Ta bort styrlåset?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast

Ta bort styrlåset?

Post by sssimon »

Aloha!

Med blixtens hastighet kastar jag mig vidare från bromspedalen http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=6332 och på styrlåset.
Hur får man bort det? Jag har ingen nyckel till låset ska tilläggas. Måste man borra ur det då?

/simon
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Ta bort styrlåset?

Post by Vespalun »

Hej!
Kolla på denna tråd http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... yrl%C3%A5s så kanske Du kan fixa en nyckel som passar.
Annars ta och sök på forumet efter just "styrlås" :wink:
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Fantastiskt!

Hade raskt borrat sönder låset i morgon om du inte hejdat mig.
Borde ju bara vara att gå till en nyckelmakare och köpa ett ämne om man inte hittar någon nyckel som passar.
Problemet med hur jag ska få loss styrlåset kvarstår dock fortfarande, trots idogt sökande här på forumet.
Och problemet att jag inte är en mästertjyv och har ringa erfarenhet i att dyrka lås. Eller är det så att när jag väl dyrkat upp låset så ploppar det ur rätt in i styrtunneln?

/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespagubben »

Hej!Hade samma problem när jag köpte min P200E -83.
Jag borrade ur låset enligt anvisningar i följande länk:
http://www.scooterhelp.com/tips/body/locks.html
Det var lite knepigt och man måste ha en väldigt vass borr så att man inte nitar ut de små mässingstiften utan de måste skäras av med ett rent snitt så att de lätt ramlar ut.
Alternativt så finns det massor av tricks på nätet, Googla t.ex. på "dyrka lås".
En låssmed kan säkert hjälpa dig att dyrka upp på några minuter, sedan droppar du bara in en ny cylinder som du även har reservnyckel till.

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Efter idogt pillrande börjar jag misstänka att det hade varit en utmaning att få upp låset även med den riktiga nyckeln.
30 år av stillastående har satt sina spår...

Känner fortfarande att jag inte riktigt fått kläm på själva kärnfrågan; Hur får jag loss styrlåset när jag väl dyrkat eller borrat upp det? Och måste jag borra upp det, går det inte att ta loss det ändå?

/s
GS
Nybörjare
Nybörjare

Post by GS »

På min GS 160 satt den fast mha en skruv inifrån enligt nedan. Ta en ficklampa och kolla, kan vara samma på en SS180
The GS column lock is unique among vespas: you remove it by screwing IN the tiny set screw on the top of the lock that is accessed through the top of the body with the headset off. Don't lose the little round barrell that actually locks the fork, or the spring. Both may fall down into the body when you remove the lock.
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Fick ur låset i förra veckan.

För närvarande har jag fullt upp med att köra film på gbg filmfestival mer eller mindre dygnet runt. När det spektaklet är över återkommer jag kanske med en bild eller två på hur jag gick till väga.

/s
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Nu så!

Filmfestivalen är över och alla filmer nerspolade i lådor igen så här kommer som utlovat ett par bilder på hur jag fick ur låset.

Eftersom låset inte på något vis gick att få upp (hade förmodligen inte gått att få upp ens med nyckel...) började jag borra för glatta livet. Men hur jag än borrade och stod i så gick inte låset att rubba.
Efter att ha försökt banka låset inåt kom jag fram till att det inte skulle ur det hållet. För att kunna dra ur låset så gängade jag hålet jag borrat upp och skruvade i en bult med mutter på.
Därefter var det bara att skruva på muttern med en distans emellan så gled låset så sakteliga ur.
Image

Image

Utan att darra på manchetten kan jag säga att det här var tråkigast hittills!

/simon
Post Reply