
, ser lite feminimt ut i PX200 oljenivåglaset och att den syntetiska är klar som vatten! Just nu är jag inne på den 2:a 5 liters dunken mineralolja, kör sedan några år året runt (både V50 och PX200) och det fungerar hur bra som helst trots att kvicksilvert varit nere under 27 C. Det som kan kan klaga på är växellådsolja, SAE30 flyter knappt vid 27 grader, vilken växel man får in lite av ett lotteri
.
Mina maskiner är relativt otrimmade så vad som händer när man skruvar på lite trimprylar vet jag inte, tror dock att oljan sperlar en mindre roll, förgasar bestyckning och tändning är den viktigaste orsaken om det ska bli ett haveri.
Håller i alla fall med Hedge, all olja som säljs som klarar kraven är bra, eller tillräckligt bra för en gammal Vespa!
Har kört på det flesta standard oljorna (direkt från macken) och aldrig blivit besviken, just nu kör jag på Biltemas (ja dom öppnade en butik i stan förra sommaren) mineralolja, fungera utmärkt. Har även kört på den helsytetiska och semisyntetiska.
Det enda direkta "klagomålet" som jag har är att mineraloljan är ROSA

Mina maskiner är relativt otrimmade så vad som händer när man skruvar på lite trimprylar vet jag inte, tror dock att oljan sperlar en mindre roll, förgasar bestyckning och tändning är den viktigaste orsaken om det ska bli ett haveri.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Någon som har provat Aspens 2-takts olja som ska vara något miljövänligare än "vanlig" olja? 

-
- Lärling
Det är med 2-takts olja som med det mesta annat, man får det man betalar för. Behövs inga fantasier över huvud taget, tillverkare och säljare tar ut så mycket det bara är möjligt för sin produkt, knappast någon välgörenhet som bedrivs.
Jag har provat lite olika oljor, både privat och i jobbet, resultaten varierar i likhet med priset.
Vad som tycks glömmas bort är att oljans uppgift även är att smörja lager...
Kör man otrimmat så duger de flesta oljor som finns på marknaden men vid högre belastning så bör man se sig om efter en bättre olja som troligen är dyrare.
Jämn kvalitet anser jag vara mycket viktigt då man kör med trimmade motorer, vill inte att det ska svaja vad gäller den biten. Castrol var bäst på det då man testade för ett antal år sedan, kanske en anledning till deras prisbild.
Personligen betalar jag gärna lite extra för en produkt jag vet är bra och som jag är nöjd med.
Sen tycker jag att det är väldigt märkligt att oljor är så dyra i Sverige över lag, men det är en annan sak.
Vad avser klassningar av olja så tycker jag att de är lite "luddiga" i sin innebörd, men det kanske bara är jag som är lite trög
Som jag skrivit tidigare så är R40 inget bra alternativ för annat än racing just mht sot och hygroskopska egenskaper.
Jag har provat lite olika oljor, både privat och i jobbet, resultaten varierar i likhet med priset.
Kör man otrimmat så duger de flesta oljor som finns på marknaden men vid högre belastning så bör man se sig om efter en bättre olja som troligen är dyrare.
Jämn kvalitet anser jag vara mycket viktigt då man kör med trimmade motorer, vill inte att det ska svaja vad gäller den biten. Castrol var bäst på det då man testade för ett antal år sedan, kanske en anledning till deras prisbild.
Personligen betalar jag gärna lite extra för en produkt jag vet är bra och som jag är nöjd med.
Sen tycker jag att det är väldigt märkligt att oljor är så dyra i Sverige över lag, men det är en annan sak.
Vad avser klassningar av olja så tycker jag att de är lite "luddiga" i sin innebörd, men det kanske bara är jag som är lite trög

Som jag skrivit tidigare så är R40 inget bra alternativ för annat än racing just mht sot och hygroskopska egenskaper.
Lite extra får man nog betala när det står ett "märke" på etiketten. Olika återförsäljarnätet lär också ha olika marginaler. Det sägs t ex ofta att Biltemas motoroljor är de samma som Statoil säljer till ett betydligt högre pris. En bättre uppfattning om innehållet än vad som sår på förpackningen kan man ofta få när man jämför produkt- och säkehetsdatabladen
Jag är själv mycket nöjd med helsyntetiska Klotz KL-200. Se http://www.klotzlube.com/techsheet.asp? ... bmit2=View
Den är 100% kompatibel med E85 och bensin, den rycker inte als, lämnar ingen kol/beläggningar och har en stark oljefilm.
Dessutom har den förhållandevis bra pris.
Jag är själv mycket nöjd med helsyntetiska Klotz KL-200. Se http://www.klotzlube.com/techsheet.asp? ... bmit2=View
Den är 100% kompatibel med E85 och bensin, den rycker inte als, lämnar ingen kol/beläggningar och har en stark oljefilm.
Att Biltemas oljor är samma som Statoils är inte bara hörsägen utan fakta. Jag har nämligen ringt till Biltema och frågat och efter visst lirkande fick jag det bekräftat. Jag vill påstå att det finns ingen motor som rasar pga dålig olja om den i övrigt är frisk. Ligger uteslutande andra faktorer bakom vid ett haveri än oljan.aryan wrote:Lite extra får man nog betala när det står ett "märke" på etiketten. Olika återförsäljarnätet lär också ha olika marginaler. Det sägs t ex ofta att Biltemas motoroljor är de samma som Statoil säljer till ett betydligt högre pris. En bättre uppfattning om innehållet än vad som sår på förpackningen kan man ofta få när man jämför produkt- och säkehetsdatabladen
Det jag undrar är hur gemene man på något vis skulle kunna avgöra kvaliteten på en olja.
Vad är indikatorerna på en bra olja? Att motorn inte skär? I så fall: Hur kan man avgöra om ett ras berodde på oljan, eller på att man klantat till tändning/förgasare/komp etc.?
Varför då inte göra det lätt för sig och läsa på flaskan. Det som står där gäller. Det finns ingen luddighet i benämningarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/JASO-FC (Näst bästa klassningen enligt Japanese Automotive Standards Organization, bara JASO-FD är högre)
http://en.wikipedia.org/wiki/API-TC (Högsta kvalitetsnivå från American Petroleum Industries)
ISO-L-EGD är testat på samma sätt som JASO-FD, och är ISO's högsta klassning för tvåtaktsoljor. Så står detta på flaskan finns det ingen högre kvalitetsstämpel...
Står dessa benämningar INTE med på flaskan, så ska man absolut dra öronen åt sig.
/G
P.S
Jag tror nog allt att större märken som Castrol och Motul m.fl. tar rätt så bra betalt bara för märket...
D.S
Vad är indikatorerna på en bra olja? Att motorn inte skär? I så fall: Hur kan man avgöra om ett ras berodde på oljan, eller på att man klantat till tändning/förgasare/komp etc.?
Varför då inte göra det lätt för sig och läsa på flaskan. Det som står där gäller. Det finns ingen luddighet i benämningarna:
http://en.wikipedia.org/wiki/JASO-FC (Näst bästa klassningen enligt Japanese Automotive Standards Organization, bara JASO-FD är högre)
http://en.wikipedia.org/wiki/API-TC (Högsta kvalitetsnivå från American Petroleum Industries)
ISO-L-EGD är testat på samma sätt som JASO-FD, och är ISO's högsta klassning för tvåtaktsoljor. Så står detta på flaskan finns det ingen högre kvalitetsstämpel...
Står dessa benämningar INTE med på flaskan, så ska man absolut dra öronen åt sig.
/G
P.S
Jag tror nog allt att större märken som Castrol och Motul m.fl. tar rätt så bra betalt bara för märket...
D.S
patrikgrann wrote:Det är med 2-takts olja som med det mesta annat, man får det man betalar för. Behövs inga fantasier över huvud taget, tillverkare och säljare tar ut så mycket det bara är möjligt för sin produkt, knappast någon välgörenhet som bedrivs.
Vad avser klassningar av olja så tycker jag att de är lite "luddiga" i sin innebörd, men det kanske bara är jag som är lite trög![]()
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Lärling
@Hedge: Jag kan hålla med om att det inte finns några luddigheter i benämningarna, däremot innebörd.
Klassningens innebörd säger inte så mycket för oss vanliga dödliga. Ex, bättre smörjförmåga, än...? Som i sin tur är...? etc.
Flera av de oljor vi testat på jobbet hade samma klassning men resultaten var varierande. Testen var inte vetenskaplig men resultaten talade ändå sitt tydliga språk, vilket i sin tur medfört vissa förändringar.
Jag ska kontakta min guru och mentor på området och be honom skicka underlag för de tester som görs då man klassar oljorna, kan vara intressant att se hur de bär sig åt.
Klart att Castrol & Motul tar några spänn extra för namnet, vem skulle inte göra det?
@K650: "Jag vill påstå att det finns ingen motor som rasar pga dålig olja om den i övrigt är frisk" Jag kan bara hålla med. Dock så ökar en olja med dåliga egenskaper slitaget på lager mm samt kan lägga upp en rejäl kaka med sot, som vi alla vet vad det kan leda till. Det ökade slitaget leder till att du inte längre har en "frisk" motor efter ett tag.
Tar man en otrimmad P2 motor så kan man plåga den bra länge med riktigt urusel olja utan att den rasar men jag kan bara tycka att det känns onödigt.
@patrikgrann: Nu får det vara nog.
Klassningens innebörd säger inte så mycket för oss vanliga dödliga. Ex, bättre smörjförmåga, än...? Som i sin tur är...? etc.
Flera av de oljor vi testat på jobbet hade samma klassning men resultaten var varierande. Testen var inte vetenskaplig men resultaten talade ändå sitt tydliga språk, vilket i sin tur medfört vissa förändringar.
Jag ska kontakta min guru och mentor på området och be honom skicka underlag för de tester som görs då man klassar oljorna, kan vara intressant att se hur de bär sig åt.
Klart att Castrol & Motul tar några spänn extra för namnet, vem skulle inte göra det?

@K650: "Jag vill påstå att det finns ingen motor som rasar pga dålig olja om den i övrigt är frisk" Jag kan bara hålla med. Dock så ökar en olja med dåliga egenskaper slitaget på lager mm samt kan lägga upp en rejäl kaka med sot, som vi alla vet vad det kan leda till. Det ökade slitaget leder till att du inte längre har en "frisk" motor efter ett tag.
Tar man en otrimmad P2 motor så kan man plåga den bra länge med riktigt urusel olja utan att den rasar men jag kan bara tycka att det känns onödigt.
@patrikgrann: Nu får det vara nog.
Det är ett disskutionsforum va?patrikgrann wrote:@patrikgrann: Nu får det vara nog.

bry dej inte om honom, han e sån...k650 wrote:Det är ett disskutionsforum va?patrikgrann wrote:@patrikgrann: Nu får det vara nog.

-
- Lärling
Jag blir bara trött på mig själv....
de 2t-oljor som säljs av de stora bensinbolagen har jag förtroende för.
Gräsklipparoljan som alla höjer till skyarna, låter däremot aningen suspekt...
Men vad E10 innebär med eventuell ändrad tändinställning är väl mer intressant?
Gräsklipparoljan som alla höjer till skyarna, låter däremot aningen suspekt...
Men vad E10 innebär med eventuell ändrad tändinställning är väl mer intressant?
-
- Lärling
Ja, E10 kommer att bli mycket intressant.
För bilar har det ju kommit en lista på vilka som klarar E10 & vilka som inte gör det, men för oss med småhjulingar tycks intresset att informera begränsat.
För bilar har det ju kommit en lista på vilka som klarar E10 & vilka som inte gör det, men för oss med småhjulingar tycks intresset att informera begränsat.
-
- Lärling
Jag satt och tittade i gamla Scooteristen som nu finns upplagda på SSK,s hemsida.
I nr 06 hittade jag då ett test av just tvåtaktsoljor. Det är visserligen ett rätt gammalt test men flera av de testade oljorna är nog de som finns på marknaden även idag. Det man kan konstatera efter det testet är att det ändå verkar vara lite skillnad på vilken olja man kör på.
/ Tomas
I nr 06 hittade jag då ett test av just tvåtaktsoljor. Det är visserligen ett rätt gammalt test men flera av de testade oljorna är nog de som finns på marknaden även idag. Det man kan konstatera efter det testet är att det ändå verkar vara lite skillnad på vilken olja man kör på.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Vågar påstå att för 99% av oss här på forumet är valet av olja mer "psykiskt" än fakta baserat 

Visst e det så, ibland "tycker" man att det går bättre utan några belägg för det.k650 wrote:Vågar påstå att för 99% av oss här på forumet är valet av olja mer "psykiskt" än fakta baserat
I höstas fräste jag till en aluminiumkåpa över elreglaget på högra styrsidan, som ersätter den befintliga plastkåpan på min P2. När den var monterad körde jag en sväng och tänkte:
"Vespan går ju faktist mycket bättre nu med den nya kåpan."
sen kom jag på svagheten i tanken... Men jag återhämtade mig snabbt o tänkte:
"Det bryr jag mig inte om, jag tycker i alla fall att den går bättre!"
Jag håller helt med dig. Det handlar bara om att sova gott.. Om jag har Castrol TTS i tanken så sover jag väldigt gott!k650 wrote:Vågar påstå att för 99% av oss här på forumet är valet av olja mer "psykiskt" än fakta baserat

/ Christian
Castrol också...
colsson wrote:Jag håller helt med dig. Det handlar bara om att sova gott.. Om jag har Castrol TTS i tanken så sover jag väldigt gott!k650 wrote:Vågar påstå att för 99% av oss här på forumet är valet av olja mer "psykiskt" än fakta baserat
Jag har aldrig, ta i trae, haft nagot problem naer jag koert med Biltemas helsyntetiska olja, vilken jag ocksaa rekommenderat i maanga aar.
Daeremot paa samma scooter har jag upplevt ett antal (2-3) nyp naer jag koert pa mackarnas (har foer mig det var Statoils baada gaangerna) billigare oljor, men daa jag inte kaende till kvalitetsmaerkningarna naer jag fortfarande bodde i Sverige utgaar jag fraan att de inte var maerkta.
Det skulle aldrig falla mig in att betala 3 ganger (200% extra) foer en olja jag ska braenna upp i cylindern om det aer saa att den inte aer maerkbart baettre aen den billigaer oljan. Om de baada uppfyller samma standard tycker jag inte det finns naagot att snacka om (speciellt inte om den kostar oever 150 Sek litern - det aer jag bara beredd att betala foer ett gott vin).
Daeremot paa samma scooter har jag upplevt ett antal (2-3) nyp naer jag koert pa mackarnas (har foer mig det var Statoils baada gaangerna) billigare oljor, men daa jag inte kaende till kvalitetsmaerkningarna naer jag fortfarande bodde i Sverige utgaar jag fraan att de inte var maerkta.
Det skulle aldrig falla mig in att betala 3 ganger (200% extra) foer en olja jag ska braenna upp i cylindern om det aer saa att den inte aer maerkbart baettre aen den billigaer oljan. Om de baada uppfyller samma standard tycker jag inte det finns naagot att snacka om (speciellt inte om den kostar oever 150 Sek litern - det aer jag bara beredd att betala foer ett gott vin).