Är det fler än jag som är seriöst sugen och intresserad av den nya PX:en som ska komma nästa år? Det pratas ju hit och dit om vilken kvalitet den håller men det återstår ju att se..
Likadant är det med priset. 30 eller 40.000kr? Oavsett så tycker jag att Vespas nya skotrar är på tok för dyra om man ser till vad man får och jämför med en stor mc.. men nog är man sugen!
Åh herregud.. man blir ju deprimerad. Hur fasiken kan de ta 40.000kr för en liten scooter? Det är ju inte direkt färddator, värmehandtag och ABS bromsar på den.
2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
colsson wrote:2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
Nämen du verkar ju nöjd UTAN en px, då behöver du inte köpa nån o då spelar ju varken styckepris eller kg-pris nån betydelse...
Med tanke på kvaliteten på de sista modellerna som kom innan de lade ner PX, samt kvaliteten på de 'orginaldelar' som finns att köpa nuförtiden, så skulle jag inte ta i den med tång ens. Åtminstone inte förrän någon försäkrat mig om att den håller 'normal' PX-kvalitet.
Hedge wrote:Med tanke på kvaliteten på de sista modellerna som kom innan de lade ner PX, samt kvaliteten på de 'orginaldelar' som finns att köpa nuförtiden, så skulle jag inte ta i den med tång ens. Åtminstone inte förrän någon försäkrat mig om att den håller 'normal' PX-kvalitet.
/G
jag har svårt att tro att Piaggio startar en nyproduktion utan att försäkra sig om kvaliteten, men hedge kan givetvis ha rätt...
Så länge som de menar allvar med nylanseringen, och tillverkar den i Italien, så blir det förmodligen inga problem alls. Det var när de la ut reservdels- och PX-tillverkningen på licens till Indiska LML som det sket sig alldeles. Tror bara det drabbade 06/07-modellerna. Har sett en 05'a och den hade en helt annan finish på t ex motorblocket och andra grejor. Samt förstås att det inte vara några problem med den.
Men kör de på med licenstillverkningen i Indien, så skulle jag som sagt tänka mig för både en och två gånger innan jag spenderade pengar på en.
EDIT: Till och med vissa ÅF'ar varnade kunderna för i allfall 07'orna...Alla garantireparationer tog för mycket tid och pengar i anspråk för att de skulle vara någon idé att sälja dom.
/G
fritte wrote:
Hedge wrote:Med tanke på kvaliteten på de sista modellerna som kom innan de lade ner PX, samt kvaliteten på de 'orginaldelar' som finns att köpa nuförtiden, så skulle jag inte ta i den med tång ens. Åtminstone inte förrän någon försäkrat mig om att den håller 'normal' PX-kvalitet.
/G
jag har svårt att tro att Piaggio startar en nyproduktion utan att försäkra sig om kvaliteten, men hedge kan givetvis ha rätt...
Hedge wrote:Så länge som de menar allvar med nylanseringen, och tillverkar den i Italien, så blir det förmodligen inga problem alls. Det var när de la ut reservdels- och PX-tillverkningen på licens till Indiska LML som det sket sig alldeles. Tror bara det drabbade 06/07-modellerna. Har sett en 05'a och den hade en helt annan finish på t ex motorblocket och andra grejor. Samt förstås att det inte vara några problem med den.
Men kör de på med licenstillverkningen i Indien, så skulle jag som sagt tänka mig för både en och två gånger innan jag spenderade pengar på en.
EDIT: Till och med vissa ÅF'ar varnade kunderna för i allfall 07'orna...Alla garantireparationer tog för mycket tid och pengar i anspråk för att de skulle vara någon idé att sälja dom.
/G
fritte wrote:
/G
Piaggio har inte råd att det som tydligen hände med 07:orna upprepas. Det är otroliga summor, tid o arbete nergrävt i att skapa ett så starkt varumärke som "Vespa" ändå är, det värdet kommer knappast att riskeras.
Någon som lämnat in en beställning redan? Skulle vara skoj med någon som berättar om hur det gick och hur den verkar. Röd eller blå? Finns det fler färger?
vespaco wrote:Någon som lämnat in en beställning redan? Skulle vara skoj med någon som berättar om hur det gick och hur den verkar. Röd eller blå? Finns det fler färger?
Nero Lucido, Montebianco, Rosso Dragon o Azurro Mediteraneo, dvs svart, offwhite, röd o blå. Fast svart o vit är väl inga färger...
colsson wrote:2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
Skön liknelse, skulle vilja kika i din fruktskål.
Min super 300 har automat vxl vilket slår de mesta Abs å gps tillval, å det till ett riktigt bra kilopris för en gourmé...
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX