Ändra utväxling på en Gtr
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Ändra utväxling på en Gtr
Jag skulle vilja att min Gtr går en aning snabbare och undrar därför om någon vet hur jag lättast ändrar utväxlingen, utan att byta ut motorn.
Är det nån som vet om 4:e växeln från en 200 eller Rally passar direkt på eller vilka modifieringar som i så fall behöver göras?
Alternativt om hela "julgranen" från nån annan modell passar osv.
Är det nån som vet om 4:e växeln från en 200 eller Rally passar direkt på eller vilka modifieringar som i så fall behöver göras?
Alternativt om hela "julgranen" från nån annan modell passar osv.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Hej
Jag tror att bara ändra utväxling gör att "moppen" inte orkar dra.
men om du nu vill prova så är det lättasta att byta det största drevet på julgranen mot ett med färre kuggar och motsvarande drev på kopplingen.
risken blir även att kopplingen inte hänger med.
att bara byta 4:e drevet som jag gjort på min T5 ger 2km/h på toppen vid samma varv, alltså inte värt jobbet....
En DR 177 och Si 24 förgasare samt en orginalliknande ljuddämpare(T5, sito+ el billig thai-burk) skulle jag satsa på om jag var du.
nästan pluggåplaj
mvh Calle
Jag tror att bara ändra utväxling gör att "moppen" inte orkar dra.
men om du nu vill prova så är det lättasta att byta det största drevet på julgranen mot ett med färre kuggar och motsvarande drev på kopplingen.
risken blir även att kopplingen inte hänger med.
att bara byta 4:e drevet som jag gjort på min T5 ger 2km/h på toppen vid samma varv, alltså inte värt jobbet....
En DR 177 och Si 24 förgasare samt en orginalliknande ljuddämpare(T5, sito+ el billig thai-burk) skulle jag satsa på om jag var du.
nästan pluggåplaj
mvh Calle
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Tror att uppväxlingskiten från Polini och Malossi (23/64) passar på GTR. Men då får du en rejält mycket högre utväxling och det orkar den inte dra orginal.
/G
/G
Johnny Sthlm wrote:Jag skulle vilja att min Gtr går en aning snabbare och undrar därför om någon vet hur jag lättast ändrar utväxlingen, utan att byta ut motorn.
Är det nån som vet om 4:e växeln från en 200 eller Rally passar direkt på eller vilka modifieringar som i så fall behöver göras?
Alternativt om hela "julgranen" från nån annan modell passar osv.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Jo jag har ju ett 177kit med en 24förgasare och bra ljuddämpare så jag har bra knuff i vespan upp till 100km/h och det är max, 100km/h på orginalmätaren, har ej kollat med Gps.
Så skulle vilja ha en längre 4:a, men kit för 2500 från sip är ointressant. Måste finnas ett billigare sätt.
Så skulle vilja ha en längre 4:a, men kit för 2500 från sip är ointressant. Måste finnas ett billigare sätt.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
De enda sätten att öka utväxlingen på Vespa är:
1) Öka primärutväxlingen (ympa på en från en annan motor, eller köpa färdigt kit)
2) Hitta högre utgående växeldrev som passar mot den julgran du har ( t ex Rally 200)
3) Öka omkretsen på bakhjulet (tveksamt)
Kitet blir nog det enklaste och billigaste i längden.
/G
1) Öka primärutväxlingen (ympa på en från en annan motor, eller köpa färdigt kit)
2) Hitta högre utgående växeldrev som passar mot den julgran du har ( t ex Rally 200)
3) Öka omkretsen på bakhjulet (tveksamt)
Kitet blir nog det enklaste och billigaste i längden.
/G
Johnny Sthlm wrote:Jo jag har ju ett 177kit med en 24förgasare och bra ljuddämpare så jag har bra knuff i vespan upp till 100km/h och det är max, 100km/h på orginalmätaren, har ej kollat med Gps.
Så skulle vilja ha en längre 4:a, men kit för 2500 från sip är ointressant. Måste finnas ett billigare sätt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Ok, jag kan väl erkänna att jag inte läst på så mycket om utväxlingen, men kikade mera på SIP och de va ju en djungel med drev.
Orginal verkar det vara ett 68 kuggs primärdrev, Samt ett 21kuggs på kopplingen. På scooterhelp gick det att räkna ut toppfarten med hjälp av primärdrevens kuggantal.
Så antingen byter jag till en 22/67 primär utväxling eller köperi "kittet" från pinasco artnr:10270806, med en längre 4:e växel.
Men då kostar det ju samtidigt.
Är det någon som har erfarenhet av att dreva om sin 125:a? Hur mycket kommer ni upp i? Med orginaldreven så gör min 100 sen vågar jag inte varva mer.
Orginal verkar det vara ett 68 kuggs primärdrev, Samt ett 21kuggs på kopplingen. På scooterhelp gick det att räkna ut toppfarten med hjälp av primärdrevens kuggantal.
Så antingen byter jag till en 22/67 primär utväxling eller köperi "kittet" från pinasco artnr:10270806, med en längre 4:e växel.
Men då kostar det ju samtidigt.
Är det någon som har erfarenhet av att dreva om sin 125:a? Hur mycket kommer ni upp i? Med orginaldreven så gör min 100 sen vågar jag inte varva mer.
Last edited by Johnny Sthlm on Thu 13 Jan 2011, 01:08, edited 1 time in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
En primärväxel består av ett drev o ett hjul, man måste byta båda. Här kan du se olika utväxlingar till PX:Johnny Sthlm wrote:Ok, jag kan väl erkänna att jag inte läst på så mycket om utväxlingen, men kikade mera på SIP och de va ju en djungel med drev.
Orginal verkar det vara ett 68 kuggs primärdrev, hur stor kan skillnaden bli om man monterar ett 67 eller tom ett 65kuggs?
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Man kan faktiskt klara sig med att byta ETT drev i primären. Jag drevade upp min PX125 genom att sätta på 22 kuggar på kopplingen. Det finns också ett 21 kuggars.
/G
/G
fritte wrote:En primärväxel består av ett drev o ett hjul, man måste byta båda. Här kan du se olika utväxlingar till PX:Johnny Sthlm wrote:Ok, jag kan väl erkänna att jag inte läst på så mycket om utväxlingen, men kikade mera på SIP och de va ju en djungel med drev.
Orginal verkar det vara ett 68 kuggs primärdrev, hur stor kan skillnaden bli om man monterar ett 67 eller tom ett 65kuggs?
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Ja det verkar ju vara helt klart det lättaste sättet att få upp den i 15-20km/h extraHedge wrote:Man kan faktiskt klara sig med att byta ETT drev i primären. Jag drevade upp min PX125 genom att sätta på 22 kuggar på kopplingen. Det finns också ett 21 kuggars.
Jag är osäker på vad jag har orginal i Gtr:en men det är säkert 20/68
Så 22kuggars kopplingen passade rakt på ditt stora primärdrev?
Hur blev den i resten av växlarna då, blev den för slö på ettan-tvåan?
Last edited by Johnny Sthlm on Thu 13 Jan 2011, 13:33, edited 2 times in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Om du har 20/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,98 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 7'623 rpm vid 100kph
Om du har 22/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,44 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 6'932 rpm vid 100kph
vid samma varv går den 10% snabbare, om motorn orkar förståss...
Om du har 22/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,44 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 6'932 rpm vid 100kph
vid samma varv går den 10% snabbare, om motorn orkar förståss...

-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
fritte wrote:Om du har 20/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,98 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 7'623 rpm vid 100kph
Om du har 22/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,44 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 6'932 rpm vid 100kph
vid samma varv går den 10% snabbare, om motorn orkar förståss...
Kan inte du konstruera en app med den där uträckningen

Ok, men kraft tror jag att det finns och 10% var väl ok för den enkla lösningen
Men SIP säljer ju en 67tandad primärdrev med en fjärde växel med 21/35
Vad blir hastigheten då på 8000varv med 20 resp 22 kuggars koppling?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Redan gjort... 
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
http://www.lofstrom.net/vespa/
EDIT:
Vid 8000 rpm, 20/68 och 21/36 kommer du upp i 107.64 km/h givet 3.5/10-däck.
Vid 8000 rpm, 20/68 och 21/35 kommer du upp i 110.71 km/h givet 3.5/10-däck.
Vid 8000 rpm, 22/68 och 21/35 kommer du upp i 121.78 km/h givet 3.5/10-däck.
/G

http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa.gear.calc.html
http://www.lofstrom.net/vespa/
EDIT:
Vid 8000 rpm, 20/68 och 21/36 kommer du upp i 107.64 km/h givet 3.5/10-däck.
Vid 8000 rpm, 20/68 och 21/35 kommer du upp i 110.71 km/h givet 3.5/10-däck.
Vid 8000 rpm, 22/68 och 21/35 kommer du upp i 121.78 km/h givet 3.5/10-däck.
/G
Johnny Sthlm wrote:fritte wrote:Om du har 20/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,98 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 7'623 rpm vid 100kph
Om du har 22/68 primär o 25/44 sekundär går motorn 5,44 varv då bakhjulet går 1 varv, så varvar den 6'932 rpm vid 100kph
vid samma varv går den 10% snabbare, om motorn orkar förståss...
Kan inte du konstruera en app med den där uträckningen
Ok, men kraft tror jag att det finns och 10% var väl ok för den enkla lösningen
Men SIP säljer ju en 67tandad primärdrev med en fjärde växel med 21/35
Vad blir hastigheten då på 8000varv med 20 resp 22 kuggars koppling?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Ändra utväxling på en Gtr
20/67 x 21/35 x 60 x 8 x 1,307 = 112,36 kph eller 7'119 rpm vid 100 kph,Johnny Sthlm wrote:Ok, men kraft tror jag att det finns och 10% var väl ok för den enkla lösningen
Men SIP säljer ju en 67tandad primärdrev med en fjärde växel med 21/35
Vad blir hastigheten då på 8000varv med 20 resp 22 kuggars koppling?
22/67 x 21/35 x 60 x 8 x 1,307 = 123,59 kph eller 6'472 rpm vid 100 kph dvs den storknar
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Hjulgran GTR hos SIP har 4ans drev 25 T, 4ans hjul 44, stämmer inte det??
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Jo orginal. Men de har en överväxel med ett 67drev och 21/35 på fjärde växelnfritte wrote:Hjulgran GTR hos SIP har 4ans drev 25 T, 4ans hjul 44, stämmer inte det??
Artnr: 10270806
Jag va nyfiken på vad hastigheten blev bara med det kittet
Enligt scooter help har jag 6,03 i utväxling orginal. Lite väl dåligt.
Med Pinascos kit får jag runt 5,13.
Men hur jag än leker med programmet så gör det störst skillnad att montera
Ett 22kuggars och ev ett 67drev bara.
Så får bli så
Lofstroms.net var ju en riktigt bra sida.
Nu har man lite mer kött på benen
Last edited by Johnny Sthlm on Thu 13 Jan 2011, 15:42, edited 1 time in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Nästa problem.
Ska beställa ny utväxling från SIPs inte helt perfekta hemsida
Vad är det för skillnad på artnr: 17473300 och 17473600?
Bägge passar på Gtr men ändå skiljer de sig ifrån varann. Någonting stämmer inte.
Ska beställa ny utväxling från SIPs inte helt perfekta hemsida
Vad är det för skillnad på artnr: 17473300 och 17473600?
Bägge passar på Gtr men ändå skiljer de sig ifrån varann. Någonting stämmer inte.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Det löste sig visst ganska enkelt.Johnny Sthlm wrote:Nästa problem.
Ska beställa ny utväxling från SIPs inte helt perfekta hemsida
Vad är det för skillnad på artnr: 17473300 och 17473600?
Bägge passar på Gtr men ändå skiljer de sig ifrån varann. Någonting stämmer inte.
Ringde ner till SIP och de kollade upp det och det visade sig vara de som gjort fel. Skrivit fel modeller på fel delar. Men det ska fixas direkt. Jag ska iaf ha 17473300
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Är det inte typiskt.
Står i garaget, fick hem delarna idag, 22kuggs kopplingsdrevet. Åker till garaget och river ner och isär motorn, ett par vajrar gick åt helvete men de kan jag ju byta. Letar i en timme efter den förlagda specialhylsan till kopplingen, får isär den med. Och märker att jag har både ett 22kuggars drev och dessutom ett 67kuggars på andra axeln.
Jag har räknat 10ggr för att verkligen vara säker.
Så nu står jag med en nedriven motor och måste byta delar och packningar i onödan.
Men ändå så visar den bara 100 på mätaren trots att den varvar högt?
Står i garaget, fick hem delarna idag, 22kuggs kopplingsdrevet. Åker till garaget och river ner och isär motorn, ett par vajrar gick åt helvete men de kan jag ju byta. Letar i en timme efter den förlagda specialhylsan till kopplingen, får isär den med. Och märker att jag har både ett 22kuggars drev och dessutom ett 67kuggars på andra axeln.
Jag har räknat 10ggr för att verkligen vara säker.
Så nu står jag med en nedriven motor och måste byta delar och packningar i onödan.
Men ändå så visar den bara 100 på mätaren trots att den varvar högt?
Johnny Sthlm wrote:
Jo orginal. Men de har en överväxel med ett 67drev och 21/35 på fjärde växeln
Artnr: 10270806
Jag va nyfiken på vad hastigheten blev bara med det kittet
Enligt scooter help har jag 6,03 i utväxling orginal. Lite väl dåligt.
Med Pinascos kit får jag runt 5,13.
Men hur jag än leker med programmet så gör det störst skillnad att montera
Ett 22kuggars och ev ett 67drev bara.
Så får bli så
Lofstroms.net var ju en riktigt bra sida.
Nu har man lite mer kött på benen
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Är det bara du som upplever det höga varvet eller har du stöd av en varvräknare eller nån kompis? Vibrationer eller allmänt rassel kan påverka din bedömning...
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Kör fortfarande på 6V så har ingen varvräknare.fritte wrote:Är det bara du som upplever det höga varvet eller har du stöd av en varvräknare eller nån kompis? Vibrationer eller allmänt rassel kan påverka din bedömning...
Nä inget stöd mer än känslan att varvar jag mer nu så kommer den skära.
Fast känslan av det hör nog ihop med att den nöp i 100 innan jag bytte munstycken i förgasaren. Sen dess har den inte nypt men känslan att den ska göra det finns kvar.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
men den har väl nära 7'000 rpm vid 100 kph, då ska det väl tjuta i motorn? Låt nån med liknande motor prova den o få hans uppfattning...Johnny Sthlm wrote:Kör fortfarande på 6V så har ingen varvräknare.fritte wrote:Är det bara du som upplever det höga varvet eller har du stöd av en varvräknare eller nån kompis? Vibrationer eller allmänt rassel kan påverka din bedömning...
Nä inget stöd mer än känslan att varvar jag mer nu så kommer den skära.
Fast känslan av det hör nog ihop med att den nöp i 100 innan jag bytte munstycken i förgasaren. Sen dess har den inte nypt men känslan att den ska göra det finns kvar.

-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Jag tycker att den borde gå fortare ändå. 110-115 iaf med den utväxlingen och varvet.fritte wrote:men den har väl nära 7'000 rpm vid 100 kph, då ska det väl tjuta i motorn? Låt nån med liknande motor prova den o få hans uppfattning...Johnny Sthlm wrote:Kör fortfarande på 6V så har ingen varvräknare.fritte wrote:Är det bara du som upplever det höga varvet eller har du stöd av en varvräknare eller nån kompis? Vibrationer eller allmänt rassel kan påverka din bedömning...
Nä inget stöd mer än känslan att varvar jag mer nu så kommer den skära.
Fast känslan av det hör nog ihop med att den nöp i 100 innan jag bytte munstycken i förgasaren. Sen dess har den inte nypt men känslan att den ska göra det finns kvar.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 81
- Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
- Location: Stockholm, Sweden
Re: Ändra utväxling på en Gtr
Sådär, nu har jag maxat den, 115-120 på mätarn och 99.87 på GPS:en, hade jag hållt ner skallen så hade jag kanske kommit över 100.
Men jag är nöjd så, det får duga.
Men jag är nöjd så, det får duga.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Re: Ändra utväxling på en Gtr
var det 100 enligt mätaren förut? I så fall går den ju 15-20 kph snabbare nu o de e väl bra?Johnny Sthlm wrote:Sådär, nu har jag maxat den, 115-120 på mätarn och 99.87 på GPS:en, hade jag hållt ner skallen så hade jag kanske kommit över 100.
Men jag är nöjd så, det får duga.
