Grön ss 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
puglia
Drömmare
Drömmare

Grön ss 180

Post by puglia »

En vän har en SS 180-67 som är grön, den verkar vara originallackad så. Kan det vara möjligt?,vad man kan läsa så fanns den bara i blå, vit och tre nyanser av röd. Kan det vara en dealers special eller bara för något enskilt land? Färgen är typ british racing green.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Grön ss 180

Post by vespaco »

Hurdan grön är brittisk racing grön? jaguargrön? Det har funnits några gula och orange förutom de nämda färgerna, det var visst i slutet på SS eran då Rallyns entré närmade sig. I Britannien togs visst Vespor in och målades direkt om enligt önskemål. Oftast då i tvåfärg som var mycket pop. Har jag läst någonstans.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Vad jag vet (och var ju aktiv även då) gjordes SS inte i grön förg. I Sverige såldes den först i rött (1965-66) och sedan i "påfågelsblått", en blågrön nyans (1967-68). Dessutom vet jag åtminstone någon vit som togs in. Men det kan ju vara en gammal och välgjord omlackning som lurar ögat ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag säger också nej, men det låter snyggt.
puglia
Drömmare
Drömmare

Post by puglia »

Jag menar den typen av grön som var vanlig på engelska sport bilar.
vespaco wrote:Hurdan grön är brittisk racing grön? jaguargrön? Det har funnits några gula och orange förutom de nämda färgerna, det var visst i slutet på SS eran då Rallyns entré närmade sig. I Britannien togs visst Vespor in och målades direkt om enligt önskemål. Oftast då i tvåfärg som var mycket pop. Har jag läst någonstans.
puglia
Drömmare
Drömmare

Post by puglia »

Den är snygg, men den är ju intressantare om det är en udda original kulör
Paka wrote:Jag säger också nej, men det låter snyggt.
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Post by Vespagubben »

Hej!
Det verkar som om min gamla ögonsten från Växjö fortfarande lever!
1968-69 hade jag en SS180 som var ”British Racing Green”. Säljaren var mycket stolt när han berättade om den unika färgen. Jag köpte den begagnad, möjligtvis var den något år äldre än -67.
Den hade batteritändning och utrustades med ett rejält tvåpipigt kompressorhorn framme på vänstra sidan av skölden. Kompressorn satt i sidofacket vid batteriet. . (några spår av skruvarna?)
Den var rejält trimmad och jag blev aldrig frånåkt. Jag tyckte dengröna färgen var jättesnygg!
En gång nöp den med låst bakhjul just när jag gjort en omkörning i över 100km/h med passagerere bakpå...
Den hade en stadig pakethållare som jag bl.a. skjutsade min barytonsax på, vinter som sommar.

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan! SS180 fick7,5%)
Post Reply