Motorklubben Scooter i Malmö?

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Motorklubben Scooter i Malmö?

Post by Seagrove »

I helgen var det marknad i Örebro. Hos en av säljarna låg denna lilla trevliga "pin". Jag tolkar MK som motorklubb och resten är ju läsbart. Är det någon, av klubbens äldre garde, som vet vad det var för sammanslutning?
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Aldrig hört talas om den. På 60-talet var det Vespa-klubbar som gällde, ivrigt påhejade och med ekonomiskt stöd av generalagenten. T ex Vespa Club Malmö och Vespa Club Göteborg där jag var aktiv.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Snygg! Jag har tolkat det som att de var Malmösektionen. Möjligtvis ingick det även Lambrettister och kanske andra märken, men de hade tät kontakt med VCS, i alla fall mellan 1963-68. Jag känner igen flera namn i medlemslistan, bland annat Allgoth. De gav även ut ett litet häfte: Scooterbladet. Klubblokal på Amiralsgatan 85.
/P
Image
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kul! Då var det före min tid, jag kom in i VCS sensommaren 1967.
/jens
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Sjukt snygg logga - är det möjligen en grip?
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Ser den inte ut som en aggressiv svala?
Tack för info, Paka!
Som sagt när de två stora stöttade sin resepektive märkesklubbar vore det märkligt om någon oberoende klubb lyckades hålla igång. Detta var ju före internet också!
Jah Seagrove

Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Var det inte Allgoth som sålde en parka/duffel med Vespa Club-märke för något år sedan?
Jah Seagrove

Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Precis. Och den här:
http://www.flickr.com/photos/26494620@N ... 004328981/

Hittade förresten ännu ett nummer av deras "Scooterbladet". Det var från 1959 och på det står årg 3. Minst 1956 till 1968 alltså, ingen dussinklubb.
/P
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Just det! Mäktigt pris. Har den lämnat landet?
Jah Seagrove

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Seagrove wrote:Ser den inte ut som en aggressiv svala?
en rov-svala
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Pratade med en trevlig äldre herre från Hamburg (Dieter, vilken som jag förstod det lyckades hålla Hamburgklubben vid liv när ockupationer och hippieliv verkade roligare för gemene tysk)
som genast nämnde eM Ka Scooter i Malmö, han hade haft mycket kul med dem. Herren i blå hjälm. Inte hans ACMA, han körde naturligtvis en Hoffmann som kan skymtas.
Image
Vi bytte lite prylar och jag fick en tuff banderoll.
Image
Pratade även kort med en engelsman som kom ihåg svenskar från Isle of Man på 60-talet.
Dessutom såg vi en engelsk super8-film där en Popolino med svenska skyltar dök upp, deltagandes i vad som såg ur att vara terrängkörning.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Paka wrote: Pratade även kort med en engelsman som kom ihåg svenskar från Isle of Man på 60-talet.
Dessutom såg vi en engelsk super8-film där en Popolino med svenska skyltar dök upp, deltagandes i vad som såg ur att vara terrängkörning.
Svenskar var över på Isle of Man Scooter Week flera gånger på 60-talet. Först ett gäng Göteborgare c:a 1965, där var bl a min vän Rutger Möller (numera boende i Helsingborg) med, och där förekom kanske även någon Pop.

1969 var Rutger och jag över, 1970 jag och ett stort gäng från Gbg, Uddevalla, Gävle och Stockholm. 1970 års resa har jag skrivit om både i Scooteristen och Scootering. Det ligger även lite bilder under Bildgallerier här http://www.scooterklubben.com/bildgalle ... -week-1970
/jens
Snobben
Drömmare
Drömmare

Post by Snobben »

MK Scooter i Malmö var i princip samma sak som Vespa Club Malmö. Jag tror att de hade en medlem som inte körde Vespa. Kolla med Kenneth Åberg (konsthandlaren) som var en Malmöbo som flyttade från MK Scooter till Vespa Club Göteborg.
pallgo
Nybörjare
Nybörjare

Post by pallgo »

Jag och min bror Thomas var med i MK Scooter i början av 60-talet, vi var anslutna till VC Sverige. Vi hade mycket utbyte med VC Köpenhamn som ofta var över hos oss på rundturer i Skåne och vi var med på träffar i Danmark. Jag vet att vi även hade besök av både stockholmare och göteborgare. Inte minst då vi ordnade en stor träff med gymkana vid stadionområdet i Malmö. Då fick vi poliserskott genom stan från klubblokalen till tävlingsplatsen. Tyvärr dog intresset ut i mitten av 60-talet när vi skulle in i lumpen.
Peter Allgoth
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Jag minns en Lambretta i klubben, en trevlig kille som gick på Sjöbefälsskolan. Själv var jag med -63 -- -66, sedan var det lumpen och Austin Healey Sprite Mk1 för hela slanten.
thomasallgoth
Drömmare
Drömmare

Re: Motorklubben Scooter i Malmö?

Post by thomasallgoth »

Eftersom jag var med i MK Scooter i Malmö på 60-talet skulle jag gärna byta till mig denna pin.
I byte kan lämnas 2st Vespa veteranpins. /Thomas Allgoth
Post Reply