tjenare alla glada vespaåkare!
nu jäklar är det äntligen på gång med renoveringen av min gammla px 125 som legat i malpåse efter att varit stulen för några år sen. motorn satt fast och bucklig som satan, några lager färg hade det kommit på åxå! nu är inte min vision att det skall bli tipptopp utan jag har bankat till den efter bästa förmåga och hammarlackat den svart och röd men maskinellt blir det helrenoverat! passar på att sätta dit ett 177 kitt men tänkte behålla orginalblås och spjäll under inkörning, ska väll inte va några problem eller? det röda blir i den infasade randen på skärmarna och tänkte därmed ha röda blinkers bak men svarta fram! vad tror ni besiktningen säger om det?
tacksam för svar, ni värkar va ett glatt gäng på den här sidan
pxemil wrote:tjenare alla glada vespaåkare!
nu jäklar är det äntligen på gång med renoveringen av min gammla px 125 som legat i malpåse efter att varit stulen för några år sen. motorn satt fast och bucklig som satan, några lager färg hade det kommit på åxå! nu är inte min vision att det skall bli tipptopp utan jag har bankat till den efter bästa förmåga och hammarlackat den svart och röd men maskinellt blir det helrenoverat! passar på att sätta dit ett 177 kitt men tänkte behålla orginalblås och spjäll under inkörning, ska väll inte va några problem eller? det röda blir i den infasade randen på skärmarna och tänkte därmed ha röda blinkers bak men svarta fram! vad tror ni besiktningen säger om det?
tacksam för svar, ni värkar va ett glatt gäng på den här sidan
Vilken färg det är på glaset har ingen betydelse så länge det lyser/blinkar gult.
Men de e klart att besiktningsmannen kan ha en annan åsikt än du om hur gult ditt röda glas blinkar
Tror du får problem med besiktningen där. Gula lampor under röda glas lär se mer röda än gula ut. Vita glas med gula lampor är ju standard på nyare årsmodeller = no problems, grå glas med gula lampor har jag själv kört med och det passerade också. Men din kombination är jag tveksam till.
Byter du till ett 177-kit måste du ställa om tändningen och byta till fetare munstycken i förgasaren. Sedan gäller det att din gamla dämpare inte är igensatt för då stryper den rejält. Eftersom du ökar effekten utan att byta utväxling får du dessutom en motor som går att varva väldigt högt även på fyran. Kräver viss försiktighet och känsla för att hålla!
/jens
tack för svaren! jag ffår väll slänga på ett par gula glas för besiktning. kör chopper annars så man är ju ganska van vid besiktningskitt jo munstycke och kallare stifft får man väll slänga på men jag har inte hittat större drev för växellådan, är granen från 200an bättre? får i.s.f tyvär en ny till 125 i veckan.
pxemil wrote:tack för svaren! jag ffår väll slänga på ett par gula glas för besiktning. kör chopper annars så man är ju ganska van vid besiktningskitt jo munstycke och kallare stifft får man väll slänga på men jag har inte hittat större drev för växellådan, är granen från 200an bättre? får i.s.f tyvär en ny till 125 i veckan.
Du byter primärutväxlingen inne i motorn för att växla upp den. Inte helt enkelt men det är så du måste göra.
Du ska inte bara byta till kallare stift utan även ställa om förtändningen. Har inte värdena i huvudet just nu men de finns säkert i någon annan tråd här på forumet.
/jens
tack för alla svar, nu har man ännu lite mer att fundera på! blir väll att beställa lite mer grunkor helt änkelt och inte sätta ihop motorn i helgen skönt att det finns ett så fantastiskt forum att fråga!
Så om jag förstår det rätt ska jag ha ett 22 kuggsdrev på kopplingen och ett 68 på julgranen, ställa ner tändningen 18 grader, byta till ett 8 stift samt ombestycka förgasaren till vad? nu blir det bara att bränna ur avgassystemet på gammalt moppemaner men vad rekomenderar ni att man lägger på för system sen?
pxemil wrote:Så om jag förstår det rätt ska jag ha ett 22 kuggsdrev på kopplingen och ett 68 på julgranen, ställa ner tändningen 18 grader, byta till ett 8 stift samt ombestycka förgasaren till vad? nu blir det bara att bränna ur avgassystemet på gammalt moppemaner men vad rekomenderar ni att man lägger på för system sen?
Jag hade ju redan 22kuggars på kopplingen upptäckte jag vid rivning av motorn så du kan få köpa mitt som jag köpte men inte behöver längre om du vill.