Byte av elsystem/kabelstam

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Woodstock

Byte av elsystem/kabelstam

Post by Woodstock »

Hej!

Vilket tillvägagångssätt är det bästa för byte av elkabelstam på Vespa? (Gäller specifikt smallframe, men tillvägagångssättet torde vara samma på alla plåtmodeller, varför jag postar här istället).

Gissar att det är lättast att tejpa ihop den nya kabelstammen med den gamla och dra igenom, men från vilket håll? Några andra bra tips för att få ihop det smidigt?

Tack på förhand!

Mvh

/ Fredrik
wanten
Administrator
Administrator

Re: Byte av elsystem/kabelstam

Post by wanten »

Det är svårt att använda gamla för att dra igenom. Jag drog ut gamla och lirkade sedan igenom en ensam kabel på 2,5 mm2 som jag drog igenom nya med.
Det är trångt och jag tror det är lättare om du tar bort gamla först. Har du styrhuvudet av så är det inga större problem att lirka en ensam kabel ner/bakåt.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det är enklast att dra ut den gamla stammen. I styrstången delar den sig till signalen, strålkastare och omkopplaren. Det är svårt att få med alla delar om man binder ihop den nya med den gamla, risken är stor att det blir så trångt att man skadar nån kabel. Jag brukar dra från "bakdelen" in till/mot styret, det är lite lätter så.
Ett tips är att knyta en draglina i den gamla stammen när man drar ut den, då har man ju nåt att fästa i den nya när den ska in, det är ju som sagt ganska så trångt. Lättare att styra från bakdelen och samtidigt dra lite försiktigt i draglinan. Tejpa ordentilgt med en bra eltejp så att alla trådar hålls på plats.
Lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Woodstock

Post by Woodstock »

Tack så mycket för era fina tips, Wanten och Vespalun! Har inte haft tid att byta elsystem än, men det blir förhoppningsvis av till helgen.

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Done! :D

Seriöst, är det en apa som har monterat ihop elsystemen de säljer på SIP? En treåring skulle för bövelen fått ihop det bättre! För det första är skarvningarna/förgreningarna oerhört taffligt gjorda. För det andra är kabelskorna antingen av fel sort eller för stora för att passa i kopplingsdosan. Fick sitta och linda upp alla skarvar/förgreningar och därefter linda om dem med eltejp för att få till passformen. Dessutom fick jag också sätta nya kabelskor på de flesta kablar.

För övrigt var det ett mindre helvete att få skiten på plats. Fick prova lite olika lösningar en tre-fyra gånger innan jag fick till det. Det var längesedan jag var så här arg... :evil:

Mvh

/ Fredrik
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Lugn, lugn..... :D
Ska man ha det rätt gjort så får man göra det själv :)
När jag bytte elsystem senast så gjorde jag hela stammen själv, det var lite bökigt men det fungerade utmärkt.
Har aldrig köpt en färdig stam men nu vet jag i alla fall att jag inte ska köpa den från SIP!

Bra att det löste sig (med vissa blodtryckshöjande inslag).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply