Är det bara jag som saknar ett "allmänt" forum.
Om man nu t.ex har frågor ang val av vinterdäck till scootern, så får man skriva i "renovering av en pärla" jag har flera gånger fått skriva på "renoveringen" för att det inte finns nåt annat bra ställe, trots att det inte alls har med någon renovering att göra.
Sen tycker jag att det är märkligt att vi har ett "smallframe rules" och inget "largeframe" tex.
Anta att jag har frågor ang däck till en 125:a. Då kan jag ju skriva i "smallframe" men om det gäller en 150cc så får jag återigen skriva i "renovering av en pärla"......
Vad tycker ni andra?
Till webmastern och er andra på forumet.
Till webmastern och er andra på forumet.
/ Christian
Re: Till webmastern och er andra på forumet.
Kanske Du har rätt?
Minns dock i begynnelsen av min yrkeskarriär att pärm-etiketter typ ALLMÄNT eller ÖVRIGT ofta i praktiken blev någon sort "slask"-pärm när man inte orkade tänka efter var handlingarna egentligen skulle hamna.
Fast jag vet inte säkert - det kanske inte alls går att jämföra?
Vill inte stoppa Ditt förslag dock,,,
Erling
Minns dock i begynnelsen av min yrkeskarriär att pärm-etiketter typ ALLMÄNT eller ÖVRIGT ofta i praktiken blev någon sort "slask"-pärm när man inte orkade tänka efter var handlingarna egentligen skulle hamna.
Fast jag vet inte säkert - det kanske inte alls går att jämföra?
Vill inte stoppa Ditt förslag dock,,,
Erling
det är ju bra om forumet delas in så att det blir lätt att söka i äldre inlägg, därför blir en "allmän" mapp rörig, bättre att skapa fler mappar. kanske en som heter "service och underhåll"- olja, enklare mek, vajerbyten, inför besiktning m.m. en annan skulle kunna heta "prestanda"- däck, stötdämpare, bättre ljus, bättre bromsar. "Krom och tillbehör"- allt om extratillbehör, krombågar, sadlar, navkapslar m.m.
Federico
Bra tankegångar - verkar konkret och vettigt!
Blir det kanske jobbigt att "flytta över gammalt" till nya mappar kanske?
Federico har varit med länge med bra erfarenheter säkert...
Erling
Blir det kanske jobbigt att "flytta över gammalt" till nya mappar kanske?
Federico har varit med länge med bra erfarenheter säkert...
Erling
Ja, det var bra tankar och förslag. Vi får väl se vad webmaestro tycker.
Här är ett bra exempel på när det har gått liiite för längt tycker jag..
Hur många rubriker kan ni räkna till? (Det är ett forum för radiostyrda prylar)
http://www.rcuniverse.com/forum/default.asp?fh=1
Här är ett bra exempel på när det har gått liiite för längt tycker jag..
Hur många rubriker kan ni räkna till? (Det är ett forum för radiostyrda prylar)
http://www.rcuniverse.com/forum/default.asp?fh=1
/ Christian
Mycket bra idé, som det är nu så är det inte självklart var inlägget ska vara, man får i många fall kompromissa.
Kanske kan vi titta på våra tyskla kolegor http://www.germanscooterforum.de/ dom har i mitt tycke en riktigt vettig indelning på teknikfrågorna.
Kanske kan vi titta på våra tyskla kolegor http://www.germanscooterforum.de/ dom har i mitt tycke en riktigt vettig indelning på teknikfrågorna.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Menar ni att indelningen skulle vara på samma nivä där pärlorna och smallisarna är? I så fall blir det alldeles för mycket snurra och och ner på bilden för att hitta alla avdelningar. Nuvarande mängd är alldeles tillräckligt lång, helst inte längre.
Sökandet kan också bli besvärligare. Skall man nu söka i avdelningen av navkapslar eller gummidäck eller ventil när jag funderar på någon detalj som passar litet varstans? Då mynnar det ut till att söka i hela forumet med kanske sådan mängd hittade trådar att man slokar av bara det visade antalet.
Sökandet kunde vara enklare om rubrikerna hade varit mera entydiga. Men hur skall man veta vad man skall skriva i rubriken när problemet är oklart. Kunde vara bra om man kunde ändra rubriken när saker och ting börjar klarna. Och att bli uppmuntrade av andra att göra det.
Sökandet kan också bli besvärligare. Skall man nu söka i avdelningen av navkapslar eller gummidäck eller ventil när jag funderar på någon detalj som passar litet varstans? Då mynnar det ut till att söka i hela forumet med kanske sådan mängd hittade trådar att man slokar av bara det visade antalet.
Sökandet kunde vara enklare om rubrikerna hade varit mera entydiga. Men hur skall man veta vad man skall skriva i rubriken när problemet är oklart. Kunde vara bra om man kunde ändra rubriken när saker och ting börjar klarna. Och att bli uppmuntrade av andra att göra det.
Federico wrote:det är ju bra om forumet delas in så att det blir lätt att söka i äldre inlägg, därför blir en "allmän" mapp rörig, bättre att skapa fler mappar. kanske en som heter "service och underhåll"- olja, enklare mek, vajerbyten, inför besiktning m.m. en annan skulle kunna heta "prestanda"- däck, stötdämpare, bättre ljus, bättre bromsar. "Krom och tillbehör"- allt om extratillbehör, krombågar, sadlar, navkapslar m.m.
spelaringenroll hur många rubriker det finns, vissa frågor hamnar ändå mellan stolarna. Att välja rätt rubrik blir antagligen inte enklare...

Fritte, ja vissa frågor kommer att hamna mellan stolarna. Allt kan inte bli 110% bra ALLTID!, men ett par rubriker till, eller omskrivning av de nuvarande hade förenklat mycket.fritte wrote:Federico wrote:det är ju bra om forumet delas in så att det blir lätt att söka i äldre inlägg, därför blir en "allmän" mapp rörig, bättre att skapa fler mappar. kanske en som heter "service och underhåll"- olja, enklare mek, vajerbyten, inför besiktning m.m. en annan skulle kunna heta "prestanda"- däck, stötdämpare, bättre ljus, bättre bromsar. "Krom och tillbehör"- allt om extratillbehör, krombågar, sadlar, navkapslar m.m.
spelaringenroll hur många rubriker det finns, vissa frågor hamnar ändå mellan stolarna. Att välja rätt rubrik blir antagligen inte enklare...
Det kan väl inte vara fel att försöka göra nåt bättre
Hur har du det hemma? Har du gett upp all form av sortering och istället bara muttrat - Äh! Det är inte lönt!! -Det blir bara skit av allt ändå!
99% av de jag känner har en "alltmöjligt-låda" eller skåp där det bara ligger en massa spik, batterier, trådrullar, ja gud vet allt som man inte sorterat av någon anledning och som bara har hamnat i en låda. Den lådan får väl representera "allmänna frågor" och hamnar där en fråga som kunde sorterats till ett annat "topic" så brukar man vänligt men bestämt påpekade detta. Så funkar de flesta forum.
- Attachments
-
- messy%20kitchen.jpg (65.19 KiB) Viewed 19076 times
/ Christian
Närå, om det blir tydligare och samtidigt enklare att hitta.colsson wrote:Det kan väl inte vara fel att försöka göra nåt bättre?