Montering av fjäder på framgaffel, touring -58
Montering av fjäder på framgaffel, touring -58
Hej igen
Försöker med våld och kärlek montera fjädern i det övre fästet på min touring -58. Spelar ingen roll hur mycket jag bänder så vill den inte "hoppa på plats". Någon som har tips om hur man gör detta på enklast sätt. Alla tips välkomna, och....lacken har redan skitit sig.
/Clas
Försöker med våld och kärlek montera fjädern i det övre fästet på min touring -58. Spelar ingen roll hur mycket jag bänder så vill den inte "hoppa på plats". Någon som har tips om hur man gör detta på enklast sätt. Alla tips välkomna, och....lacken har redan skitit sig.
/Clas
/Clas
Re: Montering av fjäder på framgaffel, touring -58
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Kan du inte pricka hålet eller kan du inte gänga på det övre "blecket"?
/P
/P
Det är förmodligen jag som är trög, men jag försöker följa "How to restore...blabla". Som jag fattar det så fäster man nere i svingen på den ledade aluminiumklumpen, sen pressar man ihop fjädern och för in den gängade tappen underifrån i hålet i blecket uppe på framgaffeln. Detta ska då göras genom att bända med....nått. Jag lyckas inte trycka ihop fjädern tillräckligt och de gånger jag gjort det så är det j...la järnet jag bänder med i vägen. Alltså får jag inte in den gängade tappen i hålet i blecket. Gör jag bakvänt?
Är jag dum så säg det.
/Clas
Är jag dum så säg det.
/Clas
/Clas
Nej, dum tror jag inte att du är.
Fortsätt inte om det jäklas utan knacka ut den nedre axeln och börja med att fästa den övre delen av fjädern i stället.
Du borde även kunna gänga av fjädern från den nedre "klumpen", montera överdelen i gaffeln, dra åt muttern lite löst och sedan gänga på fjädern igen.
/P
Fortsätt inte om det jäklas utan knacka ut den nedre axeln och börja med att fästa den övre delen av fjädern i stället.
Du borde även kunna gänga av fjädern från den nedre "klumpen", montera överdelen i gaffeln, dra åt muttern lite löst och sedan gänga på fjädern igen.
/P
Ok, nya försök. Knacka ur axeln känns halvkul med tanke på de fina nållagren som jag just lyckats få på plats
. Tackar för tips!
/Clas

/Clas
/Clas
Nu har jag försökt alla varianter och faktum är att fjädern, oavsett metod, måste komprimeras för att komma på plats. Om jag lossar det nedre fästet så är alla "hålen" inte i linje när axeln ska tillbaka utan att fjädern trycks ihop. Att komprimera fjädern, få alla hål i linje, ha nållagren på plats, föra igenom axeln samt att få dit o-ringarna på en gång känns lite väl..... Så det kanske är ursprungsvarianten med muskler som gäller, eller? Fjädern är ca 190 mm lång, så det ska väl vara rätt.
/Clas
Ja, det är rätt fjäder. Kan du mäta mellan centrum på axelhålet längst ner på gaffeln upp till överkanten av den plåt där fjädern ska fästas?
Eller ännu hellre, ta en bild på hur det ser ut.
/P
Eller ännu hellre, ta en bild på hur det ser ut.
/P
Last edited by Paka on Tue 14 Dec 2010, 16:45, edited 1 time in total.
Klart det är rätt fjäder, du borde ju veta..... Avståndet är 20,5 cm.
/Clas
Av de där bilderna att döma förstår jag inte varför du inte kunde få dit fjädern med axeln i. Det är ju minst ett par cm till godo?
Nä, men på bilden är inte "hålen" för axeln i linje. Om jag lossar fjädern i överkant, fäster den där nere och för i axeln på plats, så tar fjädern i framgaffeln på insidan vid det nedre fästet, vilket gör att svingen inte kan föras nedåt så mycket som visas på bilderna. Och då blir det tajt..... Men jag måste göra något konstigt, kan bara inte komma på vad..... Surt med så nya, bra, fina delar!
/Clas
bytte fjäder på min 59a och det gjorde jag med framgaffelm monterad och skärmen på, så det verkar vara större skillnader än man tror mellan årsmodellerna. Kämpa på!
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Har plockat ner och renoverat hela min -57:as gaffel och det var inte ens ett problem, undra vad som har hänt hos dej?
Tog bara bort stötdämparen och sen var det bara att plocka ned fjädern, med handkraft. Samma sak när den skulle tillbaka, gjorde det helt ensam utan specialverktyg! Fick bara kompimera den lite för att få dit stötdämparen.
Är din fjäder längre eller har Du inte rätt framfaffel?
Tog bara bort stötdämparen och sen var det bara att plocka ned fjädern, med handkraft. Samma sak när den skulle tillbaka, gjorde det helt ensam utan specialverktyg! Fick bara kompimera den lite för att få dit stötdämparen.
Är din fjäder längre eller har Du inte rätt framfaffel?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Hmmm... jag får ta tag i detta i kväll igen. Bevisligen så ska det gå utan våld. Jag får ta allt från början.....
/C
/C
/Clas
-
- Lärling
När jag monterade en förstärkt fjäder på 195mm på en Touring -59 en gång så fick ta till denna metoden.
Att ha bra mothåll är viktigt så man får ordentligt med kraft

Att ha bra mothåll är viktigt så man får ordentligt med kraft

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Ahhhh, det där ser ut att vara in melodi och fjädern är 195 mm. Tack för tips, ska testa så fort jag får möjlighet.
/C
/C
/Clas
Hej!
Nu är fjädern på plats. Det som krävdes var fyra händer och muskler. Tricket var att "kröka" in fjädern a´la Mike Tropics tips. Använde dock en god vän istället för ett verktyg. Tack för alla tips!
/Clas
Nu är fjädern på plats. Det som krävdes var fyra händer och muskler. Tricket var att "kröka" in fjädern a´la Mike Tropics tips. Använde dock en god vän istället för ett verktyg. Tack för alla tips!
/Clas
/Clas
Fint att det löste sig.
Verkar som om denna fjäder finns i varierande längder, bra att veta.
Verkar som om denna fjäder finns i varierande längder, bra att veta.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Aha, då hann du inte se mitt mejl.
De ska bara vara 19mm så jag hann skicka en kortare, närmare 18,5, men nu har du ju knappast någon lust att byta.
De ska bara vara 19mm så jag hann skicka en kortare, närmare 18,5, men nu har du ju knappast någon lust att byta.
Clater wrote:Hej!
/Clas
Nu har jag läst ditt mail...sorry..... Allt för vänligt, som vanligt. Tror att jag behåller den längre fjädern om du inte tror att det är farligt eller nått. Kan väl kalla den "förstärkt" så låter det tufft
. Den andra fjädern skickar jag tillbaka om du inte vet någon i linköpingstrakten som behöver en.

/Clas
C & P! Jag behöver en ny fjäder till min VS4. Jag kollar ev längd och hör av mig. Säkrast att posta på forat tydligen 

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Då kan du ta den jag skickade i går!
/P
/P