Lås?? Småpanik?
Lås?? Småpanik?
Jag behöver skaffa lås till mitt nyförvärv. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall låsa den? Det finns inget hål i fälgarna och naturligtvis inte någon skivbroms, annars kunde man använt skivbromslås(har fler än ett till min motorcykel nämligen).
Vad rekommenderar ni och hur skall man bäst låsa?
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
Vad rekommenderar ni och hur skall man bäst låsa?
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
Det finns lika många låslösningar som vespor tror jag:-) Kolla t ex tråden "Lås till V50", http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=151, den är bra. Sök på lås, bygellås och sådant i forumet, så får du en massa träffar. Det är otroligt vad med information det finns på det här forumet, sökfunktionen har gått varm när jag försökt lära mig vespornas mysterium under det gångna året:)
Jag kör själv med borrad/filad fälg + bygellås, fet ABUS-kätting runt benskölden och fäst i lyktstolpe + styrlåset förstås och ett kapell på natten för att inte dra till sig uppmärksamhet. Jag har tänkt sätta dit en stävögla för att slippa krypa på alla fyra med kättingen varje gång jag ska parkera, men det har inte blivit av (jag drar mig för att borra i "ramen").
Jag kör själv med borrad/filad fälg + bygellås, fet ABUS-kätting runt benskölden och fäst i lyktstolpe + styrlåset förstås och ett kapell på natten för att inte dra till sig uppmärksamhet. Jag har tänkt sätta dit en stävögla för att slippa krypa på alla fyra med kättingen varje gång jag ska parkera, men det har inte blivit av (jag drar mig för att borra i "ramen").
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Låter smart! Men förstår inte riktigt hur detta funkar, är inte "springan" s a s lodrät mellan dämpare och gaffel och horisontell i hjulet? Hade gärna sett en bild på detta?
/Patrik
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Låter smart! Men förstår inte riktigt hur detta funkar, är inte "springan" s a s lodrät mellan dämpare och gaffel och horisontell i hjulet? Hade gärna sett en bild på detta?
/Patrik
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
härlig lösning på låsproblemet! har aldrig sett det i Italien. Har däremot sett skruvmejslar i framrutan på raggarvolvos i sverige (vad det nu har med saken att göra...)
Federico
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
härlig lösning på låsproblemet! har aldrig sett det i Italien. Har däremot sett skruvmejslar i framrutan på raggarvolvos i sverige (vad det nu har med saken att göra...)
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />
Låter smart! Men förstår inte riktigt hur detta funkar, är inte "springan" s a s lodrät mellan dämpare och gaffel och horisontell i hjulet? Hade gärna sett en bild på detta?
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, men man har lite spel att leka med om man inte tar en alltför stor skiftnyckel /C
<br />
Låter smart! Men förstår inte riktigt hur detta funkar, är inte "springan" s a s lodrät mellan dämpare och gaffel och horisontell i hjulet? Hade gärna sett en bild på detta?
/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jo, men man har lite spel att leka med om man inte tar en alltför stor skiftnyckel /C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Smart! Sen kan man ju samtidigt låsa en kedja till en stolpe i hänglåset.
Det finns ju inget lås som en fiffig tjuv inte kan forcera, utan det gäller faktiskt att ge honom (eller henne, i jämnstäldhetens anda) så mycket arbete att han/hon avstår. Människan är ju av naturen lat...
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Smart! Sen kan man ju samtidigt låsa en kedja till en stolpe i hänglåset.
Det finns ju inget lås som en fiffig tjuv inte kan forcera, utan det gäller faktiskt att ge honom (eller henne, i jämnstäldhetens anda) så mycket arbete att han/hon avstår. Människan är ju av naturen lat...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ingen som har en bild på hur ni menar? Jag har åttatumshjul utan hål i, men det kanske går ändå?
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är ingen som har en bild på hur ni menar? Jag har åttatumshjul utan hål i, men det kanske går ändå?
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />här är lite bilder.
Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, här ser man tydligt att detta inte är en lösning som jag kan applicera, tyvärr. Men det är ju ett bra tips till andra med hål i fälgarna.
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
<br />här är lite bilder.
Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, här ser man tydligt att detta inte är en lösning som jag kan applicera, tyvärr. Men det är ju ett bra tips till andra med hål i fälgarna.
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
Funkar inte för mig heller.
Vad säger ni om att borra i fälgen? Antingen för att få plats med en skiftnyckel eller liknande.
Eller som jag hade på min moppe en gång i tiden. Där hade återförsäljaren borrat två hål i fälgen så att man kunde trä in ett bygellås genom fälgen och låsa på andra sidan. Kunde inte det vara nåt på en 150 T eller är det ett helgerån att att borra i fälgen? Tänkte mig två hål i den yttre kanten där de två fälghalvorna vilar mot varann och fästbultarna för navet sitter.
Vill helst undvika stora kedjor som ligger på marken och ska träs överallt...tung och skitigt.
Vad säger ni om att borra i fälgen? Antingen för att få plats med en skiftnyckel eller liknande.
Eller som jag hade på min moppe en gång i tiden. Där hade återförsäljaren borrat två hål i fälgen så att man kunde trä in ett bygellås genom fälgen och låsa på andra sidan. Kunde inte det vara nåt på en 150 T eller är det ett helgerån att att borra i fälgen? Tänkte mig två hål i den yttre kanten där de två fälghalvorna vilar mot varann och fästbultarna för navet sitter.
Vill helst undvika stora kedjor som ligger på marken och ska träs överallt...tung och skitigt.
Beror ju på om du vill låsa fast den eller inte.
Själv hade jag ett genialt lås från Stand Secure på min PX, det gjorde så att man inte kunde fälla in centralstödet om man inte låste upp det. Mycket smidigt. Man kan för övrigt få exakt samma effekt med en mindre rattkrycka som man då sätter mellan framgaffel och utfällt centralstöd.
Sen finns det supersmidiga lås som spärrar frambromsen uppe på handtaget. Funkar precis lika bra som ett skivbromslås. Vissa av dessa lås har dessutom fäste för en kätting. Man kan uppnå samma effekt genom att pressa in ett lås runt bakbromspedalen när man trycker ner den. En smalare kätting går faktiskt igenom där, så då kan man även där låsa fast hojen.
Det enda som gäller om man vill ha kvar hojen när den står mycket utomhus, är dock en rejäl kätting som går genom ramen på något vis. Flera har köpt s.k båtöglor med break-offbultar, som man skruvar fast på nåt dolt ställe, och sedan går kättingen genom denna ögla.
Men: glöm för allt i världen inte det enklaste och bästa tricket: Den gömda startspärren. Sätt en dold dödarswitch inne i t ex handskfacket, som du tar för vana att alltid använda när hojen ska stå obevakad och inte fastkedjad. (Eller varför inte så fort du ställer hojen?) Det är superduperenkelt att tjuvkoppla en vespa, och styrlåset är inte nån match heller. Men med din startspärr, så kan dom iallfall inte starta den.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by josafan</i>
<br />Jag behöver skaffa lås till mitt nyförvärv. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall låsa den? Det finns inget hål i fälgarna och naturligtvis inte någon skivbroms, annars kunde man använt skivbromslås(har fler än ett till min motorcykel nämligen).
Vad rekommenderar ni och hur skall man bäst låsa?
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Själv hade jag ett genialt lås från Stand Secure på min PX, det gjorde så att man inte kunde fälla in centralstödet om man inte låste upp det. Mycket smidigt. Man kan för övrigt få exakt samma effekt med en mindre rattkrycka som man då sätter mellan framgaffel och utfällt centralstöd.
Sen finns det supersmidiga lås som spärrar frambromsen uppe på handtaget. Funkar precis lika bra som ett skivbromslås. Vissa av dessa lås har dessutom fäste för en kätting. Man kan uppnå samma effekt genom att pressa in ett lås runt bakbromspedalen när man trycker ner den. En smalare kätting går faktiskt igenom där, så då kan man även där låsa fast hojen.
Det enda som gäller om man vill ha kvar hojen när den står mycket utomhus, är dock en rejäl kätting som går genom ramen på något vis. Flera har köpt s.k båtöglor med break-offbultar, som man skruvar fast på nåt dolt ställe, och sedan går kättingen genom denna ögla.
Men: glöm för allt i världen inte det enklaste och bästa tricket: Den gömda startspärren. Sätt en dold dödarswitch inne i t ex handskfacket, som du tar för vana att alltid använda när hojen ska stå obevakad och inte fastkedjad. (Eller varför inte så fort du ställer hojen?) Det är superduperenkelt att tjuvkoppla en vespa, och styrlåset är inte nån match heller. Men med din startspärr, så kan dom iallfall inte starta den.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by josafan</i>
<br />Jag behöver skaffa lås till mitt nyförvärv. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall låsa den? Det finns inget hål i fälgarna och naturligtvis inte någon skivbroms, annars kunde man använt skivbromslås(har fler än ett till min motorcykel nämligen).
Vad rekommenderar ni och hur skall man bäst låsa?
Mvh
Filip
When the **** hits the fan!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Nybörjare
- Posts: 10
- Joined: Mon 16 Aug 2004, 20:33
- Location: Norway
- Contact:
En av de sikreste låseanordningene jeg vet om er denne, om man har tilgang til en svets:8)
Kapp til to pinnebolter (tror det er M8 gjenger som passer), skru de inn i de to gjengete hullene hvor reservehjulsfestet monteres (på forsterkningen bak skjoldet), la de stikke opp ca 10mm.
Lag til en kraftig stålplate med to hull som passer over de to pinneboltene som da just stikker opp over platen.
Svetsa stålplaten fast til boltene.
Svetsa en kraftig ögla, som er stor nog att tre en kjetting gjennom, fast til stålplaten.
Vespaen kan da enkelt låses trygt til lyktestolpe eller annet föremål.
Denne vil ta bra tid att bryta opp, og ikke uten ødeleggelser på chassiet.
Om du vil fjerne den igjen så borrer du bare ut svetsen som holder pinneboltene, og du kran skru dem ut for hand (husk å smøre dem med fett el.l. før montering)
Det er mulig at enkelte Vespor ikke har disse gjenget hullene, kanskje SS180, GS160 og andre med hanskrum?
Se bilde som jeg skisset:
http://img517.imageshack.us/img517/7154 ... spa1et.jpg
___________________________________________________________________________________________
«And on the eighth day, God created Vespa»
Kapp til to pinnebolter (tror det er M8 gjenger som passer), skru de inn i de to gjengete hullene hvor reservehjulsfestet monteres (på forsterkningen bak skjoldet), la de stikke opp ca 10mm.
Lag til en kraftig stålplate med to hull som passer over de to pinneboltene som da just stikker opp over platen.
Svetsa stålplaten fast til boltene.
Svetsa en kraftig ögla, som er stor nog att tre en kjetting gjennom, fast til stålplaten.
Vespaen kan da enkelt låses trygt til lyktestolpe eller annet föremål.
Denne vil ta bra tid att bryta opp, og ikke uten ødeleggelser på chassiet.
Om du vil fjerne den igjen så borrer du bare ut svetsen som holder pinneboltene, og du kran skru dem ut for hand (husk å smøre dem med fett el.l. før montering)
Det er mulig at enkelte Vespor ikke har disse gjenget hullene, kanskje SS180, GS160 og andre med hanskrum?
Se bilde som jeg skisset:
http://img517.imageshack.us/img517/7154 ... spa1et.jpg
___________________________________________________________________________________________
«And on the eighth day, God created Vespa»
Bra tips...gillar speciellt skiftnyckeltricket
. men det måste finnas fler möjligheter - handväsk-krokens (hur ofta använder man den egentligen?) placering gör den optimal för alla sorters vajer- och kättingvarianter. Ingen som funderat kring den? Bakre motorfästet erbjuder väl också en go möjlighet att montera en plåt/ögla i?
/Richard

/Richard
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />handväsk-krokens (hur ofta använder man den egentligen?) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När man handlar! En tygväska kan fyllas med 2 plastkassars innehåll av matvaror. Fick som mest med 11 1½liters Colaflaskor o 21 ölburkar i plastkassar när jag åkte & pantade. Försök & få med det på en båge.
:)
<br />handväsk-krokens (hur ofta använder man den egentligen?) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
När man handlar! En tygväska kan fyllas med 2 plastkassars innehåll av matvaror. Fick som mest med 11 1½liters Colaflaskor o 21 ölburkar i plastkassar när jag åkte & pantade. Försök & få med det på en båge.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />Panta? Verkar fattigt, ju *asgarv* - sånt har jag folkabussen till
/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
en follabuss placerar inte dig i sociteten direkt

<br />Panta? Verkar fattigt, ju *asgarv* - sånt har jag folkabussen till

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
en follabuss placerar inte dig i sociteten direkt
