Min Popolino -64 som bara rullat korta sträckor vartannat år i åtta år är nu på gång!.

Problemen med den har varit elektriska. Nu i somras efter 3-4 seriösa genomgångar av elen (sedan 2002) tröttnade jag och köpte elektronisk tändning. 6 månader efter det har jag nu lyckats fatta hur det funkar, räknat ut ungefär hur tändplattan ska vara vriden, borrat nya hål, fått gnista, startat motorn (första kicken) och kollat att den lämnar el till ljus o tuta. Check!

Nu med 12V och ett enkelt plus o minussystem lär det bli en fröjd att koppla ihop elen.
Här frågan till forum-experterna:
På vespapopolino.se finns grön instruktionsbok - säger tändning 26° och en röd instruktionsbok - säger 28°.
Visst borde det vara 26° på min -64?
I Stickys lambrettabok står det att man ska minska ner gradantalet pga den blyfria bensinen. Lambrettas original 21° och 23° ska enligt Sticky justeras till 19°. Alltså ner 2-4°
Ska jag tänka likadant på min Vespa? Ställa tändningen till 22 eller 24° stället för de 26 (28) som Piaggio ursprungligen angav? (Jag kollade med strob idag och nu verkar det vara c:a 28°)
Vad ska jag sikta på, kamrater: 22° 23° 26°?
Här ska köras 8tumshjul till Norge i sommar!
/Andreas