Måste man ha backspegel vid besiktning?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
colsson
Lärling
Lärling

Måste man ha backspegel vid besiktning?

Post by colsson »

Nu har jag bokat tid för första besiktningen av Vespan när den är i min ägo.
... men måste jag montera en backspegel? Hur har det gått för er andra?

Backspeglar

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
/ Christian
Ronnie
Lärling
Lärling

Re: Måste man ha backspegel vid besiktning?

Post by Ronnie »

Hmmm...hade faktiskt ingen aning om att det stod så i regelverket. Jag har iaf besiktat både Touring (60:a) och Lambretta Silver Special (-67:a) helt utan backspeglar flera gånger utan att de sagt något om det.
Kanske bara haft tur dock, vad vet jag?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Visst står det att motorcyckel efter 1999 (17 juni) SKA ha backspegel men en MC 1968 ellet tidigare FÅR var utrustad med endast en backspegel.
SKA, tvingande :evil:
FÅR, lite valfritt 8)
Så tolkar jag det i alla fall.

Det är nog inga problem att besikta utan, min PX200 -93 behövde i alla fall inga.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Jag har aldrig fått påpekande på någon av mina scootrar om backspegel på något vis. Då är den äldsta från 1954 och den yngsta från 2002. De har inte haft backspegel kanske ska påpekas.
Däremot så för två år sen så fick jag vid en rutinpoliskontroll blåsa och allt som hör till. De kollade även, JUST backspegeln. Jag kör den sportiga tyska varianten med spegel så långt ner så möjligt på skölden. Precis ovanför där fotlisten börjar, ja ni fattar. Poliserna var lite skeptiska till att man kunde se tillräkligt, så en polis satte sej upp på min PX200 och en annan polis ställde sig en bit bort.
Jag fick okej och vi stod och snackade om speglar hit och dit och att denna lagen finns i tyskland, det visste jag men att jag trodde inte den fanns i sverige.
Hursom helst så slutade det bra. Dumt nog så glömde jag fråga vad bötern var fall man hade glömt backspegel.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Micool: Var det den från 2002 du körde då, alltså? Annars verkar det ju skumt att de skulle kolla så noga.

Vespalun: Jo - så skulle det ju kunna vara. Fast lite omständigt att uttrycka det på det viset om det skulle vara så, kanske? Intressant följdtanke då är om de INTE får ha fler än en backspegel? Så skulle man ju kunna tolka det. Jobbigt för modsen i så fall... :lol:
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

colsson wrote:Nu har jag bokat tid för första besiktningen av Vespan när den är i min ägo.
... men måste jag montera en backspegel? Hur har det gått för er andra?

Backspeglar

Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.
Flumigt värre...
Jag tyder det som MC 68 o tidigare får, men måste inte, ha endast en backspegel men kan givetvis ha flera...
Vad en MC efter 1969 o före 17 juni 1999 skall, bör eller får ha i spegelväg verkar inte framgå...
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Ronnie wrote:Micool: Var det den från 2002 du körde då, alltså? Annars verkar det ju skumt att de skulle kolla så noga.
japp min svarta från 2002
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Men även den tråden är förvirrande.
Vad är det slutgiltiga svaret?
Själv åker jag och besiktigade med endast en backspegel och det gick bra
Körde utan först men märkte att det va ganska skönt att ha lite uppsikt bakåt ändå
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

när jag besiktiga min 59a kom det inte ens upp till disskussion att det är bra att ha, men som sagt det beror nog på årsmodellen om den behöver eller inte, min gubbe blev förvånad av att den hade bromsljus,
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag har tolkat det så här:
Fram till 1999 slipper man backspeglar om man har lust. Före 68 får man ha bara en om man har lust.
Det är bara att läsa vidare om man vill veta exakt hur (de eventuella) backspeglarna ska vara beskaffade.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%2 ... oc38949598
/P
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Så det betyder alltså att en Motorcykel mellan 69 och 99 inte behöver backspegel, men finns det ska det vara två. Ologiskt och faktiskt helt idiotiskt, men då vet vi.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Köra utan backspegel är oklokt. Det är väl kul o veta vad som händer bakom när man är ute o kör, speciellt om man kör ett så slött fordon som en scooter? :mrgreen:
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Slött och slött min gör lätt 90-100 på mätaren och då kan man placera hojen där den ska var placerad, på vänster sida i eget körfält så ingen pressar sig om fast det inte finns plats.

Men visst speglar är bra och det är på gång, men de j-larna på SIP skickar ju aldrig backspegel hållaren morr....
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Fredde wrote:Slött och slött min gör lätt 90-100 på mätaren och då kan man placera hojen där den ska var placerad, på vänster sida i eget körfält så ingen pressar sig om fast det inte finns plats.
OK, byt ut ordet "slö" mot "blygsam effekt" så låter det inte så negativt... Min P200 går som din Vespa, kanske nån km snabbare.
Jag kan åka runt i Roslagen en hel dag utan att möta, köra om eller bli omkörd av ett fordon med lägre effekt än Vespan, exklusive moppar, cyklister, hästkärror o käringar med stavar förståss.

Vespans generöst stora charm sitter knappast i motoreffekten...
:mrgreen:
Post Reply