Nsu prima v funfstiern-1959

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Robert83
Drömmare
Drömmare

Nsu prima v funfstiern-1959

Post by Robert83 »

Hej alla! Jag är helt ny på detta forum och framförallt heeelt ny inom scooter och mc hobbyn. Har sedan tidigare enbart erfarenhet inom den fyrhjuliga hobbyn från väst. Jag sprang i veckan på denna Nsu prima som jag nu ska fixa till. Vore bra om man fick lite tips om vart man får tag på delar. Och andra nödvändiga kunskaper inom detta område.

Det som ska göras är följande.
. Montera isär
-lacka ev. gråmetallick och vita fält. tips är välkommna!
- Fixa till lister de finns-behöver riktas och putsas upp.
- få tag på klocka samt hastighetsmätare ev, renovera de som jag har. tips på perosner som kan renovera befintliga tas tacksamt emot.
- klä om sadlarna i passande kulör.
-samt kolla igenom hela scootern.

Har hastighetsmätare med hus och batterilåda till prima d om det är någon som vill utöva byteshandel:)

mvh Robert
Last edited by Robert83 on Thu 07 Oct 2010, 21:50, edited 1 time in total.
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hejsan Robert och välkommen in i scootervärlden och givetvis till forumet!

Nsu-trådar finns det inte så man kan tvinna rep av här direkt och det av den enkla andledningen att det är en hyggligt ovanlig scooter. Även om Det finns några maskiner inom klubben så är inte ej forumister med NSU-vurm någn mängdvara här.
En funfstiern är ju en fantastikt vacker och go scooter. De flesta som såldes
i Sverige hade tillbehörslampan monterad på framskärmen redan från början.
Antagligen för att över huvudtaget få sålt några scooters.
Nsu framstår i testerna som tillförlitlig men slö.
Jag har inte haft äran att provköra en 5-stjärna än men väl primamodellerna innan.
Dom känns som ungefär som LD fast inte så skramliga och mycket mera bottenstarka enligt min mening, samt himla trygga.
Kvaliteten på dessa scooters var något bättre än orginalet dvs Lambretta och om de flesta LD har blivit
stående pga tristess och nypna kolvar/trasiga växelarragemang så Har de flesta NSU blivit parkerade pga dålig laddning och taskiga batterier, en akilleshäl på fordon utan kick. En del av primorna är defekta i svingdelen, en känslig del som Lambretta
valde bort ganska tidigt och ersatte med pinntunn kardan istället.

Visst förekommer NSU på träffarna men det är inte ofta man ser dom. Väntar fortfarande på Sveriges första vråltrimmade 5-stjärna med effektblås. Vem blir först ? :twisted:

Att jaga delar hos de lokala handlarna är som att meta utan krok. SVårt att få napp. Besök marknader istället, eller ännu bättre Ebay/ tradera men om du är stadd vid kassa, besök
http://www.nsu-motzke.de
Ty där finns det största lagret på denna jord, men det kostar.
Dock så känner dom flesta scooterister till någon som har en Nsu i förrådet, och dessa nsu-fantsaster har en förmåga att alltid ha ½ scooter extra i delar. Annonsera på vår hemsida!

Välkommen i gänget och klubben, för du är väl strax medlem i SSK ?
Då får du även tillgång till matrikeln där du kan söka likasinnade som också kör NSU med stolthet!

Nu vill vi se bilder!!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Robert83
Drömmare
Drömmare

Post by Robert83 »

Tack för det varma välkomnandet! Ser det som en utmaning att bli den första med en råtrimmad prima:) har bra förutsättnigar då jag delar garage med en moppetrimmare av rang :twisted:
Skillnaden mellan en 5stjärna och en vanlig prima v var som jag förstod lampa på framskärmen samt att det fanns en klocka monterad samt den triangulära formen på mätarna., stämmer detta?

Hur blir man medlem i ssk, eller vart och hur mycket betalar jag?

Det verkar som det mest finns till denna scooter dock verkar både klocka och mätare skrot? Finns det någon som har kunskap att renovera dessa eller är det bara att slänga? Eller ska man kosta på och beställa från Tyskland (ca 5000)

Jag ska försöka lägga upp lite bilder under helgen har även en låda med prylar som behöver identifieras :o
mvh Robert
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Robert83 wrote:Hur blir man medlem i ssk, eller vart och hur mycket betalar jag?
http://www.scooterklubben.com/om-ssk/bli-medlem

Välkommen i gänget!
/jens
kassör SSK
scooterdaddy - gammal är äldst
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Klockor och mätare är alltid svåra prylar att hitta, men en duktig urmakare kan ibland hjälpa till.

Med risk för att röra till det hela. De tidiga primorna ser (oftast) ut så här
Image

och prima 5 såhär.

Image

Modellerna innan prima 5 hade 3 växlad låda å 146cc, Prima 5 kom med 4 vxl och hela 175cc!
Robert83
Drömmare
Drömmare

Post by Robert83 »

det är helt klart den gröna varianten som jag har. Ser även nu att jag även saknar vad jag tror är tippskydden som går längs sidan av scootern.
Tyvärr har jag inte hunnit tagit några bilder pga av inköp av flöer projekt :P Men det kommer!
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Ursäkta en fråga från en som är van att vrida på bägge handtagen.
På Prima5-bilden noterar jag två pedaler på vänster halva av fotbrädan. Är det fotväxel med tå - hälmetod på den?
Go classic, not plastic
nsu81
Drömmare
Drömmare

Re: Nsu prima v funfstiern-1959

Post by nsu81 »

Yes, det är för att växla upp eller ner.
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: Nsu prima v funfstiern-1959

Post by Ola Lång »

Hejsan i NSU-garaget!

Nu finns en H-mätare på tradera. Kanske kan var något för dig ?
http://www.tradera.com/Hastighetsmatare ... _127064972
Post Reply