Tackar för input på mitt skrap-rassel tidigare.
Ett annat "problem" jag alltid haft på min Touring -62:a är att jag på treans växel (bara trean) får kopplings-slir. Hoppas ni förstår vad jag menar... För att illustrera ljudet, så låter det:
ööööööööööööööö-iiiiiiiiiiiii-ööööööööööö-iiiiii-öööööööööööööööööö
där öööö är normalt motorljud. Går att leva med, men låter illa. Hade ju varit betydligt värre på fyrans växel. Är det svårt att justera detta?
..my ride is here.
Mer Touring-frågor; Slir.
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
ööööööööööööööö-iiiiiiiiiiiii-ööööööööööö-iiiiii-öööööööööööööööööö
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är inte så att växeln hoppar ur och i igen? Händer mig ibland, om jag har växlat slarvigt.
/Jörgen
ööööööööööööööö-iiiiiiiiiiiii-ööööööööööö-iiiiii-öööööööööööööööööö
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är inte så att växeln hoppar ur och i igen? Händer mig ibland, om jag har växlat slarvigt.
/Jörgen
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br />Nej, det är mer som om man drar in kopplingen en kort stund, och släpper igen. Och det händer bara på treans växel.
..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du kollat igenom kopplingen? kör du på rätt olja?
Federico
<br />Nej, det är mer som om man drar in kopplingen en kort stund, och släpper igen. Och det händer bara på treans växel.
..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
har du kollat igenom kopplingen? kör du på rätt olja?
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Om det företrädesvis sker vid högt varv/hög belastning låter det som ett slitet växelkors. Om det är korset så blir "iiiiii":na korta, under sekunden. Om du provocerar lite, kommer det på tvåan också?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer att det är korta »iiiiiiiiiiiii«, har inte testat att pressa tvåan ännu. Det känns som att du är på rätt spår, för kör jag mesigt på trean så brukar det inte dyka upp alls. Men om det är växelkorset, är det då dyrt/krångligt att fixa?
..my ride is here.
<br />Om det företrädesvis sker vid högt varv/hög belastning låter det som ett slitet växelkors. Om det är korset så blir "iiiiii":na korta, under sekunden. Om du provocerar lite, kommer det på tvåan också?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det stämmer att det är korta »iiiiiiiiiiiii«, har inte testat att pressa tvåan ännu. Det känns som att du är på rätt spår, för kör jag mesigt på trean så brukar det inte dyka upp alls. Men om det är växelkorset, är det då dyrt/krångligt att fixa?
..my ride is here.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">inte dyka upp alls. Men om det är växelkorset, är det då dyrt/krångligt att fixa?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ett kors kostar 2-300kr, men det sitter där mitt inne i motorn. en klyvning av blocket är nödvändig. jag brukar passa på att byta lite packboxar (och eventuellt lager) när jag måste dela motorn. räkna åtminstone med att köpa en packningssats + växellådsolja.
man kan byta växelkors väldigt snabbt t.o.m när motorn sitter i ramen, men det är inget jag skulle rekommendera om du är nybörjare. det bästa är om du kan ta ur motorn och göra en renovering på arbetsbänken, då minimerar man risken att misslyckas eller att få skador på någonting.
lycka till!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ett kors kostar 2-300kr, men det sitter där mitt inne i motorn. en klyvning av blocket är nödvändig. jag brukar passa på att byta lite packboxar (och eventuellt lager) när jag måste dela motorn. räkna åtminstone med att köpa en packningssats + växellådsolja.
man kan byta växelkors väldigt snabbt t.o.m när motorn sitter i ramen, men det är inget jag skulle rekommendera om du är nybörjare. det bästa är om du kan ta ur motorn och göra en renovering på arbetsbänken, då minimerar man risken att misslyckas eller att få skador på någonting.
lycka till!
Federico