Tändningsproblem V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
claes
Drömmare
Drömmare

Tändningsproblem V50

Post by claes »

Till alla på forumet...Jag har haft stor glädje av all kunskap som finns här på forumet under vintern då jag har renoverat en vespa 50L -69,tack för hjälpen. Det finns nu bara ett hinder kvar för att kunna njuta av vinden i mitt hår i sommar:
Tändstiftet får ingen gnista. Jag har mätt upp elsystemet till "dödarknappen" vilket ger utslag när jag kickar. Har provat tändstiftet och det funkar.Motorn startade innan renoveringen och det enda jag har gjort med motorn är en rengöring med borste samt motorrengöring på sprayburk. Kan jag ha fått ner fukt i motorn runt kabeln? Kan kabeln lossna utan att det syns? Hur felsöker man? Jag har under vintern inriktat mig på allt förutom motorn så jag kan tyvärr inte så mycket,vilket det ska bli ändring på nu i sommar.Är jättetacksam för svar/ MVH Claes
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Patrik_ »

Hur mår tändkabeln? Hur ser tändhatten ut? Smutsig kabel kan ge överslag och sprucken tändhatt likaså.

Hade nyligen strul med min Primavera, startade visserligen men gick mycket dåligt. Ny tändkabel och allt var som det skulle igen.

Det kan ju vara lönt att testa iaf - den kan ju vara vriden så att kopparkärnan inte ger intakt spänning.

/Patrik
claes
Drömmare
Drömmare

Post by claes »

Fick i gång motorn.... jag hade kopplat elen fel i dosan pga fel färg på kablarna. Skönt att det inte var värre än så.
claes
Drömmare
Drömmare

Post by claes »

Tack för tipsen.
Post Reply