Än en gång ställer jag en fråga åt en annan, mindre forumsugen, scooterist

En smedkamrat till mig har en GS 150 -61 i sin ägo sedan någon gång på 70-talet. Dock har den stått still i ca 30 år sedan någon tog sig in i hans garage och snodde förgasare med allt som hör till (burk, bälg osv). Bara insuget sitter kvar. Strax därpå köpte han vad som enligt uppgift skulle vara rätt förgasare på semester i Italien, men då han inte fick den passa och dessutom även saknade burken har Vespan blivit stående i ett mörkt garagehörn sedan dess.
Nu är han lite sugen på att få igång den igen, men det är ju som alla vet inte helt lätt att få tag på förgasare mm till en GS till vettigt pris. Det är dock inte SÅ viktigt för honom att hålla den original - därav följande fråga:
Är det någon som har erfarenhet av (om det ens går) att modifiera så att man kan använda annan förgasare (förslagsvis den fuggen han har liggande nu: en SI20-17 har jag för mig att det är, minns inte dock ej om det a, b eller c) och någon burk/filter mm som är lättare att få tag på (samt i så fall vilken som är att rekommendera)?