3:an hoppar ur på min PX

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lenny
Nybörjare
Nybörjare

3:an hoppar ur på min PX

Post by lenny »

Efter en tillfällig släng av storhetsvansinne tänkte jag ge mig på att fixa min Vespa som krånglar lite med växlarna. Mina mekanikerkunskaper sträcker sig till att ha lyckats byta bromsarna därbak och därför behöver jag få ordentligt med tips och råd. Jag var i Göteborg på tillfälligt besök förra helgen och då kikade jag in till EM-scooters för en liter växellådsolja. När jag ändå var där passade jag på att fråga den mycket kompetente mannen som stod bakom disken vad det kunde vara för fel på min Vespa. Felet är att den på höga varv i treans växel ibland hoppar ur (det kan hjälpa ibland om jag håller press mot mig på växelhandtaget). Killen på EM-scooters sa att det med största sannolikhet är växelkorset som är slitet, och jag har ingen anledning att inte tro på honom. Trots hans analys tänkte jag i alla fall öppna växelboxen för att se om det ser bra ut. Här kommer första problemet: hur ser jag om det ser bra ut? Vad skall jag kolla efter (tänk på att ni har med en fullständig fool att göra)?

Jag frågade göteborgaren om jag skulle passa på att kolla/byta något annat, när jag ändå delat motorn och han sa att jag, bland annat, måste kolla schimsarna. Schimsarna... Jag har lyckats få fram att det är någon slags packning eller brickaktig historia som tydligen är extremt viktig (bare with me, som sagt). Skulle någon kunna ge mig lite mer kött på benen gällande schimsar (eller är det bara en?) och övrigt som jag måste kolla upp när jag delat motorn. Calle K skrev någonstans på forumet att man skulle ha flytande packning. Var skall man ha den och vad är det för något?

Skam den som ger sig.
/Lenny, Malmö
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Korsets "pinnar" har ett kvadratiskt tvärsnitt, med en hörnradie på knappt 1 mm. När det är slitet ökar den radien avsevärt och det är då de plana sidåytorna inte kan hålla kugghjulet i läge, och växeln hoppar ur.

Ett shims är en planslipad bricka med bestämd tjocklek, som ser till att kugghjulsatsen har ett exakt spel mellan hjulen. Då hjulens sidoytor, axelns plana mothållsyta och shimset slites, får man kompensera det ökade spelet mellan hjulen med att byta till ett tjockare shims.

Det bästa råd jag kan ge dig, är att köpa HAYNES reparationsmanual där står detta. Bra att ha för alla som hellre mekar själva än lämnar till ett proffs.

Om motorn inte är söndermeckad räcker det med ny packning.:)
lenny
Nybörjare
Nybörjare

Post by lenny »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ett shims är en planslipad bricka med bestämd tjocklek, som ser till att kugghjulsatsen har ett exakt spel mellan hjulen. Då hjulens sidoytor, axelns plana mothållsyta och shimset slites, får man kompensera det ökade spelet mellan hjulen med att byta till ett tjockare shims.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hur kontrollerar man hur stort spel det är? Är det sannolikt att även shimsen (sitter de mellan varje kugghjul?) är sliten om växelkorset är slitet?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det bästa råd jag kan ge dig, är att köpa HAYNES reparationsmanual där står detta. Bra att ha för alla som hellre mekar själva än lämnar till ett proffs.

Om motorn inte är söndermeckad räcker det med ny packning.:)

Jag har faktiskt manualen, utan den hade jag aldrig klarat att byta bromsarna:wink: Vad är det för packning, gummipackning, förstås? Kan jag beställa den från EM-scooters när jag beställer korset, så vet de vad jag snackar om? Vespan är förresten en PX200 E från -84 om det inte framgått. Måste man byta packboxar? Vad har de för funktion i växellådan? Förlåt för alla dumma frågor, men har man aldrig meckat så är det rätt hög tröskel att komma över. Är det väldigt svårt att dela motorn, skall man räkna med att milt våld behövs?

Tack för ditt svar / lenny
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /> Hur kontrollerar man hur stort spel det är?

<b>Se manual</b>

Är det sannolikt att även shimsen är sliten om växelkorset är slitet?

<b>Nej</b>

<b>Ett shims i axelns ytterända</b>

Vad är det för packning?

<b>Packningssats.</b>

Måste man byta packboxar?

<b>Lika bra då motorn är isär.</b>

Förlåt för alla dumma frågor, men har man aldrig meckat så är det rätt hög tröskel att komma över.

<b>Ta det bara lungt & studera manualen, håll allting rent & håll reda på alla bitar.</b>

Är det väldigt svårt att dela motorn, skall man räkna med att milt våld behövs?

<b>Nej.</b>
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

http://www.vespamaintenance.com/engin.html
och
www.scooterhelp.com

Ger bra information när man ska in och rota i motorn.

/Ronny
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Du behöver också:
-bladmått
-svänghjulsavdragare
-svänghjulsmothållare
-kopplingsmutternyckel
-kopplingsmothållare:):)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lenny</i>
<br />Efter en tillfällig släng av storhetsvansinne tänkte jag ge mig på att fixa min Vespa som krånglar lite med växlarna. Mina mekanikerkunskaper sträcker sig till att ha lyckats byta bromsarna därbak och därför behöver jag få ordentligt med tips och råd. Jag var i Göteborg på tillfälligt besök förra helgen och då kikade jag in till EM-scooters för en liter växellådsolja. När jag ändå var där passade jag på att fråga den mycket kompetente mannen som stod bakom disken vad det kunde vara för fel på min Vespa. Felet är att den på höga varv i treans växel ibland hoppar ur (det kan hjälpa ibland om jag håller press mot mig på växelhandtaget). Killen på EM-scooters sa att det med största sannolikhet är växelkorset som är slitet, och jag har ingen anledning att inte tro på honom. Trots hans analys tänkte jag i alla fall öppna växelboxen för att se om det ser bra ut. Här kommer första problemet: hur ser jag om det ser bra ut? Vad skall jag kolla efter (tänk på att ni har med en fullständig fool att göra)?

Jag frågade göteborgaren om jag skulle passa på att kolla/byta något annat, när jag ändå delat motorn och han sa att jag, bland annat, måste kolla schimsarna. Schimsarna... Jag har lyckats få fram att det är någon slags packning eller brickaktig historia som tydligen är extremt viktig (bare with me, som sagt). Skulle någon kunna ge mig lite mer kött på benen gällande schimsar (eller är det bara en?) och övrigt som jag måste kolla upp när jag delat motorn. Calle K skrev någonstans på forumet att man skulle ha flytande packning. Var skall man ha den och vad är det för något?

Skam den som ger sig.
/Lenny, Malmö

tjena Lenny.

det finns fler orsaker till att växlar hoppar ur än just växelkorset, men när växlarna väl börjat hoppa så sliter man snabbt ut korset också.

det jag skulle kolla är:

1. växelboxen (där vajrarna sitter), den skruvar man bort från motorn och kollar så att den inte är glapp, det är vanligt att den är glapp, både i axeln, klacken och bulten som håller rullen.

2. byt växelkors

3. kolla spelet i lådan. du behöver två bladmått (tror att spelet ska vara mellan 0,2-0,5. P200 har ett shims mot växelboxen (utanför stora drevet), medans nya PX lådan har shims på båda sidor, däremot sitter det inga shims mellan dreven.

Federico
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Har en PX200E -86. Är mitt i arbetet att byta växelkors och använder dessa länkar som hjälp:

http://www.vespamaintenance.com/engine/split/index.html

http://www.vespamaintenance.com/engine/ ... index.html

Som jag förstår av beskrivningarna behöver jag inte ta bort kopplingen, men det verkar ändå när man läser här och när jag pratat med EM-scooter om vad jag behöver för grejor att jag borde ta bort kopplingen nånstans i arbetet. Stämmer det eller kan jag byta växelkors ändå?

Jag har kommit in i växellådan och förstår inte vad det skulle ha för funktion att ta bort kopplingen. När ska den bort i så fall? Har jag sabbat något när jag kommit så lågt att jag tagit bort växelkugghjulen utan att först ta bort kopplingen? Vad göra??

-----------------------------------------------------
...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Ta bara ut utgående axel! Mer behövs inte om det bara är korset du ska byta. Tänk på att "växelföraren" som korset sitter i är "felgängad"

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Ta bara ut utgående axel! Mer behövs inte om det bara är korset du ska byta. Tänk på att "växelföraren" som korset sitter i är "felgängad"

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">behöver man ta ut axeln, man får väl ut korset ändå?:?:
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Jag tolkar svaren som att jag inte behöver mixtra med kopplingen. Tackar för hjälpen!

Jo, det gick utmärkt att få bort växelkorset utan att ta bort hela axeln.

-----------------------------------------------------
...det är inte personen i filmen som har skrivit brevet...
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Självklart går det, Jag föredrar att kunna kolla in och rensa ur gammalt slagg och skräp som samlas under utgående axel. Blir en hel del efter några år.

Post Reply