hjälp! vad har jag gjort fel?
hjälp! vad har jag gjort fel?
fan åxå! satte ihop motorn lugnt och metodiskt tyckte jag och skulle precis kolla gnistan. det visade sig att när jag kickar hänger inte vevaxeln med! kan jag misslyckats med primärdreven på nått vis? jag har satt på en ny julgran med 68 kuggars primärdrev vilket om jag förstått det rätt skall va orginal. svänghjulet gör en liten startrörelse när jag drar runt men inget motstånd! kickdrevet lägger an ordentligt ( kan inte hålla imot hjulaxeln när jag kickar)
Re: hjälp! vad har jag gjort fel?
Kn vara att kopplingens kil saknas?
problemet uppkommer när jag sätter dit kopplingskåpan. jag har inte haft bort kopplingen när jag delat motorn. kan jag ha flyttat ut den och isf hur långt ut skall den sitta?
är bronsmojen som skall trycka på kopplingen rätt monterad? När du monterade kopplingskåpan kom den i läge när den sattes på plats eller först efter att skruvarna åtdragits?
Låter isåfall snarare som att du fipplat till mässingskolven så att den kopplar ur när du skruvar fast kopplingskåpan.
/G
/G
pxemil wrote:problemet uppkommer när jag sätter dit kopplingskåpan. jag har inte haft bort kopplingen när jag delat motorn. kan jag ha flyttat ut den och isf hur långt ut skall den sitta?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
mässingskolven går helt ner i dess spår så att när man spänner kopplingsaxeln går kolven ut.
när jag laggt kopplingskåpan på plats glappar den en mm i överkant och då funkar motorn som den ska. när jag skruvat fast den funkar den inte.
då sitter inte bronsmojen rätt, troligtvis. Plocka den den o titta på den, titta ner i hålet där den skall sitta så ser du hur den passar...pxemil wrote:när jag laggt kopplingskåpan på plats glappar den en mm i överkant och då funkar motorn som den ska. när jag skruvat fast den funkar den inte.
hm. jag fattar inte hur den kan sitta fel! när jag håller kopplingskåpan och lägger ner mässingskolven med den släta änden mot kopplingen så att den skunker ner i hålet och ligger slätt med dess omgivning. när jag vrider kopplingsaxeln skjuter kolven ut och när jag släpper skunker den tillbaks!
det ska inte vara nån distansbricka mellan blocket och kopplingskåpan?
sitter motorn i ramen o kopplingsvajern monterad? Om kopplingsvajerns hölje hoppat ur spännskruven o vilar på skruvkanten istället för i botten av hålet blir vajern förspänd...pxemil wrote:hm. jag fattar inte hur den kan sitta fel! när jag håller kopplingskåpan och lägger ner mässingskolven med den släta änden mot kopplingen så att den skunker ner i hålet och ligger slätt med dess omgivning. när jag vrider kopplingsaxeln skjuter kolven ut och när jag släpper skunker den tillbaks!
wajern är bortmonterad och nu har jag även provat att sätta dit kåpan utan mässingskolven med samma resultat så den sticker inte ut för långt! om jag trycker med handen över kopplingen lite löst inträffar problemet så frågan är om den har halkat ut för långt på axeln trotts att jag inte har haft den bortmonterad på nått sätt.
sitter tryckbrickan i kopplingens cenrtum rätt?pxemil wrote:wajern är bortmonterad och nu har jag även provat att sätta dit kåpan utan mässingskolven med samma resultat så den sticker inte ut för långt! om jag trycker med handen över kopplingen lite löst inträffar problemet så frågan är om den har halkat ut för långt på axeln trotts att jag inte har haft den bortmonterad på nått sätt.
den som är fastsatt med en fjädermojäng? vad jag kan se kan den bara sitta på ett sätt men jag har inte vågat lossa på "fjädern". kan jag göra detta utan komplikationer typ att saker fjädrar ut? eller låter det som att det fattas något?
helt otroligt att ha folk att fråga på detta vis, tack!
helt otroligt att ha folk att fråga på detta vis, tack!
varför skruvade du isär motorn, o vad har du gjort, specificera in i minsta detalj...
vespan var stulen för några år sen och när jag fick tillbaka den gick det varken att kicka eller rulla igång den. jag började skruva isär den men hamnade i malpåse. i höstas drog jag igång projektet igen med att klyva blocket och såg att det var "hjulgranen" som blivit några kuggar fattigare som i sin tur låst motorn. redan när jag körde med den innan bestulningen för tio år sen var växelkorset mycket dåligt så det har jag åxå bytt samt hjjullager, nållager, packningar, etc. det ända jag inte har lossat är vevaxeln på den sidan som kopplingen sitter på. passar på att sätta dit en 177 cc nu. har ingen koll på om det är nått mer fel som uppkommit när den var stulen typ om elen funkar men när jag drar runt svänghjulet får jag gnista iaf. förövrigt har jag haft isär allt och lackat, smort upp.
Ta den kopplingen, byt lagret o packbox. Leta efter tandrester. Kontollera kopplingen o dess kugg, även pumpdetaljer. Kolla att alla delarna finns.
Du vet ju inte om tjuven kan ha meckat o sökt problemet med det trasiga 68-hjulet, o då skapat dagens problem.
Du vet ju inte om tjuven kan ha meckat o sökt problemet med det trasiga 68-hjulet, o då skapat dagens problem.
jo du har nog rätt, den kan ju va fulmekad! är nog bara att bita i det sura äpplet. kan jag få loss kopplingen utan att klyva motorn igen eller är det till att riva ner grejorna? man behöver väll en specialhylsa och en kopplingskompressor. tack fritte och alla andra som är fantastiska men nu blir det väll att ta ett glas vin till och invänta en ny härlig mekardag!
Är det O-ringen mellan block och kopplingskåpan som saknas? (Visst sitter det en så´n på PX oxå?)
Spinger man på pumpen har man i alla fall haft fart.
den sitter i ett spår så den har inget byggmått, eller, om den saknas märks det bara på att det läcker olja...madoc wrote:Är det O-ringen mellan block och kopplingskåpan som saknas? (Visst sitter det en så´n på PX oxå?)

jo det sitter en oring men som fritte säger tror jag inte att den bygger nått. ska hämta ut specialhylsan idag så får se hur det artar sig. spännande! 

har nu haft bort kopplingen och allt ser enligt mig ok ut. primärdrevet ligger mot brickan som ligger mot kullagret till vevaxeln så där kan den inte komma längre in. det ska väll ändå inte ligga nån distansbricka mellan block och kopplingskåpan? mässingskolven ser ut att ligga i en metallkorg som sticker ut en mm från aluminiumet i kåpan, rätt? börjar snart bli sugen på att fila ner denna skillnad för det är nog vad som saknas men det känns som alldeles fel sätt att gå vidare! desperat!
mässingskolven ser ut att ligga i en metallkorg som sticker ut en mm från aluminiumet i kåpan, rätt?
I Haynes manual ser den ut att ligga under, ta ur kolven o kolla
I Haynes manual ser den ut att ligga under, ta ur kolven o kolla
vippan som ligger under kolven kanske går att montera på 2 sätt, och kan vara felmonterad...
-
- Dekaltrimmare
På min Gtr ligger mässingen kant i kant med aluminiumet.
Men på din ligger den utanför? Är kopplingsarmen helt tillbakagången?
Om den är det, är det rätt "mässingsplunch"?
Men det blir samma problem om
du tar bort mässingen helt sa du?
Då pressar alltså kåpan direkt på kopplingen? Varför? Ligger brickan med fjädern rätt? Är det rätt bricka? Om ja, är det rätt kåpa?
Är det rätt koppling? Är kopplingskorgen djupare än orginal så den bygger mera utåt?
Är sen påskjuten hela vägen in med rätt kil?
Du skriver att den frikopplar när du pressar löst på kopplingen, är den hel, komplett, och ihopsatt på rätt sätt? Sitter låsringen i på rätt sätt på korgen
Den borde inte koppla ur så lätt, men framför allt ska den inte vara påverkad när kåpan är monterad.
Det låter ju som att någonting är antingen helt galet, alternativt väldigt enkelt fixat.
Det borde inte vara så svårt att se vart problemet ligger.
Går det att montera och dra åt svänghjulet utan att någonting tar i vid rotation?
Ta ett kort.
Men på din ligger den utanför? Är kopplingsarmen helt tillbakagången?
Om den är det, är det rätt "mässingsplunch"?
Men det blir samma problem om
du tar bort mässingen helt sa du?
Då pressar alltså kåpan direkt på kopplingen? Varför? Ligger brickan med fjädern rätt? Är det rätt bricka? Om ja, är det rätt kåpa?
Är det rätt koppling? Är kopplingskorgen djupare än orginal så den bygger mera utåt?
Är sen påskjuten hela vägen in med rätt kil?
Du skriver att den frikopplar när du pressar löst på kopplingen, är den hel, komplett, och ihopsatt på rätt sätt? Sitter låsringen i på rätt sätt på korgen
Den borde inte koppla ur så lätt, men framför allt ska den inte vara påverkad när kåpan är monterad.
Det låter ju som att någonting är antingen helt galet, alternativt väldigt enkelt fixat.
Det borde inte vara så svårt att se vart problemet ligger.
Går det att montera och dra åt svänghjulet utan att någonting tar i vid rotation?
Ta ett kort.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Skulle precis skriva samma sak.Johnny Sthlm wrote:Ta ett kort.
Kopplingskonstruktionen är mycket enkel, och det borde bara vara att skruva ihop. Jag tror det är mycket lättare att få hjälp och du kan få upp ett par beskrivande bilder...