Förgasare Dell'Orto UB23S3 (VS5)
Förgasare Dell'Orto UB23S3 (VS5)
Känner Du till någon bra INFO om grundinställning mm. till denna?
Bl.a. luftskruven är av annan konstruktion - med stoppskruv – till skillnad från SI som har fjäder.
1 ½ ut är ju lite av standard - men hur är det på denna?
Har aldrig skruvat på denna förgasare och det vore därför toppen att få lite ”baskunskaper”
Har sökt men inte hittat så mycket kring denna modell på forumet.
Flottörkoppen fylldes direkt av bensin med rejält läckage på golvet när jag försökte kicka igång. (med batteri – gnista finns)
Allt är rengjort mm. men ”inställningar” behöver förstås utföras på denna ”50-åring”!
Erling
Bl.a. luftskruven är av annan konstruktion - med stoppskruv – till skillnad från SI som har fjäder.
1 ½ ut är ju lite av standard - men hur är det på denna?
Har aldrig skruvat på denna förgasare och det vore därför toppen att få lite ”baskunskaper”
Har sökt men inte hittat så mycket kring denna modell på forumet.
Flottörkoppen fylldes direkt av bensin med rejält läckage på golvet när jag försökte kicka igång. (med batteri – gnista finns)
Allt är rengjort mm. men ”inställningar” behöver förstås utföras på denna ”50-åring”!
Erling
-
- Lärling
Re: Förgasare Dell'Orto UB23S3 (VS5)
Hej Erling.
Jag tänkte att kanske någon av de mer rutinerade rävarna skulle komma in här och förse oss med massa god info om denna förgasare. Jag har också surfat runt och letat en hel del i samband med att jag slitit mitt hår med min ständigt krånglande UB23S3. Det jag mest hittat är andra som också verkar ha en del problem med denna modell.
Vi kan väl ta denna tråden och försöka att ändå samla ihop den info vi hittar och hoppas att fler kan hjälpa till och komma med tips och idéer.
Det jag hittat är följande.
Det har funnits två olika grundbestyckningar till den. Detta är styrt av vilken topp som sitter på den.
Efter motornr. # VS5M*0071120* bytes alltså toppen till en modell med högre komp.
Det innebär att äldre motorer med den lägre kompressionen har huvudmunstycke 103 och tottelnålen i läge 3.
När man då bytte toppen till den nya, så gick man upp till 105 i huvudmunstycke och trottelnålen i läge 2.
Lågfartsmunstycket är jag lite osäker på. Scooterhelp skriver 50. Jag har sett 45 i annan uppgift.
I min egen förgasare satt också 45.
När man sedan kommer till luftskruven som du skriver om så är den lite annorlunda jämfört med SI förgasaren.
UB,n går rikare (fetare) när du skruvar in den (medurs) medan SI går magrare om du skruvar in den.
Annars stämmer ungefär 1,5 varv ut rätt bra på min som en grundinställning.
Som alltid är det väl en god idé att läsa tändstiftet efter skruvande med förgasare.
Att den sedan flödar över låter väl som du får kolla flotörnålen till att börja med.
Om du redan har haft isär förgasaren så har du väl redan konstaterat hur den ser ut.

Så kolla att det verkligen är rent i nålsätet så den inte kan läcka in där.
Sen får du väl kanske även försöka ser var det läcker från på utsidan, om du haft isär den så får du kanske byta packningar också om du inte gjort det. Även om den flödar lite så borde det inte hamna massa bensin på golvet.
I övrigt så vet jag att H.Börjesson har vissa funderingar runt vikten av att få rätt vinkel mellan flotörhus och förgasarkropp. Den är nog framförallt viktig på lite äldre förgasare som saknar en markerad klack som fixerar dessa två delar. Har man en sådan skall man nog absolut märka upp hur dom står när man får till att den går bra.
Ja då har vi en start och om något av det jag skrivit inte stämmer så hojta till direkt.
/ Tomas
Jag tänkte att kanske någon av de mer rutinerade rävarna skulle komma in här och förse oss med massa god info om denna förgasare. Jag har också surfat runt och letat en hel del i samband med att jag slitit mitt hår med min ständigt krånglande UB23S3. Det jag mest hittat är andra som också verkar ha en del problem med denna modell.
Vi kan väl ta denna tråden och försöka att ändå samla ihop den info vi hittar och hoppas att fler kan hjälpa till och komma med tips och idéer.
Det jag hittat är följande.
Det har funnits två olika grundbestyckningar till den. Detta är styrt av vilken topp som sitter på den.
Efter motornr. # VS5M*0071120* bytes alltså toppen till en modell med högre komp.
Det innebär att äldre motorer med den lägre kompressionen har huvudmunstycke 103 och tottelnålen i läge 3.
När man då bytte toppen till den nya, så gick man upp till 105 i huvudmunstycke och trottelnålen i läge 2.
Lågfartsmunstycket är jag lite osäker på. Scooterhelp skriver 50. Jag har sett 45 i annan uppgift.
I min egen förgasare satt också 45.
När man sedan kommer till luftskruven som du skriver om så är den lite annorlunda jämfört med SI förgasaren.
UB,n går rikare (fetare) när du skruvar in den (medurs) medan SI går magrare om du skruvar in den.
Annars stämmer ungefär 1,5 varv ut rätt bra på min som en grundinställning.
Som alltid är det väl en god idé att läsa tändstiftet efter skruvande med förgasare.
Att den sedan flödar över låter väl som du får kolla flotörnålen till att börja med.
Om du redan har haft isär förgasaren så har du väl redan konstaterat hur den ser ut.

Så kolla att det verkligen är rent i nålsätet så den inte kan läcka in där.
Sen får du väl kanske även försöka ser var det läcker från på utsidan, om du haft isär den så får du kanske byta packningar också om du inte gjort det. Även om den flödar lite så borde det inte hamna massa bensin på golvet.
I övrigt så vet jag att H.Börjesson har vissa funderingar runt vikten av att få rätt vinkel mellan flotörhus och förgasarkropp. Den är nog framförallt viktig på lite äldre förgasare som saknar en markerad klack som fixerar dessa två delar. Har man en sådan skall man nog absolut märka upp hur dom står när man får till att den går bra.
Ja då har vi en start och om något av det jag skrivit inte stämmer så hojta till direkt.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Bra initiativ! Det är möjligt att bestyckningen har med toppen att göra, men samtidigt står det i listorna att äldre förgasarhus kan bytas mot den nyare varianten om man även byter till det större munstycket och flyttar nålen till läge 2. Det står inget om utbyte av topp.
Kan tänkas att det finns någon extra kanal i den senare varianten.
Jag brukar ställa flottörhuset så rakt som möjligt utan att det tar i luftburken.
Generellt ska man även vara försiktig när man monterar förgasaren på insuget. Det är lätt att den spricker om man är för hårdhänt, drar åt den för hårt eller får för sig att montera en alldeles för fet o-ring.
/P
Kan tänkas att det finns någon extra kanal i den senare varianten.
Jag brukar ställa flottörhuset så rakt som möjligt utan att det tar i luftburken.
Generellt ska man även vara försiktig när man monterar förgasaren på insuget. Det är lätt att den spricker om man är för hårdhänt, drar åt den för hårt eller får för sig att montera en alldeles för fet o-ring.
/P
Mycket intressant...bl a det där med toppen. Nytt för mig!
Kanske Börjesson också (m.fl) kan hoppa in i debatten.
På min satt ett 105 munstycke (motornr *0085673*) vilket kanske är rätt med tanke på redan sagda.
Vinkeln har jag också läst något om - men minns inte vad!
Jag själv har tyvärr inte mycket att bidra med eftersom denna förgasartyp är helt ny för mig.
En liten detalj bara - bensinslangen får inte "hänga" och hindra flödet, men det kanske är ett generellt och självklart problem.
Tror också att flera har nytta av att denna tråd utvecklas.
Erling
Kanske Börjesson också (m.fl) kan hoppa in i debatten.
På min satt ett 105 munstycke (motornr *0085673*) vilket kanske är rätt med tanke på redan sagda.
Vinkeln har jag också läst något om - men minns inte vad!

Jag själv har tyvärr inte mycket att bidra med eftersom denna förgasartyp är helt ny för mig.
En liten detalj bara - bensinslangen får inte "hänga" och hindra flödet, men det kanske är ett generellt och självklart problem.
Tror också att flera har nytta av att denna tråd utvecklas.
Erling
-
- Lärling
Aha, det var lite spännande att höra. Det står möjligen ingenting i listorna som anmärkning till toppen #58022 att man skall ändra bestyckning om man använder den till en äldre motor.Det är möjligt att bestyckningen har med toppen att göra, men samtidigt står det i listorna att äldre förgasarhus kan bytas mot den nyare varianten om man även byter till det större munstycket och flyttar nålen till läge 2. Det står inget om utbyte av topp.
Scooterhelp har tydligt tolkat det som att det är toppen som är anledningen till ändringen av förgasaren.
"*Engine Note: After engine # VS5M*0071120* the compression ratio was raised to 7.2:1 and the main jet was changed to a 105. Ignition timing was changed from 31 degrees BTDC to 27 BTDC. Lastly the needle position was changed to 2 - The reason is because of a re-designd head."
Men kanske är det bara så att det gjordes en allmän update på motorn och att man gjorde om förgasarhuset.
Det innebär i så fall att man skulle behöva veta vilken förgasare man har. Jag var ute och kikade lite på de två förgasare jag har.
Den ena som jag tror är den nyare av de två har ett instansat "I" till vänster om luftskruven

Detta anges också ibland när man ser förgasare bjudas ut till försäljning.
Kan det vara den förgasare som kom ihop med ändringen, eller vet någon om dessa förgasare kom tidigare.
Den verkar annars ha samma kanaler som den äldre jag har, men utformningen av dessa är något annorlunda

"I" är den till vänster

"I" är den till höger.
"I" förgasaren satt på min när jag köpte den, men eftersom den är renoverad av Göran Roth någon gång under årens lopp, så kan man inte riktigt veta vilka delar han satt dit.

Han verkar ha haft en hel del delar att välja bland.
Självklart, eftersom det bara handlar om bestyckning, så kan man ju alltid prova, men det hade varit kul att veta hur det ligger till.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Det finns två olika flottörhus också. Jag har för mig att det nyare har ett "A" instämplat, och med det huset ska lågfart vara 45.
Vid 58022 står bara "see circular 152 T1." Och det utskicket har jag inte, men antagligen är det samma som det här:
Technical Instruction No. 3
For assembling the "high turbulence head" 58022 on pre-modified engines (previous to VS5T 0069272 it is necessary to:
- Bring the spark advance to 27 deg +-1 deg
-Assemble the main jet 105/100, 87701
-Set the carburettor needle valve to 2nd notch
Carburettors modified for the main jet and for the position of the needle valve, 87700, have the letter "I" stamped on them.
Om man sedan slår upp 87700 (komplett förgasare) i pärmen så finns det en anmärkning där det står "87700 can be mounted instead of the pre-modified one when the main jet has been replaced with 105/100 and the tapering needle set on 2nd notch"
/P
Vid 58022 står bara "see circular 152 T1." Och det utskicket har jag inte, men antagligen är det samma som det här:
Technical Instruction No. 3
For assembling the "high turbulence head" 58022 on pre-modified engines (previous to VS5T 0069272 it is necessary to:
- Bring the spark advance to 27 deg +-1 deg
-Assemble the main jet 105/100, 87701
-Set the carburettor needle valve to 2nd notch
Carburettors modified for the main jet and for the position of the needle valve, 87700, have the letter "I" stamped on them.
Om man sedan slår upp 87700 (komplett förgasare) i pärmen så finns det en anmärkning där det står "87700 can be mounted instead of the pre-modified one when the main jet has been replaced with 105/100 and the tapering needle set on 2nd notch"
/P
Min har ett I instansat.
Enl Stora Vespatabellen så kan man läsa:
1955 - 1958 150 cc = 31 grader. UB23S.3
1956 - 1958 150 cc = 31 grader. UB23S.A
1959 - 1962 150 cc = 27 grader. UB23S.1
1963 - 1964 160 cc = 26 grader. SI27/23
1965 - 1968 180 cc = 26 grader. SI27/23
Stansningarna finns vad jag begriper stansade även på resp. förgasarmodell?
Erling
Enl Stora Vespatabellen så kan man läsa:
1955 - 1958 150 cc = 31 grader. UB23S.3
1956 - 1958 150 cc = 31 grader. UB23S.A
1959 - 1962 150 cc = 27 grader. UB23S.1
1963 - 1964 160 cc = 26 grader. SI27/23
1965 - 1968 180 cc = 26 grader. SI27/23
Stansningarna finns vad jag begriper stansade även på resp. förgasarmodell?
Erling
-
- Lärling
Det innebär att jag borde ha haft ett "A" stansat på flotörhuset på min "I" förgasare, men av det syns inte ett spår.Det finns två olika flottörhus också. Jag har för mig att det nyare har ett "A" instämplat, och med det huset ska lågfart vara 45.
Har du det på din, Erling?
Annars måste jag säga att det klargjorde ju en hel del.
Det kunnande och den dokumentation du besitter är verkligen en tillgång, Paka.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Håller verkligen med - ang PAKA som outtröttligt vidarebefordrar sitt kunnande.
Jag har ett I stansat inte A.
I går startade jag motorn till min VS5 för första gången efter 30-40 års törnrosasömn, och efter helrenovering. Vespan låg översnöad i en snödriva när jag "hittade" den, och när den sen tinade upp så var motorn helt ingrodd av lera mm och fastrostad kolv mm.
KUL med blårök!!!
Måste täta övergången mellan utblåset och avgasröret - svårt att få tätt?
Finns det någon typ av "isoleringsband" som tål värme månne?
Tycker att flottören har liten "rörelsefrihet" men det räcker kanske med att nålen lyfter bara lite för att få ett bra flöde. Ganska "primitiv" lösning med nålen som kanske fungerar bra?
Erling
Jag har ett I stansat inte A.
I går startade jag motorn till min VS5 för första gången efter 30-40 års törnrosasömn, och efter helrenovering. Vespan låg översnöad i en snödriva när jag "hittade" den, och när den sen tinade upp så var motorn helt ingrodd av lera mm och fastrostad kolv mm.
KUL med blårök!!!
Måste täta övergången mellan utblåset och avgasröret - svårt att få tätt?
Finns det någon typ av "isoleringsband" som tål värme månne?
Tycker att flottören har liten "rörelsefrihet" men det räcker kanske med att nålen lyfter bara lite för att få ett bra flöde. Ganska "primitiv" lösning med nålen som kanske fungerar bra?
Erling
Kom på att jag inte vill "kleta på något" (på avgasröret) utan skall tillverka en ny fläns + en ny Muffer union nut - nr 22 i sprängskissen, för att få tätt på rätt sätt.
Så min tidigare fundering om någon form att "isoleringsband" har jag lämnat.
Erling
Så min tidigare fundering om någon form att "isoleringsband" har jag lämnat.
Erling
Läckage under motorn!
Bensin flödar över när motorn har stannat - då rinner bensin ut på golvet. Trodde ett tag att det var olja men när jag lagt ett vitt skrivarpapper under motorn så kunde jag se att fläcken först blev ganska stor - men att oljan samlades koncentrerat i mitten när bensinen dunstat. Det skall ju vara hög procenthalt olja enl. Stora Vespatabellen = 6%.
Tändstiftet blir lätt surt vid startförsöken - startar dock till sist (efter rengöringar)
Hur viktigt är det att originalfiltret finns?
På min är filtret i luftburken är dåligt så jag har gjort ett special med tylltyg (?) med maskor som jag lindat några varv runt filterhållaren dränkt in med lite fin olja och fixerat med två kattstrypare.
Har utgått från att det inte finns att köpa original!?
Luftburkens funktion - egentligen!? Begriper att luftburken skall rena och tillföra luft - men vad händer om det blir för tätt eller tvärtom, kan det bli något sorts baksug som drar ut bensin?
Erling
Erling
Bensin flödar över när motorn har stannat - då rinner bensin ut på golvet. Trodde ett tag att det var olja men när jag lagt ett vitt skrivarpapper under motorn så kunde jag se att fläcken först blev ganska stor - men att oljan samlades koncentrerat i mitten när bensinen dunstat. Det skall ju vara hög procenthalt olja enl. Stora Vespatabellen = 6%.
Tändstiftet blir lätt surt vid startförsöken - startar dock till sist (efter rengöringar)
Hur viktigt är det att originalfiltret finns?
På min är filtret i luftburken är dåligt så jag har gjort ett special med tylltyg (?) med maskor som jag lindat några varv runt filterhållaren dränkt in med lite fin olja och fixerat med två kattstrypare.
Har utgått från att det inte finns att köpa original!?
Luftburkens funktion - egentligen!? Begriper att luftburken skall rena och tillföra luft - men vad händer om det blir för tätt eller tvärtom, kan det bli något sorts baksug som drar ut bensin?
Erling
Erling
Tillägg:
nya packningar samt bensinslag monterat, samt noggrann rengöring!
Erling
nya packningar samt bensinslag monterat, samt noggrann rengöring!
Erling
Hålet som finns på locket på luftburken ovanför trotteln - täckt med gummipropp - varför sitter det där??
Finns inget att skruva i därnere!!
Som det däremot finns på SI-modellerna = tomgången...
Erling
Finns inget att skruva i därnere!!
Som det däremot finns på SI-modellerna = tomgången...
Erling
För startgas, eller en sup, skulle jag tro. Läcker det fortfarande alltså? Men bara när du har kört, inte när den står stilla?
/P
/P
Läker när jag nyligen har kört och stannat motorn = ganska mycket - droppvis efter ett tag!
Vet inte hur många gånger jag haft loss och kollat packningar mm
Det där med sup eller startgas verkar ju logiskt!
Erling
Vet inte hur många gånger jag haft loss och kollat packningar mm

Det där med sup eller startgas verkar ju logiskt!
Erling
Testa att ta bort luftfiltret, se till att förgasaren är ren och torr och sätt sedan på kranen, utan att starta. Då bör du se var det sipprar.
Eller rinner det ur luftburken, där bak i "avtappningsröret"? I så fall är det nog en massa soppa som kommer tillbaka ur cylindern. En del sånt får man stå ut med, men om det är väldigt mycket kan det bero på jackad kolv, fel tändning och annat skumt.
Ditt hemmagjorda luftfilter fungerar säkert bra. Se bara till att det inte är för tätt.
/P
Eller rinner det ur luftburken, där bak i "avtappningsröret"? I så fall är det nog en massa soppa som kommer tillbaka ur cylindern. En del sånt får man stå ut med, men om det är väldigt mycket kan det bero på jackad kolv, fel tändning och annat skumt.
Ditt hemmagjorda luftfilter fungerar säkert bra. Se bara till att det inte är för tätt.
/P
Jag testar Paka...
Tack
Erling
Tack
Erling
-
- Lärling
Jag hittade ytterligare en skillnad på delarna till denna spännande förgasare när jag skulle byta trottel.
I den jag hade sittande i är det uttaget ett hål i toppen på trotteln medan den jag skulle sätta dit saknade detta.
Båda är trottel nr70

När jag tittade i ytterligare en förgasare så saknade även den det uttagna hålet.
Är det möjligen någon som vet om hålet har någon inverkan och isåfall vilken?
Jag hittade också lite information om trotteln från eurocarb i ett annat forum.
på en fråga om att få tag i en ny trottel nr70 lämnades följande svar
"that's right I'm afraid, the 70 is no longer available, you could use a 60 which will make it slightly richer on pick up or an 80 which will make it slightly leaner.
Best regards Matt Cooper eurocarb Ltd Unit 2 Horseshoe Park Pangbourne eading RG8 7JW P : 0118 9842811 F : 0118 9841709 sales@dellorto.co.uk"
Så tydligen kan man även ändra bestyckningen lite genom att använda olika trottlar.
Det verkar annars finnas att få tag i nyproducerade trottlar hos t.ex http://www.vespa-gs.de/
/ Tomas
I den jag hade sittande i är det uttaget ett hål i toppen på trotteln medan den jag skulle sätta dit saknade detta.
Båda är trottel nr70

När jag tittade i ytterligare en förgasare så saknade även den det uttagna hålet.
Är det möjligen någon som vet om hålet har någon inverkan och isåfall vilken?
Jag hittade också lite information om trotteln från eurocarb i ett annat forum.
på en fråga om att få tag i en ny trottel nr70 lämnades följande svar
"that's right I'm afraid, the 70 is no longer available, you could use a 60 which will make it slightly richer on pick up or an 80 which will make it slightly leaner.
Best regards Matt Cooper eurocarb Ltd Unit 2 Horseshoe Park Pangbourne eading RG8 7JW P : 0118 9842811 F : 0118 9841709 sales@dellorto.co.uk"
Så tydligen kan man även ändra bestyckningen lite genom att använda olika trottlar.
Det verkar annars finnas att få tag i nyproducerade trottlar hos t.ex http://www.vespa-gs.de/
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54