Bakvagnslagring

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Bakvagnslagring

Post by robmic »

Hej. Tagit bort vespa 50 motorn och skyndar långsamt med ett vevbyte. Med min takt så är det nog klart till sommaren...men...
Jag kände på axeln som går genom bakvaggans bussningslagring. Tycker den är ganska glapp (någon mm) Jag tror det är rätt axel.
Fråga-om jag kikar in i hålet så ser det en bit in nästan ut att vara något trekantigt. På båda sidor.
Är det slitage eller ser den så ut? Moppens hastighetsmätare står på 4000mil!!
Anledningen till frågan är att om jag står bakom moppen så lutar hela motorpaketet/hjulet åt höger upptill-vänster nedtill om moppen står "vågrätt".
Moppen har en gammal smäll på frontskölden på ena sidan men jag tror inte den är ramsne...
Mvh Robban
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Re: Bakvagnslagring

Post by Ikonen »

Om jag inte missminner mig så ser det ut så i genomgången.

Det kan inte vara bakhjulslagret som är slitet?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Jag ska dubbelkolla utgående bakaxel men det lilla jag kollat verkar den inte glappa.
Men då kanske det inte är något fel på bussningen....
Rent teoretiskt om vaggan i framkant ligger i våg (kolla med vattenpass) så ska utgående axel till bakhjulet också ligga i våg antar jag (parallellt).
/Robban
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Helt rätt Ikonen, tittar men in i "röret" så är det lite trekantigt.
När man stoppar in bulten (det Du kallar axel) och drar åt den så låser man effektivt det inre röret i motorupphängningen mot karossen, det röret är i sin tur gummiupphängt mot själva motorfästet, kolla på denna bild.
Vespa Smallframe Engine 6.jpg
(69.26 KiB) Downloaded 2 times
Glappar det är det en dåligt åtdragen bult (den ska dras ordentligt) eller då är det som Ikonen säger en glappande bakaxel eller bromstrumma. Bromstrumman sitter på splines och dom kan bli nötta, då glappar det, speciellt om man inte har brickan som ska sitta innanför muttern som håller fast bromstrumman.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Tack. Då fattar jag. Jag trodde lagringen/vridningen i vaggan var runt axeln, men då används den för att dra åt mot kaross. Skruven satt i allafall hårt när jag lossade.
Perfekt. Ska kika vidare i helgen.
/Robban
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Var i STHLM förbi EHR och köpte bussningar (del nr 35 på bilden längre upp).
Har förstått nu att det jag har är 2 bussningar och den varianten med ett långt rör. Detta rör har pressningar vilket gör att det ser ut som att det är lite trekantigt. Det som sitter i min vagga idag är något udda av bland annat gummit samt något i hårdplast plus röret. Misstänker att röret troligtvis är lite avkapat.
Ska försöka ta en bild men är det någon som gett sig på en sådan operation? Om jag förstått det hela rätt ska väl röret gå igenom bussningarna i gummi.Dessa busssningar sitter i varsin ände i motorvaggan och själva röret är väl det som är "distansen" mot själva karosseriet.
Är det något man ska tänka på?

/Robban
Post Reply