Hej Vespa vänner.
jag undrar om frambromsen ska vara så himla dålig som den är på min GTR.
det händer i stort sett ingenting när man bromsar, jag har bytt vajer och hölje.
Ruggat upp bromsband och trumma spänt och sträckt utan framgång.
kan det vara banden som är gamla och hårda?
Tacksam för svar!
Kass frambroms på GTR
-
- Nybörjare
-
- Mästare
Re: Kass frambroms på GTR
Testa följande:
Byt till teflonwire som garanterat inte kärvar, bytte på min PX och det är en enorm skillnad
Skaffa nya bromsbelägg av bra kvalitet - vissa bromsservicefirmor kan limma på belägg som är lite mjukare och med superbt grepp. smörj alla axlar och leder med kopparfett. Dina gamla kan ha blivit hårda eller oljiga och då är det kört.
Sätt på bromstrumman, snurra på den, ta av och kolla var beläggen går emot. File ner denna punkt med lite smärjelduk, upprepa så att beläggen till slut tar jämnt över hela ytan
Tvätta ordentligt rent med brake-cleaner, startgas eller annat som inte lämnar en fet hinna
Det borde göra susen
mvh/HB
Byt till teflonwire som garanterat inte kärvar, bytte på min PX och det är en enorm skillnad
Skaffa nya bromsbelägg av bra kvalitet - vissa bromsservicefirmor kan limma på belägg som är lite mjukare och med superbt grepp. smörj alla axlar och leder med kopparfett. Dina gamla kan ha blivit hårda eller oljiga och då är det kört.
Sätt på bromstrumman, snurra på den, ta av och kolla var beläggen går emot. File ner denna punkt med lite smärjelduk, upprepa så att beläggen till slut tar jämnt över hela ytan
Tvätta ordentligt rent med brake-cleaner, startgas eller annat som inte lämnar en fet hinna
Det borde göra susen
mvh/HB
Man kan med fördel slipa in diagonala spår (ett par mm djupa) i beläggen också, så att bromsdammet har någonstans att ta vägen och inte ligger kvar mellan trumma och belägg. Förbättrar dessutom bromskraften när det är fuktigt. Glöm inte skyddsmask...
...och om trumman är blanksliten, är det en god idé att rugga upp den med smärgel.
Kolla så att du har -exakt- rätt längd på vajerhöljet, annars flexar det och då tappar du massvis med kraft. Kolla handtaget så att det inte är för hårt åtdraget eller kärvar. Smörj upp med jämna mellanrum.
Har du fått fett eller olja på beläggen, så kan du värma bort det med en gasolbrännare. Värm lite försiktigt, och sluta när det inte ryker längre.
PX post 1984 har möjlighet att justera beläggens postition i förhållande till trumman, men jag vill minnas att min Rally (och förmodligen inte din GTR) inte hade den möjligheten.
/G
...och om trumman är blanksliten, är det en god idé att rugga upp den med smärgel.
Kolla så att du har -exakt- rätt längd på vajerhöljet, annars flexar det och då tappar du massvis med kraft. Kolla handtaget så att det inte är för hårt åtdraget eller kärvar. Smörj upp med jämna mellanrum.
Har du fått fett eller olja på beläggen, så kan du värma bort det med en gasolbrännare. Värm lite försiktigt, och sluta när det inte ryker längre.
PX post 1984 har möjlighet att justera beläggens postition i förhållande till trumman, men jag vill minnas att min Rally (och förmodligen inte din GTR) inte hade den möjligheten.
/G
henrikborjeson wrote:Testa följande:
Det borde göra susen
mvh/HB
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Nybörjare
Tack för svaren! hmm vad hittar man teflonwire? byter man höljet också?
Fungerar det med bromsbelägg från emscooters eller ska man special beställa det?
och finns det någon tabell med exakta längder på höljen? måste erkänna att jag gärna gör dom lite
längre än vad som behövs....
Fungerar det med bromsbelägg från emscooters eller ska man special beställa det?
och finns det någon tabell med exakta längder på höljen? måste erkänna att jag gärna gör dom lite
-
- Mästare
Förtydligande, vajern är fortfarande en stålwire, det är höljet som har ett rör med teflon och du byter båda två.krille_kadett_p wrote:Tack för svaren! hmm vad hittar man teflonwire? byter man höljet också?
De flesta scooterformor har teflonwire och det kan löna sig att köpa ett helt kit, växling och koppling blir också mycket bättre. EMs bromsbelägg är säkert helt OK - själv kör jag med Lucas eller Newphren anti aqua men har inte märkt någon drastisk skillnad.
Du har rätt Guran, GTR har inte justerbara bromsar som på senare PX
/HB
-
- Nybörjare
Okej, då vet jag vad som behövs göras!
tack för hjälpen!
tack för hjälpen!