Etanolfri soppa till tvåtaktare?
Etanolfri soppa till tvåtaktare?
Fick höra av gubbarna på Vespaservice att man bör köra tvåtaktare på 98 oktan och ej 95.
Orsaken skulle vara att 98:an inte innehåller etanol, medans 95 gör det, och att oljeblandad soppa funkar sämre med etanolinblandning.
För kompressionens vidkommande skulle emellertid inte det högre oktantalet ha någon betydelse.
Jag jobbar förvisso i oljebranschen, dock inte (alls) med drivmedel, så jag vet inte vad jag skall tro.
Och, om det nu ligger nåt i påståendet:
Hur vet man att den 98 man köper är etanolfri?
Eller snarare, är 98 alltid etanolfri oavsett bensinbolag?
Orsaken skulle vara att 98:an inte innehåller etanol, medans 95 gör det, och att oljeblandad soppa funkar sämre med etanolinblandning.
För kompressionens vidkommande skulle emellertid inte det högre oktantalet ha någon betydelse.
Jag jobbar förvisso i oljebranschen, dock inte (alls) med drivmedel, så jag vet inte vad jag skall tro.
Och, om det nu ligger nåt i påståendet:
Hur vet man att den 98 man köper är etanolfri?
Eller snarare, är 98 alltid etanolfri oavsett bensinbolag?
/Strmbrg,
Re: Etanolfri soppa till tvåtaktare?
Min uppfattning är att Vespan inte är så känslig för bränslet. Råkade av misstag tanka ca 4 liter diesel en gång. Motorn gick som vanligt. Annorlunda om du plockar ut mer än 25-30 hk ur motorn.
4 liter diesel i en femliterstank!!?? Och motorn gick som vanligt!? Satan i gatan, du är en äkta pionjär! 

Min tank rymmer 8 liter, så jag hade nästan 50% inblandning.
Jag har försökt få klarhet i hur mycket etanol som blandas i 95 resp 98 oktan hos bensinbolagen, men det är svårt att få en ordentlig varudeklaration.
Jag har dock fått besked att 98 oktan hos OKQ8 och V-power hos Shell inte innehåller någon etanol, medan Preem och Statoil svarat att även deras 98 oktan innehåller viss mängd etanol. Alla bolags 95 oktan tycks innehålla runt 5% etanolinblandning. Jag har märkt vid vinterförvaring där jag parkerat Vespan i varmgarage med full tank, att den går dåligt om man startar den när den stått stilla över en månad. På Modern Vespa har någon då påstått att etanolen är tyngre än bensinen och att andelen etanol i botten av tanken blir så hög att motorn kan gå dåligt. Det sägs även att etanol bidrar till att förstöra packningar i förtid. Tipset var att tanka bensin utan tillsatser och etanolinblandning. Förutom etanol finns tydligen en massa andra tillsatser i bensinen, som gör att soppan får en kort bäst före datum. Helt ren bensin borde vara bäst vid långförvaring, och jag vet att det säljs alkylatbensin på mackarna. Den är helt ren men samtidigt oskäligt dyr. Jag löser det hela genom att alltid tanka 98 oktan på OKQ8 eller V-power hos Shell och att skaka Vespan rejält innan jag startar, om den stått stilla i flera veckor.
Jag har dock fått besked att 98 oktan hos OKQ8 och V-power hos Shell inte innehåller någon etanol, medan Preem och Statoil svarat att även deras 98 oktan innehåller viss mängd etanol. Alla bolags 95 oktan tycks innehålla runt 5% etanolinblandning. Jag har märkt vid vinterförvaring där jag parkerat Vespan i varmgarage med full tank, att den går dåligt om man startar den när den stått stilla över en månad. På Modern Vespa har någon då påstått att etanolen är tyngre än bensinen och att andelen etanol i botten av tanken blir så hög att motorn kan gå dåligt. Det sägs även att etanol bidrar till att förstöra packningar i förtid. Tipset var att tanka bensin utan tillsatser och etanolinblandning. Förutom etanol finns tydligen en massa andra tillsatser i bensinen, som gör att soppan får en kort bäst före datum. Helt ren bensin borde vara bäst vid långförvaring, och jag vet att det säljs alkylatbensin på mackarna. Den är helt ren men samtidigt oskäligt dyr. Jag löser det hela genom att alltid tanka 98 oktan på OKQ8 eller V-power hos Shell och att skaka Vespan rejält innan jag startar, om den stått stilla i flera veckor.
Last edited by mejiro on Tue 30 Nov 2010, 13:46, edited 1 time in total.
BMW R1200R 2012
Nu är det inte längre så enkelt med 98 då de flesta mackarna tagit bort alternativet. Innan dess körde jag alltid på Shells 99 bensin, det kändes märkbar skillnad mot 95, inget mot 98.
Bara det är gjord av plåt så....
95 oktan innehåller mellan 5-10% etanol
98 oktan innehåller mellan 5-10% etanol
Shell V-Power innehåller inte etanol.
Samtliga bensinbolag är pliktiga att upplysa om innehållet i bränslet enligt
gällande standard och för dom ämnen som är standardiserade.
Finns ingen standard för ämnet så behöver dom inte speca det,
och även om dom gör det så kan det fortfarande avvika utöver det som är upplyst.
98 oktan innehåller mellan 5-10% etanol
Shell V-Power innehåller inte etanol.
Samtliga bensinbolag är pliktiga att upplysa om innehållet i bränslet enligt
gällande standard och för dom ämnen som är standardiserade.
Finns ingen standard för ämnet så behöver dom inte speca det,
och även om dom gör det så kan det fortfarande avvika utöver det som är upplyst.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Hm,
Av svaren att döma så vet man nog inte riktigt vad som gäller.

Av svaren att döma så vet man nog inte riktigt vad som gäller.

/Strmbrg,
Är du inte nöjd med svaret så är du välkommen att söka infon själv..
tips slå upp EN228
dock är dagsläget 5-10% och det kommer även inom kort att införas E10 vilket innebär att gränsen
ökas till 10%.
Shell V-Power innehåller inte etanol
tips slå upp EN228
dock är dagsläget 5-10% och det kommer även inom kort att införas E10 vilket innebär att gränsen
ökas till 10%.
Shell V-Power innehåller inte etanol
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Och denna kunskap skulle endast ha kommit till "gubbarna" på Vespaservice? Det låter som en ogrundad myt, hur många år har soppan innehållit etanol & hur många 2-taktare finns det på vägarna? Om det fanns en verklig risk så borde nån av alla 2-t fanatiker här ha märk det, eller i alla fall misstänkt eller läst något. Och borde inte "varningen" inkluderat för då händer xx därför att?Strmbrg wrote:Fick höra av gubbarna på Vespaservice att man bör köra tvåtaktare på 98 oktan och ej 95.
För kompressionens vidkommande skulle emellertid inte det högre oktantalet ha någon betydelse..

Konstaterar bara att det finns olika - och ibland - motstridiga svar.
Det är alltså ingen kritik mot svararna, utan ett konstaterande att jag inte blir så mycket klokare.
Men det är ju mitt problem.
Tror inte att det är någon katastrof direkt, att pytsa i etanolutblandad soppa i en tvåtaktare.
Argumenten att undvika det var att oljan inte får riktigt samma smörjande egenskaper ihop med sprit och att spriten kan påverka gummi på ett negativt sätt.
Med andra ord, så lär inte maskinen packa ihop, snarare handlar det kanske om att åldrandet ökar något i hastighet.
Nästa fråga blir då vad "något" innebär i praktiken.

Det är alltså ingen kritik mot svararna, utan ett konstaterande att jag inte blir så mycket klokare.
Men det är ju mitt problem.

Tror inte att det är någon katastrof direkt, att pytsa i etanolutblandad soppa i en tvåtaktare.
Argumenten att undvika det var att oljan inte får riktigt samma smörjande egenskaper ihop med sprit och att spriten kan påverka gummi på ett negativt sätt.
Med andra ord, så lär inte maskinen packa ihop, snarare handlar det kanske om att åldrandet ökar något i hastighet.
Nästa fråga blir då vad "något" innebär i praktiken.

/Strmbrg,
-
- Lärling
Hej!
Gå in på de olika besinbolagens hemsidor och kolla på produktdatabladen, där ska tillverkaren redogöra för produkten och dess innehåll.
Exempel: http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx
http://www.shell.com/home/content/se-sv ... nslen.html
https://www.okq8.se/servlet/ContentView ... eId@100910
http://www.jet.se/about/products.aspx
Gå in på de olika besinbolagens hemsidor och kolla på produktdatabladen, där ska tillverkaren redogöra för produkten och dess innehåll.
Exempel: http://www.preem.se/templates/page____1416.aspx
http://www.shell.com/home/content/se-sv ... nslen.html
https://www.okq8.se/servlet/ContentView ... eId@100910
http://www.jet.se/about/products.aspx
Jag har hört samma sak från kunniga scootermekar i min närhet.
Samtidigt konstaterar jag att jag kört min PX200 med orörd standardmotor på vanlig 95 i många mil nu, även höghastighetskörning på långa etapper typ motorväg Gbg-Sthlm, och den går och mår jättebra. Så jag har inga planer på sluta med 95 på den. Min snälltrimmade Lambretta 200 kör jag på 98, mest av gammal vana. Några gånger har jag varit tvungen att tanka på ställen där det bara funnits 95 och det har inte känts någon skillnad.
Slutsats: Jag tror att du lugnt kan tanka din Vespa-moped med 95. Någon som kan och vill försöka övertyga mig om motsatsen
/jens
Samtidigt konstaterar jag att jag kört min PX200 med orörd standardmotor på vanlig 95 i många mil nu, även höghastighetskörning på långa etapper typ motorväg Gbg-Sthlm, och den går och mår jättebra. Så jag har inga planer på sluta med 95 på den. Min snälltrimmade Lambretta 200 kör jag på 98, mest av gammal vana. Några gånger har jag varit tvungen att tanka på ställen där det bara funnits 95 och det har inte känts någon skillnad.
Slutsats: Jag tror att du lugnt kan tanka din Vespa-moped med 95. Någon som kan och vill försöka övertyga mig om motsatsen

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Om det går att köra på 50% diesel så funkar det nog också med lite etanol i tanken...