[Bildkritik] Scooterbilder

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
Woodstock

[Bildkritik] Scooterbilder

Post by Woodstock »

Det postas alldeles för lite i det här delforumet. Råder bot på det genom en bildkritiktråd för scooterbilder.

Håller på att sätta ihop en portfolio som exemplifierar mitt fotograferande. Givetvis ska mitt scooterintresse få vara med på ett litet hörn i form av en bild. Har exprimenterat litet med två bilder, men kan inte bestämma mig för vilken bild jag eventuellt skall använda.

Kritik och kommentarer emottages tacksamt, eller med andra ord: hjälp mig att välja bild! :D

Image

Image

Mvh

/ Fredrik
Ernsth
Nybörjare
Nybörjare

Re: [Bildkritik] Scooterbilder

Post by Ernsth »

Hej Fredrik,
Båda bilderna är kanonfina, men den med röda styret är nog ett strå vassare.
Woodstock

Post by Woodstock »

Ernsth wrote:Hej Fredrik,
Båda bilderna är kanonfina, men den med röda styret är nog ett strå vassare.
Hej Ernsth!

Tack - ja, det kanske är litet mer "liv" i den röda bilden? Dock är den tagen med en högst modest pocketkamera, vilkens tillkortakommanden tyvärr genomsyrar bilden litet grand.

Mvh

/ Fredrik
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag håller med föregående. Den övre är super!
Den skulle, precis som du själv påpekar, kanske må bättre av att vara tagen med en bättre kamera. Snäppet kortare skärpedjup skulle vara fint.

Den undre är också fin, men jag tycker att bakgrunden rör till det för mycket.

I all välmening, ramarna måste bort! Ok om det vore taget med filmen och inscannat, men jag är lite allergisk mot den typen av redigering.
Du tar så bra bilder att ramarna inte behövs. Det kan vara kul i iPhone-appar och liknande, men till en portfolio så tycker jag fokus ska ligga på bild och komposition, inte på den typen av efterbehandling.
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Själv dras min uppmärksamhet mot den övre (röda) chroma key-liknade bilden. I all välmening! I like. Du använder kameran till sin/din fördel. Grafitti-kontexten är inte lika självklar..
perdahlberg
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by perdahlberg »

Rödahastighetsmätarenpålandsbygden är en utmärkt bild.
Vespa SS 180 -65
Vespa GL 150 - 61
Vespa 50 S -66
Vespa PX 200E -99
Vespa ET4 50 -04
Honda CB 750 -77
Crescent 1262 -75
Bajaj Chetak 125 - 94 med Cozy sidovagn
Honda Spacy 125 -93

Bajaj Chetak 125 -93 - såld
Woodstock

Post by Woodstock »

wanten wrote:Jag håller med föregående. Den övre är super!
Den skulle, precis som du själv påpekar, kanske må bättre av att vara tagen med en bättre kamera. Snäppet kortare skärpedjup skulle vara fint.

Den undre är också fin, men jag tycker att bakgrunden rör till det för mycket.

I all välmening, ramarna måste bort! Ok om det vore taget med filmen och inscannat, men jag är lite allergisk mot den typen av redigering.
Du tar så bra bilder att ramarna inte behövs. Det kan vara kul i iPhone-appar och liknande, men till en portfolio så tycker jag fokus ska ligga på bild och komposition, inte på den typen av efterbehandling.
Hej! :D

Tack så mycket för dina synpunkter - jag tar det absolut till mig.

Portfolio är inte riktigt vad jag menade, snarare ska jag göra en broschyr som representerar mitt skrivande och fotograferande fram till dags dato, där mittenuppslaget ska utgöra en handfull bilder som kommer "utsprutande" ur en kamera. Utan kontrastfylld ram runt bilderna såg det ganska torftigt och rörigt ut på något sätt, varför jag valde dessa relativt tunna svarta ramar. Kanske jag bör tänka om?
steek wrote:Själv dras min uppmärksamhet mot den övre (röda) chroma key-liknade bilden. I all välmening! I like. Du använder kameran till sin/din fördel. Grafitti-kontexten är inte lika självklar..
Tack för omdömet och inputen! :D
perdahlberg wrote:Rödahastighetsmätarenpålandsbygden är en utmärkt bild.
Tack! :D Ska kolla om jag har några alternativa dylika bilder, annars får det helt enkelt bli den. Bilden kommer hursomhelst inte att vara särskilt synbar i sammanhanget iallafall, snarare relativt liten är det planerat. Överlag är det viktigast att bilderna är uppenbarligt tydliga eftersom de flesta inte kommer att vara särdeles stora i tryck.

Mvh

/ Fredrik
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Jag håller med i allt vad de tidigare sagt - såväl vad gäller den översta bilden som ramarna! Fast båda bilderna är väldigt fina.
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

kom in på din thread på slump... och har varit inne flera gånger och funderat på bilderna.

Den övre bilden är en riktig lyckat bild! Det finns ett spännande moment i den, samt en dynamik. Kompositionen är lyckat!
Färgarna i bakgrunden är fantastiska och ger styrhuvudet en tyngd. Eventuell skulle jag dämpa den röda färgen något för att minska intrycket att styrhuvudet är lagt ditt på efterhand... Kan uppfattas så pga av de skarpa "outlines" mot vägens rörelseoskärpa.

Den nedre bilden tycker jag har snygga färger, men det känns att fotografen här har gått i den klassiska fällan - " Vespan framför häftig bakgrund och det blir en bra Vespa-bild".
För min smak så har bakgrunden för intensiva färger. Att den röda färgen sticker ut samt nästan ligger i gyllene snittet, gör att man fokusera för mycket på den. Vespan i sitt vackra blå kan inte konkurrera med graffiti bakgrunden - synd! Vad händer om du drar ned färgarna eller lägger mer oskärpa i den ? Annars har Vespan en fin vinkel och bra ljussättning på bilden...

Tack för att du starde threaden - hoppas fler bilder kommer in!

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
Woodstock

Post by Woodstock »

Ronnie wrote:Jag håller med i allt vad de tidigare sagt - såväl vad gäller den översta bilden som ramarna! Fast båda bilderna är väldigt fina.
Jag får helt enkelt tänka om angående de där ramarna - tack!
tysken wrote:kom in på din thread på slump... och har varit inne flera gånger och funderat på bilderna.

Den övre bilden är en riktig lyckat bild! Det finns ett spännande moment i den, samt en dynamik. Kompositionen är lyckat!
Färgarna i bakgrunden är fantastiska och ger styrhuvudet en tyngd. Eventuell skulle jag dämpa den röda färgen något för att minska intrycket att styrhuvudet är lagt ditt på efterhand... Kan uppfattas så pga av de skarpa "outlines" mot vägens rörelseoskärpa.

Den nedre bilden tycker jag har snygga färger, men det känns att fotografen här har gått i den klassiska fällan - " Vespan framför häftig bakgrund och det blir en bra Vespa-bild".
För min smak så har bakgrunden för intensiva färger. Att den röda färgen sticker ut samt nästan ligger i gyllene snittet, gör att man fokusera för mycket på den. Vespan i sitt vackra blå kan inte konkurrera med graffiti bakgrunden - synd! Vad händer om du drar ned färgarna eller lägger mer oskärpa i den ? Annars har Vespan en fin vinkel och bra ljussättning på bilden...

Tack för att du starde threaden - hoppas fler bilder kommer in!

/T
Tack för en nyanserad analys och kreativ input! *hatt av*

Japp, hoppas och ser fram emot att fler postar bilder i tråden.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

den här gillar jag, det har inte den "inkopierad" känslan som en del bilder ibland får och som det finns lite av som Tysken kommenterar. Man ser också lite av skölden vilket förhöjer scooterkänslan, snyggt ljus och siluett i samma bild. ta den!

Image
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:den här gillar jag, det har inte den "inkopierad" känslan som en del bilder ibland får och som det finns lite av som Tysken kommenterar. Man ser också lite av skölden vilket förhöjer scooterkänslan, snyggt ljus och siluett i samma bild. ta den!

http://img79.imageshack.us/img79/116/121096hn1.jpg
Tack, men usch nej, den funkar inte för detta ändamålet, den är alldeles för dunkel och diffus. Bilden måste vara tydlig eftersom den kommer att vara relativt liten i tryck. Denna typ av bild är vad jag menar är tydlig, funkar lika bra oavsett grad av interpolering:

Image

Vänligen bortse från ramen... :oops:

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Image
Federico
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

tysken wrote:... intrycket att styrhuvudet är lagt ditt på efterhand... Kan uppfattas så pga av de skarpa "outlines" mot vägens rörelseoskärpa.
Det var faktiskt min spontana tanke när jag såg bilden första gången, är styrhuvudet inklippt? Men när man studerar lite närmare reflexer osv så kan man ju anta att det skulle kräva en del jobb för att få till...

Och just den känslan infinner sig kanske inte när man tittar på bilden i ett mindre format...
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snider wrote:
tysken wrote:... intrycket att styrhuvudet är lagt ditt på efterhand... Kan uppfattas så pga av de skarpa "outlines" mot vägens rörelseoskärpa.
Det var faktiskt min spontana tanke när jag såg bilden första gången, är styrhuvudet inklippt? Men när man studerar lite närmare reflexer osv så kan man ju anta att det skulle kräva en del jobb för att få till...

Och just den känslan infinner sig kanske inte när man tittar på bilden i ett mindre format...
tog mig friheten att testa lite, genom att öka konstrasten i bakgrunden och justera den röda färgen så får man bort lite av "inklippt" känslan, men samtidigt försvinner lite av djupkänslan i vägen.

Image
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Snider wrote:

Nej, styret är inte tillagt i efterhand - däremot hastighetsmätaren! :oops: Ursprungligen var den nämligen fulllständigt blänkt av himmeln, så jag tog en från en annan liknande bild jag hade och klippte in. Det kanske syns om man tittar närmare?
Federico wrote:tog mig friheten att testa lite, genom att öka konstrasten i bakgrunden och justera den röda färgen så får man bort lite av "inklippt" känslan, men samtidigt försvinner lite av djupkänslan i vägen.

Image
Är bakgrundskontrasten verkligen ökad i den nedre bilden? Färgerna brukar väl bli litet "fläskigare" när man ökar kontrasten? Ser inte ut så på himmel och staket med mera.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Woodstock wrote: Är bakgrundskontrasten verkligen ökad i den nedre bilden? Färgerna brukar väl bli litet "fläskigare" när man ökar kontrasten? Ser inte ut så på himmel och staket med mera.

Mvh

/ Fredrik
det finns många sätt att öka kontrast, vissa ökar mättnaden i färgerna. det jag gjorde var att öka kontrasten inom vissa färgområden i bakgrunden för att matcha bättre mot styret som ser upplyst och rätt exponerat ut. I originalbilden är staket och grönska ganska tungt. menar inte att det är rätt att göra så, bara ett expriment.
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:det finns många sätt att öka kontrast, vissa ökar mättnaden i färgerna. det jag gjorde var att öka kontrasten inom vissa färgområden i bakgrunden för att matcha bättre mot styret som ser upplyst och rätt exponerat ut. I originalbilden är staket och grönska ganska tungt. menar inte att det är rätt att göra så, bara ett expriment.
Jo, staketet och grönskan kanske är något för tungt? Funderar på att skippa den bilden helt och hållet eftersom jag tycker den är något för rörig och otydlig i sammanhanget. De flesta andra bilder jag har valt ut visar olika genrer av fotografering (till exempel sport och mode). Känns kanske som att en scooterbild blir något malplacerad i sammanhanget.

Tack för input! :D

Mvh

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Folk (och fä) ser ju litet olika på bilder. Själv tycker jag mest om bilder där jag känner igen situationen "så där är det ju!". Den övre bilden gjorde mig osäker, eftersom jag inte ser vespans lamphus så nära eller skarpt när jag är ute och skurrar. Då är det mera vägen/omgivningen som är skarp. Visst får man en effektiv bild med skarpt lamphus och suddigare omgivning. Men efter första beundrande titten så får man känslan att bilden är gjord. Man blir osäker, vad vill man framhäva i bilden: lamphuset eller vägen? Fast ni kanske sitter mest i bakändan på sadeln med näsan fast i lamphuset och just kollat in hastigheten (närblick) och därmed känner igen er? :wink:
Woodstock

Post by Woodstock »

vespaco wrote:Folk (och fä) ser ju litet olika på bilder. Själv tycker jag mest om bilder där jag känner igen situationen "så där är det ju!". Den övre bilden gjorde mig osäker, eftersom jag inte ser vespans lamphus så nära eller skarpt när jag är ute och skurrar. Då är det mera vägen/omgivningen som är skarp. Visst får man en effektiv bild med skarpt lamphus och suddigare omgivning. Men efter första beundrande titten så får man känslan att bilden är gjord. Man blir osäker, vad vill man framhäva i bilden: lamphuset eller vägen? Fast ni kanske sitter mest i bakändan på sadeln med näsan fast i lamphuset och just kollat in hastigheten (närblick) och därmed känner igen er? :wink:
Tack för synpunkter, vespaco! :D Bilden kommer troligtvis inte vara med överhuvudtaget. Har hittat ett par andra bilder som pockade på uppmärksamhet istället.

Mvh

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om jag förstod rätt så är det snö i Skåne nu? Dags för dig att ta de obligatoriska jultomtebilderna med skotern?
Woodstock

Post by Woodstock »

vespaco wrote:Om jag förstod rätt så är det snö i Skåne nu? Dags för dig att ta de obligatoriska jultomtebilderna med skotern?
Japp, har kommit ordentligt med snö redan. Dessvärre är Bettan trilsk och står garagerad för närvarande (misstänker att hon trånar efter en ny kondensator, ska kolla när jag orkar), så jag får ta tomtebilder utan henne. Tomteskägget är iallafall på sin plats, eftersom jag av praktiska skäl brukar låta det växa på vinterhalvåret... :wink:

Mvh

/ Fredrik
Post Reply