Billigaste Oljan?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Billigaste Oljan?

Post by topps »

Vore roligt att veta vilken den billigaste 2-takts oljan man kan köpa är. Jag trode nog att det var billigast på Biltema tills jag hamande i Töcksfors köpsentrum där Karlssons http://www.karlsson.se sålde tvåtaktsolja för 38kr/litern.
Image

Biltema tar ju 44.90kr för samma kvantitet.

Jag har för mig (dåligt minne) att Coop Forum hade olja som var nere under 30kr men när jag var där sist tror jag den kostade 45kr.

Hittar ni något billigare???
/H
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Testa Eldorados matolja, finns billigt på willys, och det luktar härligt grillad korv när man kör enligt en viss person som testade det i sin popolino :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

har svårt att se vitsen med att jaga billig olja........:D
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Nja nu var det väl mest så att jag tyckte det var roligt att veta hur lite det kan kosta, inte så att jag far land och rike runt och letar extra pris. Tänkte det kunde vara roligt att hitta billigaste oljan och jämföra med dyraste, kanske som ett reportage i scooteristen. Klart finaste räserbygget får åka på dyra Motul oljan men borde inte vebodsrasset gå på någon billig smörja?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />Nja nu var det väl mest så att jag tyckte det var roligt att veta hur lite det kan kosta, inte så att jag far land och rike runt och letar extra pris. Tänkte det kunde vara roligt att hitta billigaste oljan och jämföra med dyraste, kanske som ett reportage i scooteristen. Klart finaste räserbygget får åka på dyra Motul oljan men borde inte vebodsrasset gå på någon billig smörja?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Du har en poäng där..
Om du med "vebodsrasset" (målande utryck) menar nåt äldre fordon, så är samtliga oljor på marknaden troligtvis bättre än de som såldes då åket var nytt..:)
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

om man tex kör en SS180 som ska ha 5% blandning får man ha i 0.5 dl olja per liter bensin. Om man kör på dyra oljan som tex Castrol TTS som kostar runt 150kr så kostar det 7.50kr för mängden man behöver till 1 liter bensin. Om man istället kör på Karlssons blandning kostar oljan man häller i 1.90kr per liter bensin :P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by topps</i>
<br />om man tex kör en SS180 som ska ha 5% blandning får man ha i 0.5 dl olja per liter bensin. Om man kör på dyra oljan som tex Castrol TTS som kostar runt 150kr så kostar det 7.50kr för mängden man behöver till 1 liter bensin. Om man istället kör på Karlssons blandning kostar oljan man häller i 1.90kr per liter bensin :P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu var det ju Biltemas för 44.90kr du jämförde med, dvs 2,25:-/l.
Om den drar 0,4l/mil, blir milkostnaden 5,16:-/mil (Karlsson) eller
5,30:-/mil (Biltema).
Om du kör 300 mil/år, spar du 42:- vilket ger dig möjlighet att köra 8,1 mil längre för att handla hos Karlsson, som ju ligger lite udda till...:)
Post Reply