Ang den nya Vespa PX:en

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
colsson
Lärling
Lärling

Ang den nya Vespa PX:en

Post by colsson »

Är det fler än jag som är seriöst sugen och intresserad av den nya PX:en som ska komma nästa år? Det pratas ju hit och dit om vilken kvalitet den håller men det återstår ju att se..
Likadant är det med priset. 30 eller 40.000kr? Oavsett så tycker jag att Vespas nya skotrar är på tok för dyra om man ser till vad man får och jämför med en stor mc.. men nog är man sugen! :D

Image

Image

Image

Image
/ Christian
perdahlberg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Ang den nya Vespa PX:en

Post by perdahlberg »

Kanske skön, men ack så ful.
Sadeln alltså.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93

Bajaj Chetak 125 -93 - såld
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det vore kul om importören tog in hundrafemtian! :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Fick ett datablad på MC-mässan, det blev 150 cc modellen, du får en femma tillbaka på 40' :mrgreen:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ska du byta ut din trogna P mot en ny fritte?
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kejj wrote:Ska du byta ut din trogna P mot en ny fritte?
Närå, de e knappast aktuellt att överge min kära p :mrgreen: :mrgreen:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Skönt, började bli orolig där, man ska inte rucka på ens grundvalar i livet!
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

fritte wrote:Fick ett datablad på MC-mässan, det blev 150 cc modellen, du får en femma tillbaka på 40' :mrgreen:
Har du fler uppgifter om modellen?
Är priset 35000:- eller 39995:-?
Hästkrafter?
Vill ju ha en sån där....
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by fritte »

moorflax wrote:
fritte wrote:Fick ett datablad på MC-mässan, det blev 150 cc modellen, du får en femma tillbaka på 40' :mrgreen:
Har du fler uppgifter om modellen?
Är priset 35000:- eller 39995:-?
Hästkrafter?
Vill ju ha en sån där....
pris 39'995:-

databladet gav ingen uppgift på effekt o vrid, hittade denna uppgift på nätet:
Power: 8.97 HP (6.6 kW),...
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Åh herregud.. man blir ju deprimerad. Hur fasiken kan de ta 40.000kr för en liten scooter? :evil: Det är ju inte direkt färddator, värmehandtag och ABS bromsar på den.
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Ett sätt att jämföra priser på industriprodukter är kilopriset.

Vespa LX125, 37'995:-/ 110kg = 345kr/kg

Vespa PX150 39'995:-/ 110kg = 363kr/kg

Vespa GTS 300 SUPER 61 495:-/161kg = 382kr/kg

Harley-Davidson FLHTK Ultra Classic Ltd 290 900:-/400kg = 727kr/kg

Honda VFR800X Crossrunner ABS 124 900:-/244kg = 511kr/kg

PX skulle med HD kilopris kosta 110 x 727 = 79'977:-

HD skulle med PX kilopris kosta 400 x 363 = 145'200:-
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

:)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hondans vikt är tankad o körklar, så olja o bensin i den har samma literpris som denna:

Image
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
/ Christian
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

colsson wrote:2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
Nämen du verkar ju nöjd UTAN en px, då behöver du inte köpa nån o då spelar ju varken styckepris eller kg-pris nån betydelse...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Med tanke på kvaliteten på de sista modellerna som kom innan de lade ner PX, samt kvaliteten på de 'orginaldelar' som finns att köpa nuförtiden, så skulle jag inte ta i den med tång ens. Åtminstone inte förrän någon försäkrat mig om att den håller 'normal' PX-kvalitet.

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Med tanke på kvaliteten på de sista modellerna som kom innan de lade ner PX, samt kvaliteten på de 'orginaldelar' som finns att köpa nuförtiden, så skulle jag inte ta i den med tång ens. Åtminstone inte förrän någon försäkrat mig om att den håller 'normal' PX-kvalitet.

/G

jag har svårt att tro att Piaggio startar en nyproduktion utan att försäkra sig om kvaliteten, men hedge kan givetvis ha rätt...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hedge, jag m.f. vet av erfarenhet. Men det kan ha ändrats, min automatvespa är av ypperlig kvalitet.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Så länge som de menar allvar med nylanseringen, och tillverkar den i Italien, så blir det förmodligen inga problem alls. Det var när de la ut reservdels- och PX-tillverkningen på licens till Indiska LML som det sket sig alldeles. Tror bara det drabbade 06/07-modellerna. Har sett en 05'a och den hade en helt annan finish på t ex motorblocket och andra grejor. Samt förstås att det inte vara några problem med den. ;)

Men kör de på med licenstillverkningen i Indien, så skulle jag som sagt tänka mig för både en och två gånger innan jag spenderade pengar på en.

EDIT: Till och med vissa ÅF'ar varnade kunderna för i allfall 07'orna...Alla garantireparationer tog för mycket tid och pengar i anspråk för att de skulle vara någon idé att sälja dom.

/G
fritte wrote:
Hedge wrote:Med tanke på kvaliteten på de sista modellerna som kom innan de lade ner PX, samt kvaliteten på de 'orginaldelar' som finns att köpa nuförtiden, så skulle jag inte ta i den med tång ens. Åtminstone inte förrän någon försäkrat mig om att den håller 'normal' PX-kvalitet.

/G

jag har svårt att tro att Piaggio startar en nyproduktion utan att försäkra sig om kvaliteten, men hedge kan givetvis ha rätt...
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hedge wrote:Så länge som de menar allvar med nylanseringen, och tillverkar den i Italien, så blir det förmodligen inga problem alls. Det var när de la ut reservdels- och PX-tillverkningen på licens till Indiska LML som det sket sig alldeles. Tror bara det drabbade 06/07-modellerna. Har sett en 05'a och den hade en helt annan finish på t ex motorblocket och andra grejor. Samt förstås att det inte vara några problem med den. ;)

Men kör de på med licenstillverkningen i Indien, så skulle jag som sagt tänka mig för både en och två gånger innan jag spenderade pengar på en.

EDIT: Till och med vissa ÅF'ar varnade kunderna för i allfall 07'orna...Alla garantireparationer tog för mycket tid och pengar i anspråk för att de skulle vara någon idé att sälja dom.

/G
fritte wrote:

/G

Piaggio har inte råd att det som tydligen hände med 07:orna upprepas. Det är otroliga summor, tid o arbete nergrävt i att skapa ett så starkt varumärke som "Vespa" ändå är, det värdet kommer knappast att riskeras.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Framtiden får helt enkelt avgöra samt bevisa detta. Tills dess kan vi endast spekulera, hoppas eller eventuellt lita på vår erfarenhet.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Någon som lämnat in en beställning redan? Skulle vara skoj med någon som berättar om hur det gick och hur den verkar. Röd eller blå? Finns det fler färger?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Någon som lämnat in en beställning redan? Skulle vara skoj med någon som berättar om hur det gick och hur den verkar. Röd eller blå? Finns det fler färger?
Nero Lucido, Montebianco, Rosso Dragon o Azurro Mediteraneo, dvs svart, offwhite, röd o blå. Fast svart o vit är väl inga färger... :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

fick igång scannern... :mrgreen:

Image
H12
Nybörjare
Nybörjare

Post by H12 »

colsson wrote:2009 köpte jag en splonkens ny BMW F650gs. Jag var och tittade på flera andra märken men kunde bara konstatera att BMW utklassade ALLA när det gällde vilka grejor som satt monterade som standard på hojen. Handtagsvärme, växelindikator, varningsblinkers och ABS bromsar.. Det var INGEN av de andra fabrikaten som kunde uppvisa samma utrustningsnivå på deras hojar, så valet blev ganska lätt. Jag försöker alltid att se till vad jag får för mina utlagda pengar när jag handlar. Oavsett kilopris. Det tittar jag på när jag köper frukt.
Skön liknelse, skulle vilja kika i din fruktskål.
Min super 300 har automat vxl vilket slår de mesta Abs å gps tillval, å det till ett riktigt bra kilopris för en gourmé...
Bloggar å rullar på "På rull med Bajen Vespan" 300 å Bajen Bucklan PX
Post Reply