Mer Touring-frågor; Slir.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Mer Touring-frågor; Slir.

Post by Tobbe Visby »

Tackar för input på mitt skrap-rassel tidigare.

Ett annat "problem" jag alltid haft på min Touring -62:a är att jag på treans växel (bara trean) får kopplings-slir. Hoppas ni förstår vad jag menar... För att illustrera ljudet, så låter det:

ööööööööööööööö-iiiiiiiiiiiii-ööööööööööö-iiiiii-öööööööööööööööööö

där öööö är normalt motorljud. Går att leva med, men låter illa. Hade ju varit betydligt värre på fyrans växel. Är det svårt att justera detta?

..my ride is here.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
ööööööööööööööö-iiiiiiiiiiiii-ööööööööööö-iiiiii-öööööööööööööööööö
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är inte så att växeln hoppar ur och i igen? Händer mig ibland, om jag har växlat slarvigt.

/Jörgen
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

Nej, det är mer som om man drar in kopplingen en kort stund, och släpper igen. Och det händer bara på treans växel.

..my ride is here.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br />Nej, det är mer som om man drar in kopplingen en kort stund, och släpper igen. Och det händer bara på treans växel.

..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

har du kollat igenom kopplingen? kör du på rätt olja?

Federico
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

[/quote]

har du kollat igenom kopplingen? kör du på rätt olja?

Federico
[/quote]

Hur kollar jag kopplingen på enklast sätt? Fast borde det inte vara problem som dyker upp på alla fyra växlarna i så fall?

..my ride is here.
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Om det företrädesvis sker vid högt varv/hög belastning låter det som ett slitet växelkors. Om det är korset så blir "iiiiii":na korta, under sekunden. Om du provocerar lite, kommer det på tvåan också?
Tobbe Visby
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 24
Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
Location: Sweden
Contact:

Post by Tobbe Visby »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Om det företrädesvis sker vid högt varv/hög belastning låter det som ett slitet växelkors. Om det är korset så blir "iiiiii":na korta, under sekunden. Om du provocerar lite, kommer det på tvåan också?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det stämmer att det är korta »iiiiiiiiiiiii«, har inte testat att pressa tvåan ännu. Det känns som att du är på rätt spår, för kör jag mesigt på trean så brukar det inte dyka upp alls. Men om det är växelkorset, är det då dyrt/krångligt att fixa?

..my ride is here.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">inte dyka upp alls. Men om det är växelkorset, är det då dyrt/krångligt att fixa?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ett kors kostar 2-300kr, men det sitter där mitt inne i motorn. en klyvning av blocket är nödvändig. jag brukar passa på att byta lite packboxar (och eventuellt lager) när jag måste dela motorn. räkna åtminstone med att köpa en packningssats + växellådsolja.

man kan byta växelkors väldigt snabbt t.o.m när motorn sitter i ramen, men det är inget jag skulle rekommendera om du är nybörjare. det bästa är om du kan ta ur motorn och göra en renovering på arbetsbänken, då minimerar man risken att misslyckas eller att få skador på någonting.

lycka till!

Federico
Post Reply