Vespatronic GS 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Vespatronic GS 150

Post by hark »

Hej!
Någon som har detta eller vet någon som har det?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 0+GS+.aspx
Det känns ju lite som ett "måste ha" med tanke på GS något instabila tändning och laddning. Kan man dessutom få 12 volt så är det ju ännu bättre.

/Hans
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Post by Captain Slow »

Jag har ett liggande i en låda i garaget. Tyvärr lär jag inte hinna montera dit det förrän tidigast i början på nästa år. Så först då kan jag ge dig info om hur det fungerar. Det man får tänka på är att det ingår inget fläkthjul.
Tydligen passar inte heller den man har rakt av.
Så antingen får man borra upp det befintliga eller köpa ett rätt dyrt från MMW.
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 50+GS.aspx

Scootering hade ett test av motsvarande system till GS160 i sitt juli nummer. Om du inte har tidningen så skicka mig ett PM med din mailadress så kan jag nog försöka scanna in och skicka artikeln till dig.

/ Tomas
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Vespatronic GS 150

Post by tysken »

Kan med en viss stolthet berätta att jag har monterat Vespatronic på min GS150 (VS1) ...Sveriges första tror jag..
Image

Montage av Vespatronic är peanuts för de som kan lite om el & allmän motorrenovering... mig tog det lite längre... erkänner jag att jag fick mycket hjälp av "Don Vespa" och vännerna i garaget.

Det ända problemet är som ni redan nämnde fläkthjulet. En bekant på SIP som håller på toktrimma sin GS150 hade ett reservfläkthjul som han CNC-svarvade upp lite i mitten (bara 2-3mm) och det passade perfekt. Detta sagt nämnde han att SIP håller på ta fram fläkthjul som skall passa Vespatronic byggsatsen...
I stort sett kan man verkligen kalla det en plug&play byggsats.
Nu snurrar motorn som en katt och det är en ren fröjd att tuta med 12v :-) ... fanfare näst!

/Tysken
Attachments
Vespatronic_GS150_VS1.jpg
Vespatronic_GS150_VS1.jpg (59.65 KiB) Viewed 3883 times
IMG_2029.jpg
IMG_2029.jpg (84.63 KiB) Viewed 3883 times
IMG_2028.jpg
IMG_2028.jpg (39.9 KiB) Viewed 3883 times
"Blech und Freude Rollerjungen"
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vespatronic GS 150

Post by hark »

Härligt!
då finns det ingen anledning till att inte beställa då.
förhoppningsvis kan man köra GS till Norge i maj nästa år!
/Hans
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vespatronic GS 150

Post by hark »

tysken!
Hur gjorde du med batteri?
Jag misstänker att om man kör utan batteri så måste elsystemet dras om.

/Hans
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
tysken
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Sat 29 Apr 2006, 22:07
Location: Sweden

Re: Vespatronic GS 150

Post by tysken »

Hej!
...inte på VS1. och enl. Ritningarna bör man bara kunna koppla på
den på original kabelstammen. Det finns en koppling till batteriet
Paka - rätta mig om jag har fel! :-)
/ T
"Blech und Freude Rollerjungen"
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vespatronic GS 150

Post by Paka »

På VS2-5 behövs det förmodligen en ny dödarknapp eftersom originaltändningslåset bara bryter strömmen till tändspolen. Nu vill du ju jorda den.
Men det kanske är möjligt att göra om parkeringsläget till dödare. Har inte funderat närmare på det.
Ett snyggt trick kan ju annars vara att byta till ett tändningslås från en VS1 eller tysktouring.
Strömmen till lamporna är det bara att koppla in på rätt ställe i regulatorn. Tutan behöver bytas eftersom den har gått på 6-volts likström tidigare.
Jag har också ett liggande, men har inte tittat efter om de har skickat med något kopplingsschema.
Jag förstår hur du tänker med den gamla batteritändningen, men du tänker fel. Hojen minns faktiskt inte att den har haft det tidigare, så att säga...
/P
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vespatronic GS 150

Post by hark »

Nu är det beställt!
Återkommer antagligen med mängder av dumma frågor.

/Hans
___________________
Hans Rekstad

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Post Reply