Hej
Har idag en eos 400d. Men har väl efter ett par år tröttnat på att släpa på den. Har gjort den så liten som möjligt med ett fast 30mm objektiv på och utan rem osv men den är fortfarande en liten klump. Har sett att många här är duktiga fotografer och tänkte höra om någon vet en mindre kamera där man ändå inte kompromissar bort färgåtergivning, brus osv.
Har tittat på Olympus E PL1 Pen. Den är ju relativt billig och i kombination med ett fast objektiv blir den ju relativt billig.
Har även tittat på Panasonic lumix, Fujifilm Finepix X100 (mest för att jag gillar utseendet) och på diverse annat. Men det är lite svårt att veta. Någon som känner till någon bra jämförelse eller som kanske har testat någon av dessa kameror. Tror mig nog kunna få 5-6000kr för min nuvarande utrustning och mycket mer pengar än så är jag väl ärligt talat inte sugen på att lägga.
Vill ha kvar bildkvaliten jag får med canonen men hade gärna sett att det får plats i fickan.. Helst i jeansfickan men jackfickan kan duga.
Jag använder Ricoh GR Digital III när jag är ute och kör. Den har raw, manuella inställningar och en riktigt bra ergonomi. Den har en fast brännvidd motsvarande 28mm. Dessutom är den ljusstark med största bländare f/1,9.
Jag har Olympys nya Pen alias E PL1 som en pocketkamera och har inte varit besviken. Endast suckat över blixten, som alltså saknas och har inte orkat läsa manualen så att jag får min stora blixt att fungera med den. Automatiskt gick den inte på när man slog i blixten. Och sedan är den litet tjatig när den alltid focuserar från min till max innan den beslutar sig för skärpan. Men det kan man leva med. Riktiga pocketkameror kan vara mycket, mycket värre.
Men annars har den varit skoj. En hel del olika förinställda programalternativ. Och så lugnar tanken att om man tröttnar på objektivet så kan man köpa ett annat utan att hela kameran behöver bytas. Min kom med en zoom och jag nappade den för 400 euro på ett erbjudande. Priset gick neråt när den nya versionen E PL2 skulle komma ut.
Saknar ännu kameraväska, så jag får vara försiktigt när jag släpar på den. Den är givetvis större än en riktigt pocketkamera, men zoomen är trevligt liten när den är i viloläge.
Tack för tankarna. Den långsamma focusen på olympusen oroar mig lite. Får åka till någon affär i staden och se om dom har så man kan klämma och testa lite.
johansjogren wrote:Har även tittat på Panasonic lumix...
Jag hade definitivt haft Panasonic LX5 med bland slutkandidaterna: Leica-optik med lägsta bländarvärde f/2.0, motsvarande brännviddsomfång 24-90 mm, medger fotografering i de klassiska formaten 3:2 och 1:1 (!) samt även 4:3 och 16:9, raw, närgräns 1 cm med mera. Troligtvis bara betydligt dyrare Leica D-Lux 5 på marknaden som kan matcha denna breda och goda prestanda.
Tack för tipset. Låter onekligen som en bra kamera. Har haft lite svårt att hitta dem i affärer bara. Får väl ta och resa till scandinavian photo dom verkar ha i lager.
Har för mig att jag såg Panasonic LX5:an i en reklamblaska från el-giganten denna vecka för ca 17-1800 nånting. Jag kan ha fel iofs. Men eftersom ämnet var på tapeten här så reagerade jag. Nu hittar jag inte annonsen igen såklart.
Nu har jag tagit mig ner till antingen olympus xz1 eller panasonic lx5. Har tittat och läst på dpreview och diverse andra hemsidor och de verkar snarlika med liten fördel för olympusen. Nackdelen för olympusen är att den inte har något känt leveransdatum. Priset är 4390 för panasonic och 4490 för olympus. Det verkar som att dom är väldig snarlika på de flesta punkter men olympusen har lite små fördelar. Dessutom har jag goda erfarenheter av olympus sen innan och panasonic har jag aldrig testat. Canons S95 ligger med på listan för att den är mindre och billigare men jag tror det lutar åt olympusen. Vill dock klämma och känna lite på den först.
Noterade att jag blandat min Olympus modellkod. Min var en E-P1 utan L. Vet inte vad skillnaden är mellan L-försedda och utan L. Utseendet är visst mera kompakt på den L-försedda?
Det går långsamt. Var och klämde och kände men blev inte riktigt nöjd med någon av de jag har tittat på. Så jag letar fortfarande.
Blev sugen på Fujis X100 men den är löjligt dyr. Och så har jag kikat på lite på leicas d-lux 5. Och panasonicen var väl ok men jag kände mig inte helt nöjd med den. Jag sitter ju inte i klistret för jag har ju min Eos 400d fortfarande. Den presterar ju bra bilder. Dock så hade filmning vart trevligt och att få mindre att bära på skulle vara ännu trevligare.
Om man har en systemkamera, så blir man nog alltid galen på mindre kameror som inte fattar och inte kan ställas in och... Esa har någon gång vänligt tittat på mig när jag får utbrott med lillen (E-P1an), men jag tröstar mig själv att det inte var en ersättare utan en "orkar inte släpa på en bättre". Typ slapphet skall bestraffas. Lillen gör så gott den kan och jag får finna mig med dess idéer. Saknar blixten.
Själv skaffade jag mig en Pentax K-5 för ett par veckor sedan. Så nu läser jag manual för brinnkära livet. Och önskar att jag skulle hinna ut och ta bilder... Så nu kan jag bli galen på kameror åt alla håll och kanter...
Länge sen nån skrev i tråden, men det kan väl inte störa att fortsätta:
Jag har i ett antal år till vardags kånkat runt på en Canon 30D med ett par tunga gluggar. Nu när jag irrar runt på Innovan mer och längre än med moppen så fungerar det inte bra med så stor kamera. Jag hade under långkörarsemestern med mig vår Canon IXUS 100 på Innovan, och då jag kan acceptera bildresultatet från de flesta situationerna så köpte jag mig nyss en Canon D10. En D10 är invändigt i stort sett en IXUS 100, fast vattentät till 10 meters djup och rätt stöttålig. Den har i vissa situationer lite mer kromatisk aberration är IXUS:en p g a skyddsglaset framför objektivet, men inget katastrofalt.
Det känns rätt befriande att ha lättare grejer med sig på hojen och rätt använd så är D10:an helt OK.
Troligen blir också det mer "seriösa" fotograferandet med systemkameran mer intressant när den inte rutinmässigt är med hela tiden.
Fast man bör nog ha hyggliga kunskaper inom fotografering för att inte bli allt för begränsad av en enkel kompaktkamera. I vissa lägen får man anpassa sig efter vad kameran klarar, och för att göra det snabbt så behövs definitivt mer än enbart fotografiska baskunskaper. En gång för länge sen ville jag bli fotograf och skaffade mig då så mycket utbildning som jag kunde. Nu blev det inget av den karriären, men kunskaperna sitter i bra och är till stor nytta.
Kom på att jag kunde slänga mina pentax-linser på Olympusen med en adapter. Det gjorde att den kameran får ett litet lyft och man slipper shoppa linser till den separat. Saknade väldigt större zoom, men var inte så glad på tanken att shoppa sådana linser. Så nu kan jag släpa liten kamera med litet extra tillbehör från den stora. Kan ju vara en tankeställare för någon som funderar.