Hej!
Har idag ett (slitet) Polini 133-kit på min Primavera och det börjar bli dags för lite uppfräschning. Funderar på ett Malossi 136-kit istället, är det någon som har erfarenhet av det?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 36cc+.aspx
Undrar främst om kitet är "bolt-on" och om det fungerar väl ihop med en Polini-ljuddämpare? Hur är karaktären jämfört med Polini 130/133 - är det liknande effektkurva? Kan tillägga att jag kör slidmatat.
Tacksam för alla synpunkter!
Mvh
/ Fredrik
Erfarenheter av Malossi 136?
Re: Erfarenheter av Malossi 136?
Har ingen personlig erfaranhet men har den uppfattningen att Malossin kräver mera modifieringar för att fungera bra. Som bäst fungerar den väl med reed direkt på cylindern. Karaktären skiljer också. Malossin gillar varv och en kort 4de växel är så gott som ett måste.
Polinin har väldigt mycket potential. På GSF fick en kille nyligen 28hk från en slidmatad polinimotor.
Skaffa en ny kolv, GS ringar och borra cylindern. Bredda avgasporten till 65-68% av cyl.diametern, gör den rak i övre kanten och ge hörnen av porten en radie av 3mm. Fixa till porttiderna till ca 120/184. Kommer till detta genom att höja cylindern ca 2mm. Svarva ner övre sidan av cyllen så du får ett squish på ca 1mm.
Tillika så är det bra att förlänga insugstiden litet grann. Om du kollar hur länge veven håller isuget öppet märker du att totala insugstiden ligger vid ungefär 155 grader, 100 före ödp och 55 efter ödp, detta med mazzu race vev. Något i stil med 180 grader kunde vara lagom. 125 före och 55 efter. Det får du genom att öppna veven ytterligare och fräsa ner tätningsplattan i vevhuset.
Här är ett clip på en polini som jag byggde nyligen, bilder på de flesta ingreppen.
http://www.youtube.com/watch?v=9PVGPwSkJGE
Norrie Kerrs vespa trimnings guide, täcker det mesta
http://scoot.net/misc/TuningVespas.pdf
Här mitt polini bygge, lite samma saker på gångs
http://davedaniel.proboards.com/index.c ... 554&page=1
Polinin har väldigt mycket potential. På GSF fick en kille nyligen 28hk från en slidmatad polinimotor.
Skaffa en ny kolv, GS ringar och borra cylindern. Bredda avgasporten till 65-68% av cyl.diametern, gör den rak i övre kanten och ge hörnen av porten en radie av 3mm. Fixa till porttiderna till ca 120/184. Kommer till detta genom att höja cylindern ca 2mm. Svarva ner övre sidan av cyllen så du får ett squish på ca 1mm.
Tillika så är det bra att förlänga insugstiden litet grann. Om du kollar hur länge veven håller isuget öppet märker du att totala insugstiden ligger vid ungefär 155 grader, 100 före ödp och 55 efter ödp, detta med mazzu race vev. Något i stil med 180 grader kunde vara lagom. 125 före och 55 efter. Det får du genom att öppna veven ytterligare och fräsa ner tätningsplattan i vevhuset.
Här är ett clip på en polini som jag byggde nyligen, bilder på de flesta ingreppen.
http://www.youtube.com/watch?v=9PVGPwSkJGE
Norrie Kerrs vespa trimnings guide, täcker det mesta
http://scoot.net/misc/TuningVespas.pdf
Här mitt polini bygge, lite samma saker på gångs
http://davedaniel.proboards.com/index.c ... 554&page=1
Re: Erfarenheter av Malossi 136?
Tackar så mycket för ditt svar samt alla länkar!
Ska studera allt litet närmare innan jag eventuellt skrider till verket.
Avvaktade med nytt cylinder-kit vid senaste beställningen, koncentrerar mig på tändningen så länge och beställde bl a ny tändplatta och kabelstam - ska bli skönt att förhoppningsvis få ordning på det elektriska efter alla problem jag dragits med på den punkten...
Det där med GS-ringar, vad är det för speciellt med dem? Och termen "squish" - vill någon ha vänligheten att utveckla dess betydelse litet grand?
Mvh
/ Fredrik

Avvaktade med nytt cylinder-kit vid senaste beställningen, koncentrerar mig på tändningen så länge och beställde bl a ny tändplatta och kabelstam - ska bli skönt att förhoppningsvis få ordning på det elektriska efter alla problem jag dragits med på den punkten...

Det där med GS-ringar, vad är det för speciellt med dem? Och termen "squish" - vill någon ha vänligheten att utveckla dess betydelse litet grand?
Mvh
/ Fredrik