Trög kick efter remontering av motor.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Kronblom
Nybörjare
Nybörjare

Trög kick efter remontering av motor.

Post by Kronblom »

Jag har en Rally 200 -72 motor som jag har klyvt och bytt vev och alla lager i. När jag nu ska sätta ihop motorhalvorna så går det bra, Bortsett från att kicken inte fjädrar tillbaka. Den har en viss tröghet nedåt, drar runt rätt ok, men tar sig inte tillbaka till startläge. Man får peta upp den igen. Är det här normalt innan man har startat motorn första gången? Det har ju blivit en del fett i alla lager under montering. Jag ska väl säga det att jag inte har rört kickaxeln eller dess fjäder under renoveringen. Den verkade funka fint när motorhalvorna var isär. Känner någon igen det här problemet? Har jag gjort något fel månne? Tacksam för tips!/Kronblom
Nisse Hult
Snider
Entusiast
Entusiast

Re: Trög kick efter remontering av motor.

Post by Snider »

Jag känner igen problemet. Man skulle kunna säga att jag har samma problem just nu. (tror jag ev kan ha skrivit om det i någon tråd). Jag har renoverat min rally 180 och då haft isär blockhalvorna. Ny kick och kickaxel...
Provade att "torrmontera" och kicken gick tillbaka fint. Sen smetade jag på packningsgegga på blockhalvorna och drog åt. Helt plötsligt ville inte kicken fjädra tillbaka. Jag började misstänka att något var lurt så jag tog isär halvorna igen, tog bort packningsgeggan och torrmonterade igen, då funkade det hur bra som helst, tills man drar åt bultarna som håller ihop blocken...

Drar jag bara ihop blockhalvorna lite försiktigt så fjädrar kicken tillbaka, men om jag slutdrar runt om så vill den inte fjädra tillbaka. Nu orkar jag inte montera isär igen utan hoppas på att det ger med sig efter lite användning...

Hittade inget på detta forum men då när det begav sig googlade jag runt lite och hittade en snubbe på ett forum i england som hade precis samma problem som du och jag (tror han hade en rally också). Tyvärr fanns det inget svar på den tråden... kanske betyder att det har löst sig... hoppas vi...

(jag har alltså inte kommit så långt att jag provstartat min rally ännu)
Vespa Rally 180 1971
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Snider wrote:Jag känner igen problemet. Man skulle kunna säga att jag har samma problem just nu. (tror jag ev kan ha skrivit om det i någon tråd). Jag har renoverat min rally 180 och då haft isär blockhalvorna. Ny kick och kickaxel...
Provade att "torrmontera" och kicken gick tillbaka fint. Sen smetade jag på packningsgegga på blockhalvorna och drog åt. Helt plötsligt ville inte kicken fjädra tillbaka. Jag började misstänka att något var lurt så jag tog isär halvorna igen, tog bort packningsgeggan och torrmonterade igen, då funkade det hur bra som helst, tills man drar åt bultarna som håller ihop blocken...

Drar jag bara ihop blockhalvorna lite försiktigt så fjädrar kicken tillbaka, men om jag slutdrar runt om så vill den inte fjädra tillbaka. Nu orkar jag inte montera isär igen utan hoppas på att det ger med sig efter lite användning...

Hittade inget på detta forum men då när det begav sig googlade jag runt lite och hittade en snubbe på ett forum i england som hade precis samma problem som du och jag (tror han hade en rally också). Tyvärr fanns det inget svar på den tråden... kanske betyder att det har löst sig... hoppas vi...

(jag har alltså inte kommit så långt att jag provstartat min rally ännu)
Sen smetade jag på packningsgegga på blockhalvorna och drog åt. Helt plötsligt ville inte kicken fjädra tillbaka.

Du nämner inte nåt om nån packning, är det för att du inte monterat någon? Packningen har en tjocklek på några tiondels mm, detta byggmått behövs för att kicken inte skall klämmas fast mellan blockalvorna...
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Tjena

Jo jag hade en riktig packning på. Så det är inte gegga som ersätter packningen utan lite lagom av någon annan typ av smet.
Vespa Rally 180 1971
Kronblom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kronblom »

Tjena Snyder!
Tack för dina stöttande ord! Allt verkar ju ok för övrigt så jag tror jag lägger mina funderingar åt sidan och går vidare med ihopmonteringen av motorn. Jag köpte den i nedplockat skick och hoppas få ihop den utan vidare överraskningar. Nu stundar elsystemet. Original har motorn ett "Femsatronic"-system. Ska försöka få fason på det. Din Rally, är det något nytt projekt? Går det bra för övrigt?
Nisse Hult
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Kronblom wrote:Tjena Snyder!
Tack för dina stöttande ord! Allt verkar ju ok för övrigt så jag tror jag lägger mina funderingar åt sidan och går vidare med ihopmonteringen av motorn. Jag köpte den i nedplockat skick och hoppas få ihop den utan vidare överraskningar. Nu stundar elsystemet. Original har motorn ett "Femsatronic"-system. Ska försöka få fason på det. Din Rally, är det något nytt projekt? Går det bra för övrigt?
Köpte den i fungerande skick för några år sedan, lyckades efter lite om och men klara av en besiktning, men när kickaxeln gick av tyckte jag det var lika bra att börja fixa lite på henne... och när motorn ändå skulle öppnas tänkte jag att det var lika bra att passa på att byta lite prylers, och vips börjar det likna en totalrenovering.... (inte riktigt men)

Man skulle väl kunna säga att det går framåt om än långsamt... målet nu är få henne att rulla till snön försvinner. Problemet är väl som vanligt att få tiden att räcka till. Samt att man måste jaga delar under renoveringens gång som man trodde inte skulle behöva bytas... Har skrivit lite i denna tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=4&t=5648
Vespa Rally 180 1971
Kronblom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Kronblom »

Ohoj Snider! (notera den korrekta stavningen...)
Jag har nu monterat ihop elsystemet, konverterat från femsaspole till ducati. Lödning av små elektroniska komponenter. Otroligt vilka goda råd man kan få via nätet! Allt klart med andra ord och jag drog igång den idag i ställningen. Vilken känsla när den går igång på första kicken!!!! Kicken hittade tillbaka själv.Så det är nog inte så mycket att oroa sig över det där. Jag hade bara motorn igång ngn minut. men den verkar må bra. Jag såg att du är Västeråsare. Cruising till våren?
Nisse Hult
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Kronblom wrote:Ohoj Snider! (notera den korrekta stavningen...)
Jag har nu monterat ihop elsystemet, konverterat från femsaspole till ducati. Lödning av små elektroniska komponenter. Otroligt vilka goda råd man kan få via nätet! Allt klart med andra ord och jag drog igång den idag i ställningen. Vilken känsla när den går igång på första kicken!!!! Kicken hittade tillbaka själv.Så det är nog inte så mycket att oroa sig över det där. Jag hade bara motorn igång ngn minut. men den verkar må bra. Jag såg att du är Västeråsare. Cruising till våren?
Trevliga nyheter! ...då kanske jag legat sömnlös i onödan över kicken. Ska bli grymt spännande att provstarta när jag väl får till det sista som är kvar nu... Klart vi kan dra en repa till våren, tycker inte man ser så mycket vespor här i stan.
Vespa Rally 180 1971
Post Reply