Infästning av sidvagn på en Elit -53

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Infästning av sidvagn på en Elit -53

Post by henrikborjeson »

Så börjar det bli dags att ta tag i sidvagnsprojektet innan våren kommer på allvar.

Dock - när jag kollar infästningen ser den inte riktigt ut som på bilderna i manualerna och måtten stämmer inte riktigt. Är det någon hemmasnickrad eftermontering eller finns det flera infästningar?

Såhär ser lilla ändan ut

Image

och såhär ser breda delen ut, antagligen har vagnen stött emot något och stukat infästningen. Här saknas distanserna uppåt som sitter på lilla ändan

Image

Någon annan sidvagnsägare som känner igen detta och/eller vet hur det ska vara?

/HB
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Infästning av sidvagn på en Elit -53

Post by Paka »

Lilla änden ser ok ut , men den andra är nog hemsnickrad. Jag har alla mått för hur hålen ska borras i fotbrädan. Du borde kunna använda dem. /P
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Det är nog klokt att rikta noga så att hålbilden blir helt rätt.Man har små marginaler om hålen ska hamna snyggt och rätt i karossen.Viktigt också om man ska få rätt "toe-in".
Ola.G
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Paka wrote:Lilla änden ser ok ut , men den andra är nog hemsnickrad. Jag har alla mått för hur hålen ska borras i fotbrädan. Du borde kunna använda dem. /P
tack, jag fick borrmallen av Göran Roth så jag riktar upp den stora delen så den stämmer med de måtten. Förhoppningsvis är bakre delens hål och lilla ändan rätt så det är bara en del som behöver riktas.

Finns det något sidvagnsunderrede här i Skåne så man kunde kollat att inte röret blivit snett också?

/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Har tagit ut alla måtten baserat på en piaggioritning jag hade. Tyvärr så stämmer det inte med min sidvagn. I lilla ändan är det 68mm cc mellan hålen och enligt borrmallen ska det vara 126mm. Vet inte riktigt vilket som stämmer med hur det ska vara. Av bilderna på forumet verkar det som om avståndet ligger närmare 126mm. Någon som vet?

Alternativet är att positionera så röret hamnar rätt i längsled på scootern och sedan får man borra så det passar i fästena.

mvh/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Var uppe i garaget och kollade igen om det skulle kunna passa på något sätt. När man tittar noga på infästningarna ser de ganska hemmasvetsade ut på båda sidorna och vidden stämmer inte över huvud taget. Jag börjar misstänka att det är någon som byggt om det hela för att det skulle passa till en Super-59 eller en Popolino -63 eller någon annan largeframe scooter med 8" hjul (sidvagnen hade 8" kvar) - Surt

Kort sagt, det blir nog att bygga om hela infästningen efter originalmått och hålla tummarna för att det blir rätt. Ska leta upp ett underrede här i närheten och försöka få till en mall.

/HB
Post Reply