När jag hade liknande problem var det kabelbrott men tillräcklig kontakt för att det skulle funka, men inte tillräckligt för att det alltid skulle funka.
1. prova att koppla bort anslutningen till dödarn från motorn.
2. Kolla alla kablar rörande tändning med en ohmmeter.
fritte wrote:När jag hade liknande problem var det kabelbrott men tillräcklig kontakt för att det skulle funka, men inte tillräckligt för att det alltid skulle funka.
1. prova att koppla bort anslutningen till dödarn från motorn.
2. Kolla alla kablar rörande tändning med en ohmmeter.
(Har jag skrivit detta tidigare i denna tråd?)
Inte just det kanske men det gjorde Calle. Har mätt tändningsrelaterade saker, inga konstigheter. Som guran påpekar gjorde jag det när den var kall och den bråkar ju bara ibland och bara i typ 5 minuter... Ja, jag kanske ska ta bort dödarn bara för sakens skull. Tror dock att det är nått som blir varmt och självläker inom 7-10 minuter. Jag gör ju ingenting och sedan går den helt mirakulöst.
/fredrik
Johnny Sthlm wrote:Tja, hur gick det för dig? Jag har fått samma problem med min 125 Gtr, så är nyfiken å vad du gjorde för att lösa problemet?
Jag kopplade ur dödarkretsen och det har faktiskt inte inträffat igen. Om det mot förmodan sker igen är matarspolen på tändplattan en god kandidat till byta. Enligt Guran kan den ge rätt värden kall men när den blivit varm så hade han erfarenheter av att den fick ändrade värden. Vad det gällde soppatillförseln så har det varit ett villospår.
/f2
fredrikC wrote:
Jag kopplade ur dödarkretsen och det har faktiskt inte inträffat igen. Om det mot förmodan sker igen är matarspolen på tändplattan en god kandidat till byte.
/f2
Ok, på väg till åland så inträffade det en gång. Denna gång så gurglade den igång lite på tomgång och dog när man varvade på. Väntade någon minut till och sedan hoppa den igång. Hade varit fint om man kunde använda matningen avsedd till lyset för att testa mata med en annan spole. Men det går väl inte, såg det verkar vara ganska stor skillnad på ohm värdena som jag fick från Calle. Kollar jag elschemat så verkar det bara vara att rycka ur den röda ur tändpolen och sedan skifta inkommande grön till röd..... eller är det ingen bra ide?
/fredrik
fredrikC wrote:Kollar jag elschemat så verkar det bara vara att rycka ur den röda ur tändpolen och sedan skifta inkommande grön till röd..... eller är det ingen bra ide?
/fredrik
Nä, det var ingen bra ide, blir nog för lite kräm för att det ska bli någon gnista av det hela..
/fredrik
Ok, nu var det slutligen matarspolens tur. Beställde denna http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx , passade fint, dock har den bara 2.5 ohm i motstånd? Det måste ju vara nått fel på den eller hur? dryga 400 ohm låg den gamla på.
/fredrik
Nu är jag ingen expert på elektronik alls, men är det inte så att denna spole kanske har tunnare tråd än orginal, och därför uppvisar ett lägre mätvärde?
Edit: Öj, alltså, jag menade -tjockare- tråd.
Och har du mätt den monterad, mellan motorblock och plus?
/G
fredrikC wrote:Ok, nu var det slutligen matarspolens tur. Beställde denna http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx , passade fint, dock har den bara 2.5 ohm i motstånd? Det måste ju vara nått fel på den eller hur? dryga 400 ohm låg den gamla på.
/fredrik
Jag monterade den faktiskt i min enfald först innan jag mätte den. Spelar ingen roll om du mäter den monterad eller lös. Den gamla ger samma värde nu när den är bortmonterad...../f
Vill minnas att just matarspolen skall ha runt 400 ohms motstånd. Har den inte det vare sig monterad eller inte, skulle jag bli misstänksam.
Det är ju tyvärr så att alla 'orginaldelar' från Piaggio numera licenstillverkas av indier, och det jag sett hittills av den kategorin har gått raka vägen ner i det runda arkivet...
/G
fredrikC wrote:Jag monterade den faktiskt i min enfald först innan jag mätte den. Spelar ingen roll om du mäter den monterad eller lös. Den gamla ger samma värde nu när den är bortmonterad...../f
Ok, efter lite mailkonversation, utbyte av motormodell och motornummer så var SIP så snälla så att dom skickade en ny spole.
Det ironiska i detta är att spole nummer två också ligger på ett helt avigt ohm värde. 2.7 ohm.
Nu fattar jag ingenting. Denna spole, http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
beskrivs i den övre texten som att den ska passa bla p200e. I den undre listan står det att den ska passa px200 77-86.
Finns det någon px/p 200 som har en matarspole som ligger på typ 2.5 ohm?
Vad är det för spole jag får hela tiden?
Då min P2 tjuvstannat har det förutom elkabelfel berott på:
1. Lufthålet i tanklocket igensatt, dvs undertryck bildades i tanken så bensinen stannade där.
2. Efter byte av bensinslang som var längre än den tidigare, bildades troligtvis en luft- eller gasbubbla i slangen, osäkert, men med en slang 540 mm lång, 320 mm tank till chassiväg o de resterande 220 mm till fugge, så funkade det.
Tändplattan har ju sett likadan ut på alla modeller med eltändning sedan hedenhös, så...Du kan ju tillochmed använda Piaggios komponenter på Lambrettan, om du har en AF-tändning (som ju är en transplanterad P/PX tändning).
Den spolen du länkar till tror jag inte är den rätta. Färgen på tråden signalerar äldre modell, tråden är tunnare och förmodligen är den till brytarsystem.
Den har tjockare tråd och den färg som jag känner igen från P/PX-plattorna. Tror den är felbenämnd på siten som 'PK'.
Kvista in till Börje annars, skulle inte förvåna mig om han har den korrekta på hyllan.
Mvh
G
fredrikC wrote:Ok, efter lite mailkonversation, utbyte av motormodell och motornummer så var SIP så snälla så att dom skickade en ny spole.
Det ironiska i detta är att spole nummer två också ligger på ett helt avigt ohm värde. 2.7 ohm.
Nu fattar jag ingenting. Denna spole, http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... Vespa.aspx
beskrivs i den övre texten som att den ska passa bla p200e. I den undre listan står det att den ska passa px200 77-86.
Finns det någon px/p 200 som har en matarspole som ligger på typ 2.5 ohm?
Vad är det för spole jag får hela tiden?
Hedge wrote:
Den spolen du länkar till tror jag inte är den rätta. Färgen på tråden signalerar äldre modell, tråden är tunnare och förmodligen är den till brytarsystem.
Hej!
Du har troligtvis mer än ett problem. Tvärstopp brukar vara el-elaterat, svaghet och hostande brukar vara bränslerelaterat.
På min P200E -83 var dödarkabeln rutten så jag bytte den i preventivt syfte. Jag lyckades inte dra den nya fram till styret så jag köpte ett enkel låsbar strömbrytare (ELFA) som jag monterade dolt under sadeln. Då fick jag samtidigt ett extra stöldskydd, dels genom nyckellåset, dels genom att det är dolt under den låsbara sadeln.
Även om dödarkabeln ser bra ut så kan den ha skavanker efter så många år, t.ex.vid genomföringar, så det är säkrast att se till att den är helt OK längs hela kabeln! Tvärstopp vid fjädringsrörelse t.ex. efter enomkörning är ju inget man önskar sig.
Värme kan ge problem med ånglås i bränsleledningen om den ligger fel eller i böj. Når ångblåsan svalnat fungerar allt normalt igen och problemet kan vara svårt att upptäcka...Lycka till!