Hej.
Jag har tänkt att köpa en Vespa och har hittat ett lämpligt objekt, en touring 1960.
Dock är kickaxeln in ok.
Nån som vet om de är lätta att få tag i, vad de kostar o om det är mycket jobb att byta.
Hälsningar från en blivande (hoppas jag) scooterist.
Gutta wrote:Hej.
Jag har tänkt att köpa en Vespa och har hittat ett lämpligt objekt, en touring 1960.
Dock är kickaxeln in ok.
Nån som vet om de är lätta att få tag i, vad de kostar o om det är mycket jobb att byta.
Hälsningar från en blivande (hoppas jag) scooterist.
Om det är den i jönköping säger jag köp den snabbt som tusan innan den går på export
Kickaxeln kostar inte så mkt, men jag tror du får splitta motorn för att byta den. Inte så svårt egentligen men du behöver några verktyg för ett par hundralappar.
Pruta ner den en femhundring eller så med hänvisning till hur krävande arbetet är Och spring igång den tills du får tummarna ur.
På de gamla Touring sitter en kick med tunna splines som brukar gå sönder om inte kicken är fastspänd. Den kostar cirka 200:- att byta och det gör man på 10 minuter. Om kickaxeln ut från motorn är skadad är det värre
Ser ut att vara en fin hoj i väl bevarat skick - klart du ska köpa den och hade jag varit du hade jag åkt dit omgående
Nope man behöver inte lossa på kopplingen, ingreppet går att göra relativt smärtfritt om man nu bara ska byta kickaxel.
Du behöver bara svänghjulshållaren då Touring har en låsring/seegersäkring som ser till att svänghjulet åker av.
Jag drar en kort beskrivning..
Skruva av förgasaren och luftburken(gas och chokewiren är för övrigt de enda wirar du behöver lossa på).
Lägg ner vespan på sidan, skruva loss växelboxen med wirarna hängandes kvar.
Demontera svänghjul och tändplatta(markera exakt vart den sitter så den hamnar på samma plats sen) samt all el.
Lossa på stötdämparn, kräng ner hela motorn och skruva av topplock och cylinder. Dela på blocket och knacka ur den gamla kickaxeln ur blockhalvan. I med den nya och på med kicken. Ryck lite i kicken när du sätter ihop blockhalvorna så att kickaxeln och kickdrevet hamnar rätt. Montera ihop allt i omvänd ordning.
Lycka till!
Edit: Är den lätt att springa igång kanske operationen kan vänta till efter säsongen, då kan du ju gå igenom hela motorn i lugn och ro på arbetsbänken istället
Tack för tipsen, det verkar vara ett bra forum här.
Jag fick i gång den i går, fick springa några meter sen började den tända.
Inte startad på tio år, nytt stift o ny bensin sen gick den.
Om den är lättstartad får nog kickbytet bli ett vinter jobb.
Nu är motorn delad, ska passa på att byta lite lager o packboxar när jag ändå har isär den.
Det blir nog ett nytt växelkors också.
Måsta säga att det är en relativt lättmekad motor.
Finns det några enkla åtgärder man kan göra för att skrämma upp den lite?
Nä, kolvjackning funkar ju inte i detta fallet.
Funderar lite på ett cylinderkit med lite mer volym.
Är det någon som har erfarenhet av det?
eller om det finns andra smidiga lösningar, Jag är inte ute efter så mycket trimm, lite lagom så man hänger med lite bättre
på vägarna.
Standardtrimmet för en Touring är väl ett enklare trimcylinderkit (DR eller Olympia 177), ev en Sito Plus-dämpare, ev en 24 mm förgasare. Plus då givetvis ombestyckning av förgasaren och omställning av tändningen. Söker du här på forumet finns det säkert en del skrivet i ämnet.
Fast, problem, du får då en motor som är lätt att varva ihjäl om du inte antingen kör försiktigt eller dessutom byter primärtransmission. En och annan vevaxel har gått åt på sådana motorer som tokvarvats! Och vill du se hur det går till att byta till en PX-motor i en Touring har Peter Sundfeldt beskrivit det mycket noggrannt under Projekt. Lycka till!
/jens