Köpa sadel till GS (SIP vs Scooter Center)

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling

Köpa sadel till GS (SIP vs Scooter Center)

Post by blizzy »

Har två ganska dyra saker att köpa och behöver råd,tips.
Sakerna det handlar om är en sadel http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... VS24+.aspx och ett avgasrör http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... port+.aspx
(tänkte köpa dubbelpipig,rostfri-cromad).
Och det är till min 150GS(VS4T).jämför man mellan sip-scootershop och scootercenter på samma prylar,så skiljer det typ 1000:-,alltså sip är dyrare,då kan man ju tycka att valet är självklart,men är det självklart scootercenter man väljer då?Har aldrig själv handlat där,är det samma kvalitet som sip,hur skulle ni ha gjort i min sits?kolla gärna själva på prylarna på respektive hemsida.Alltså 150GS VS4T./Roger alias blizzy
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Köpa sadel till GS (SIP vs Scooter Center)

Post by jencla »

Jag har ingen koll på just de delar du tänker köpa men dock. Scootercenter har mycket gott rykte, väl så gott som SIP om du frågar mig. De har bl a ett tätt samarbete med MB i UK vad gäller Lambrettadelar och Mark Broadhurst skulle inte jobba med dem om de inte vore synnerligen seriösa.

Vad gäller själva delarna kan man inte veta var och av vem de tillverkats som säljs av SIP resp Scootercenter, men det är väl inte alltför många som tillverkar bitar till GS150. De kan mycket väl vara tillverkade i fjärran Östern men där tillverkas mycket bra grejor liksom en del junk. Dock tror jag inte risken är större att råka på dåligt tillverkade delar hos Scootercenter än hos SIP, snarare tvärtom.

Så slutsats, jag skulle satsa på att köpa från Scootercenter om deras pris är lägre.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

...köpte alla mina delar till Lambrettan ifrån Scotercenter Köln... på den tiden hade de oftast just de delarna jag letade efter på lager. Var oftast nöjd med delarna och de levererade snabbt.
Men när det gäller mina GS så har jag nästan utesluten handlat hos SIP - måste erkänna att jag inte hade en aning att det kunde skilja 1000;- mellan SIP & SCK...
Hittils har jag varit grymt nöjd med SIP när det gäller GS och Elit delar. Mycket de säljer är tillverkad i italien - därav också dyrare. Både SIP & SCK brukar hänvisa vem som är fabrikanten.
Bra exempel är blåset som är trasig på min GS och som behöver ersättas - det finns 3 varianter (Indiskt, Italienst Repro & NOS) att välja ifrån i webshoppen och det skiljer +1000;- mellan dessa...

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jag skulle bestaellt fraan SC i vilket fall som helst.

Bara paa grund av den anledningen att skulle det vara naagot problem sa svarar de paa mail och telefonsamtal, naagot som inte kan saegas om SIP.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

okej,det låter ju bra med scootercenter då,TACK!Är det någon här på forumet som har köpt dom prylarna jag ska ha på sip eller scootercenter?tänkte på passformen på blåset....
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Jag har köpt sådant avgassystem från BD-Scooters, passformen var sådär. Schysst ljud, ingen påverkan på prestandan över huvud taget.
Jag gick upp till 110 i huvudmunstycke efter att jag fått två värmenyp kort efter det att jag bytt till det avgassystemet. Efter det har jag inte haft några problem. Jag planerar att köra min GS från GBG till Oslo i maj, skall bara byta till Vespatronic innan. Sedan är det bara att hålla tummarna och köra på.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Om man inte tycker att de där blåsen är supersnygga skulle jag rekommendera originalsystemen. Annars lär de vara mycket billigare hos exempelvis Scootrs. De tillverkas garanterat där borta. Jag har till och med hört att de ger sämre prestanda.

hark wrote:Hej!
Jag har köpt sådant avgassystem från BD-Scooters, passformen var sådär. Schysst ljud, ingen påverkan på prestandan över huvud taget.
Jag gick upp till 110 i huvudmunstycke efter att jag fått två värmenyp kort efter det att jag bytt till det avgassystemet. Efter det har jag inte haft några problem. Jag planerar att köra min GS från GBG till Oslo i maj, skall bara byta till Vespatronic innan. Sedan är det bara att hålla tummarna och köra på.

/Hans
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

/Hans
okej,bra å veta om munstycket,om vi har samma fugge?
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Paka wrote:Om man inte tycker att de där blåsen är supersnygga skulle jag rekommendera originalsystemen. Annars lär de vara mycket billigare hos exempelvis Scootrs. De tillverkas garanterat där borta. Jag har till och med hört att de ger sämre prestanda.

/Hans
aha,nu blev jag fundersam......fan,synd,jag tycker dom dubbelpipiga e urläckra ju :roll:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

blizzy wrote:okej,bra å veta om munstycket,om vi har samma fugge?
UB23 S3, enda skillnaden är väl att du har 103 i munstycke standard.

Jag har haft funderingar på att byta till original ljuddämpare, men ljudet i denna, lite dovt och rejsigt, jag gillar det! Samtidigt är prestandasänkning av 8 hp inte något vidare, med så få hästar behövs alla :D

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Post Reply